Nybörjare på vattenkylning, lite frågor!

Permalänk
Medlem

Nybörjare på vattenkylning, lite frågor!

Tänkte skapa mig en fin vattenkylnings loop i mitt nuvarande chassi. Det ganska är lite djärvt men jag tar upp kampen och ska trycka in det i ett Silverstone TJ08e. Då detta är ett mATX så finns det inte extremt mycket plats men har sett att det är möjligt!

Frågorna är då om produkterna och om det är möjligt allt detta.

Tänkte mig först o främst då kyla ner GPU, CPU och nordbrygga, något extra kanske om behövande. En 200mm radiator och en på 120mm kan jag få plats med, men där går gränsen.

Vilka produkter utöver radiator, pump och block behöver jag? Slang självklart och nipplar. Men hur vet jag vilken slang som passar på vilka nipplar och vad är bra och dåligt när man jämnför dessa delar?

Kan jag klara mig på ca 2500kr för detta?

Man trugar och tackar! Mvh Crim

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter som du vill vattenkyla? Svårt att säga om ett GPU-block passar om man inte vet vad du har för GPU liksom.

Permalänk
Medlem

Självklart, tänkte att det skulle jag kunna lösa själv senare med blocken men vem vet, jag kanske trasslar till det.

Sitter på en i5 3570k, Asus Maximus V gene ROG moderkort och förhoppningsvis ett 670 eller 680 inom snar framtid.

Om du vet, vart kan man få tag på snygga slangar? Tycker dem på Inet t.ex är väldigt..plastiga:D

Permalänk
Medlem

www.coolingstuff.se samt www.aquatuning.se är de ställen jag köper mitt vattenkylning.
CS har bäst support och mycket trevlig att ha att göra med, AT har bättre utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

www.coolingstuff.se samt www.aquatuning.se är de ställen jag köper mitt vattenkylning.
CS har bäst support och mycket trevlig att ha att göra med, AT har bättre utbud.

Stort tack! Kan vara bra att ha pålitliga sidor!

Har du några tips etc om vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Kolla min galleri med TJ08-e för inspiration.
Finns fler som byggt imponerande vattenkylningsriggar i detta chassi!

200 mm radiator till ytan är större än 360 mm radiator så du lär inte ha några problem med att kyla de varmaste komponenterna så länge du inte överklockar som en galning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

200 mm radiator till ytan är större än 360 mm radiator så du lär inte ha några problem med att kyla de varmaste komponenterna så länge du inte överklockar som en galning.

Nja. Riktigt så stor yta har inte 200mms radiatorer..
Däremot är det sant att de inte skiljer speciellt mycket.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Kolla min galleri med TJ08-e för inspiration.
Finns fler som byggt imponerande vattenkylningsriggar i detta chassi!

200 mm radiator till ytan är större än 360 mm radiator så du lär inte ha några problem med att kyla de varmaste komponenterna så länge du inte överklockar som en galning.

Låter perfekt! Hur mycket påpekar du att överklocka som en galning är? Tänkte mig en lättare klockning på CPU till 4.0-4.5 och KANSKE Gpu lite!

Permalänk
Skrivet av Crim2:

Låter perfekt! Hur mycket påpekar du att överklocka som en galning är? Tänkte mig en lättare klockning på CPU till 4.0-4.5 och KANSKE Gpu lite!

Tror nog till och med att det skulle räcka med bara en 200mm rad för dig

ett tips är att köpa på aquatuning.se . Eftersom euron är så billig nu så är det ganska mycket billigare där än tex på inet just nu

Permalänk
Avstängd

Exakt, aquatuning.se är det som gäller. För 1500-2000:- svenska kronor så kan du få en hel del bra grejer, som i sverige annars skulle kosta 2500-3000:-.

Vattenkylning är en bra investering eftersom du kan använda det i åratal så länge grejerna funkar. Eftersom aquatuning ligger i eu, så gäller reklamationsrätten i minst 2 år också :).

Permalänk
Medlem

Hur blir det med moms och tull etc då? Eller det kanske inte ingår inom EU?