Köra vattenkyling eller ej hur stor risk fär läcking ???

Permalänk
Avstängd

Köra vattenkyling eller ej hur stor risk fär läcking ???

hej jag funderar på att köra vattenkyling h100 eller luftkyling då processor kyling vad är bäst mkt skillnad ? hur stor risk ?

Permalänk
Medlem

Noctua DH-14 sägs vara en av de absolut bästa luftkylarna, och den jämförs med H60 ungefär, så du får ju sjukt mycket bättre kylning med h100.

Risken för läckage är väldigt liten på dessa slutna system vad jag förstått det som, har inget själv, men inte hört många som haft problem med dem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Har hört om folk som haft problem med vattenkylda kitten men aldrig att de har läckt. Pumpar som låter lite mer än önskvärt och sådant.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Kör en DH-14 eller riktig vattenkylning. Min H100 gick pumpen sönder på, så kan inte rekomendera en sån.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd

ok ska köra på luftkyling kan ni nån bra luftkylare till processorn ?

Permalänk
Medlem

testa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281
är lika bra som nh d14 ungefär +-1-2c

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abbebandy:

testa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281
är lika bra som nh d14 ungefär +-1-2c

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

ok ska köra på luftkyling kan ni nån bra luftkylare till processorn ?

Noctua Nh-d14
Phanteks PH-TC14PE
Thermalright silver arrow
Zalman CNPS12X

är toppskiktet bland luftkylare just nu, alla presterar nästan lika bra slår på 3-5 grader så är mest preferens som avgör. Alla ligger även i klass med H100 i kylningsförmåga men låter betydligt mindre och är mer pålitliga.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Thermalright silver arrow, bättre än NH-D14 och PWM-styrda fläktar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Noctua Nh-d14
Phanteks PH-TC14PE
Thermalright silver arrow
Zalman CNPS12X

är toppskiktet bland luftkylare just nu, alla presterar nästan lika bra slår på 3-5 grader så är mest preferens som avgör. Alla ligger även i klass med H100 i kylningsförmåga men låter betydligt mindre och är mer pålitliga.

Ok iofs så är ju fördelen med vattenkylning annars lägre ljudvolym och bättre kylförmåga....
Dom kommer inte i närheten av vad en H100 presterar i kylning med riktiga fläktar men är betydligt lugnare för sinnet.
Dock så är faktiskt org fläktarna som följer med alla Corsair Hydro riktigt dåliga dom låter rejält.

Notera att detta test är gjort med stock fläktarna som föjer med H100 som är riktigt kass dock har NH-DH14 redan kanon bra fläktar...
Detta visar att även med fläktarna på low så presterar H100 bättre än NH-DH14 gör på high!
Men NH-DH14 och dom andra är riktiga top of the line luftkylare.

Håller med att dom ska nog jämföras med en H60 med 2st fläktar av bättre modell.

Vatten presterar alltid bättre än luft MEN det är dyrare med vatten(syftar på riktig vatten kylning) samt mer underhåll och en viss risk för läckage.
Det är en liten risk men den finns alltid där hur man än gör så bryr man sig inte så jätte mycket utan vill bara slippa stock kylaren så satsa på luft.
Men är man som jag intresserad av sin dator och gillar o pilla lite med den och kanske byter komponeter lite då o då så är det lite roligare med vatten samt att det är betydligt tystare.
Och ska man klocka rejält så är det ju en ganska stor skillnad vad man kan kräma ur sin cpu med vatten kontra luft.
Så i slutändan är det helt enkelt vad som passar dig bäst som ska avgöra.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Ska du ha en H100 med nya fläktar så blir det en helt annan prisklass, plus att de "färdiga" vattenkylningssystemen låter mkt mer än luftkylare i båda load och idle.
hade en h100 i mitt gamsla system och kör med en phanteks nu och är extremt nöjd med bytet, har 45-50 grader i load (prime95 och furmark3d efter 1 timme) på 4,4 ghz så även om jag hade pushat till 4,9 ghz så hade jag inte behövt en dyrare / mer högljudd kylare.

Dock värt att nämna om man sitter på en 6 core / socket 2011 och kör OC så finns det nog inga andra alternativ än vattenkylning lite beroende på OC'en

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Ska du ha en H100 med nya fläktar så blir det en helt annan prisklass, plus att de "färdiga" vattenkylningssystemen låter mkt mer än luftkylare i båda load och idle.
hade en h100 i mitt gamsla system och kör med en phanteks nu och är extremt nöjd med bytet, har 45-50 grader i load (prime95 och furmark3d efter 1 timme) på 4,4 ghz så även om jag hade pushat till 4,9 ghz så hade jag inte behövt en dyrare / mer högljudd kylare.

Dock värt att nämna om man sitter på en 6 core / socket 2011 och kör OC så finns det nog inga andra alternativ än vattenkylning lite beroende på OC'en

Absolut det blir helt andra pengar..
Men att bara skriva av H100 som en skit kylare utan några som helst grunder är helt felaktigt.
Tycker man det blir mycket pengar på ett bräde kan man ju handla H100 nu och nya fläktar nästa månad eller aldrig om han är nöjd.
Det är ju en av fördelarna med H100 att man kan köpa den testa och se förmodligen så räcker den annars går det att uppgradera.
NH-D14 är ju svår att uppgradera då det redan sitter jätte bra fläktar i den...
I H100 kan du ju montera 2st nya Gentle Typhoon eller varför inte 4st så det blir push n pull då blir det otrolig prestanda och man kan ha fläktarna på mkt lågt varv.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Jag har en H100 själv och jag kan inte påstå att jag är överförtjust i den. Visst den kyler riktigt bra men som andra har påpekat så låter pumpen en del och de medföljande fläktarna kanske inte är dem bästa. Jag tycker inte att fläktarna låter störande mycket på low, sen har jag två 140mm precis över i taket på mitt chassi så jag behöver inte köra fläktarna på högre hastighet. De låter som fan på medium och high dock.

Den främsta anledningen till att jag valde H100 var för att jag inte ville ha en 1 kilos klump hängandes på moderkortet och när jag skulle köpa så fanns den för strax över 400 kr i Kompletts fyndhörna. Jag skulle inte ha köpt den för fullpris, så mycket bättre än lösningarna med singelradiator är den inte.

Jag kan inte påstå att jag är speciellt orolig för att den ska börja läcka, hade det varit ett problem så hade Corsair aldrig kunnat sälja produkten. Jag litar på att de kan sin sak helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Absolut det blir helt andra pengar..
Men att bara skriva av H100 som en skit kylare utan några som helst grunder är helt felaktigt.
Tycker man det blir mycket pengar på ett bräde kan man ju handla H100 nu och nya fläktar nästa månad eller aldrig om han är nöjd.
Det är ju en av fördelarna med H100 att man kan köpa den testa och se förmodligen så räcker den annars går det att uppgradera.
NH-D14 är ju svår att uppgradera då det redan sitter jätte bra fläktar i den...
I H100 kan du ju montera 2st nya Gentle Typhoon eller varför inte 4st så det blir push n pull då blir det otrolig prestanda och man kan ha fläktarna på mkt lågt varv.

Enda jag sade är att luftkylare låter generellt mindre och har högre pålitlighet, Och det stämmer. Sa aldrig att h100 var en dålig kylare, insinuera kanske att jag hellre hade köpt något annat än en h100 men det är det enda :P.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35