Internt designdokument ska hjälpa Apple i patentkriget mot Samsung

Permalänk
Melding Plague

Internt designdokument ska hjälpa Apple i patentkriget mot Samsung

Som ett nytt vapen under pågående rättegång om patentbrott har Apple plockat fram ett internt designdokument från rivalen Samsung. Dokumentet sägs bevisa att det koreanska företaget kopierade det grafiska gränssnittet från Apples Iphone.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va fan, snacka om lekstuga.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Sandlåda i den allra högsta graden... Men inget sådant här förvånar mig när det gäller Apple.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Frågan är varför det i så fall är galaxy nexus som har säljstoppats? Det har ju ingenting med samsung att göra, eftersom det bara är google själva som har gjort mjukvaran till den.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läst detta tidigare. Fast nyheten kanske är att domstolen godkänt det.
Vad jag minns så har Samsung erkänt att de i början kopierade mycket när Apple var först och störst och de behövde komma ikapp, för att sen gå över till att försöka gå om istället och skaffa försprång vilket innebar ett slut på kopieringen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men, det är ju inte en fråga om att efterlikna, det är en fråga om att identifiera svagheter och åtgärda dem. De står så vitt jag vet ingenting om att de ska efterlikna design och dylikt. Så där har man gjort i alla tider. identifierar Audi ett problem med att Volvos säten är mycket skönare än Audis för långfärd så kan de lägga det som ett mål att förbättra sina säten, det betyder inte att de kopierar Volvos säten.

Permalänk
Medlem

Felet är som vanligt detta konstiga patentsystem. Det är ju BRA att olika tillverkare kollar på konkurrensen och tar "russinen ur kakan" så att nästa produkt blir ännu bättre. Det gynnar konsumenten! Det är inte samma sak som att kopiera rakt av.

Det vore en sak om Samsung snott koden till en viss funktion och lagt in i sin telefon, men att se en funktion och bygga en liknande är en helt annan sak. Det värsta är ju det senaste patentet på den kilformade designen på MacbookAir. Ska det fortsätta så är det ju bara att skynda sig att ta patent på en dator med integrerat tangentbord, eller en dator som går att vika ihop för transport, eller varför inte ta patent på en dator som är rektangulär!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Håller med, det är löjligt

Skrivet av Aleshi:

Men, det är ju inte en fråga om att efterlikna, det är en fråga om att identifiera svagheter och åtgärda dem. De står så vitt jag vet ingenting om att de ska efterlikna design och dylikt. Så där har man gjort i alla tider. identifierar Audi ett problem med att Volvos säten är mycket skönare än Audis för långfärd så kan de lägga det som ett mål att förbättra sina säten, det betyder inte att de kopierar Volvos säten.

Kan bara hålla med! Dom är sjukt löjliga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och så finns det de som hävdar att patent är bra för att det uppmuntrar folk att uppfinna saker, men det här har ju inte ett skit med uppfinningar att göra. Det handlar om att vara först med att göra uppenbara saker, fast på en telefon pekskärm. Apple kanske har rätt juridiskt, men om de har det så är ju det verkliga problemet de nollställda domstolarna som gladerligen godkänner Method of swinging on a swing som giltigt patent. Visserligen fick just den här dras tillbaka senare, men att någon NÅGON GÅNG sagt att "ja fö' fan... de här verkar ju liksom rimligt... Man kan ju inte begära att folk ska få gunga hur de vill utan licens, då faller ju hela ekonomin ihop, så vi kör på det här" är ju helt jävla rubbat.

Nej patent borde avskaffas helt. Det kommer inte hindra folk från att uppfinna nya saker då människan uppfan prylar långt innan det fanns patent. Vi borde inte tävla i att vara först, utan att vara bäst, vilket är omöjligt med det system vi har idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Advokater och pappersvändare ska ju ha jobb de med! ;D

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Löjligt är det minsta man kan säga. Satsar att några i den rätten har fått lite finansiell hjälp? If you get what I'm saying.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Man är ju dumihuvet om man säger "Vad har Apple uppfunnit?" och sedan sätter upp massor av parametrar på vad man inte får ta upp och dessutom säger nej till vad som Apple lägger mest R&D-pengar på av alla sina avdelningar (mjukvara).

Är som att fråga vad Google någonsin tagit fram och sedan säga att mjukvara inte gills.

Ännu värre att dessutom inte tillåta uppfinningar från en av Apple's största ingenjörer...

Sen kan man väl också diskutera vad som räknas som en uppfinning. Bara för att WW-brothers uppfann flyget, betyder inte att Boeing 787 inte är en uppfinning.

Permalänk
Medlem

Eftersom Apple anses vara intuitiva så är det givetvis så man tittar hur de gjort. Men det innebär ju inte att man kopierar rakt av. Titta här hur dom löst det, vi är sämre, gör bättre än dom. Det är inte kopiera, det är att se på vilken nivå man skall vara på.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Men då kan väl Samsung anklaga Apple för industrispionage istället "highly confidential" står det ju. Känns som ett mycket värre brott än att titta på existerande produkter från sina konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Detta är ju trams. Hur ska man kunna skapa nya produkter i framtiden, när man kan ta "patent" på mer eller mindre allt?!

Inget av det är unika uppfinningar. Man skulle bojkotta företag som dessa.

//Lasse

Permalänk
Avstängd

Snacka om att Apple är rädda för Samsung

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Varför är det ok att Apple kopierar och förbättrar men konkurrenter inte får göra det beats me.. !

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Att apple har bollarna att attackera alla andra för att dom använder bra design etc som apple kanske kommit på är sjukt, då apple absolut inte uppfunnit någon teknik själva, dom tar bara andras teknik och ser till att dom hamnar i ett fint skal.

titta på denna, den förklarar det mesta : http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

hade inget imot apple förens jag märkte att dom skarpt försöker göra så ingen annan kan använda sig av skit dom själva tagit från andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Sandlåda i den allra högsta graden... Men inget sådant här förvånar mig när det gäller Apple.

Hur kan du säga sådär? Det är ju pinsamt att Samsung har bilder på iPhone som jämförelse och se vad dem bör tillägga. Tycker du inte?

Jag tycker självklart att man bör kika lite på vad som är bra och dåligt med andra telefoner men inte ha en hävla bild på den och kopiera den.

Hur skulle det kännas för dig om någon kopierar dig när du lyckats med något stort och det sedan resulterar i att du förlorar pengar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men då kan väl Samsung anklaga Apple för industrispionage istället "highly confidential" står det ju. Känns som ett mycket värre brott än att titta på existerande produkter från sina konkurrenter.

I Sverige får du använda bevis du fått till ditt förfogande på "olaglig" väg som bevis.

Permalänk
Medlem

ja jävlar detta kommer ju forts tills Apple stämmer dem för att dem också använt färgen svart och vit till sina skal. "ZOMG same color as our iPhone! LAWSUUUUUUUUIT!!!!!"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Intressant med tanke på att APPLE "stal" alla sina namn och ideer i början.

APPLE kommer från Beatles skivbolag.
Macintosh kommer från HiFi tillverkaren

Grafiska användarsnittet från Xerox park
Musen integrerat i operativsystemet från Xerox Park

Ett företag vars hela framgång i början var lånade ideer stämmer idag allt och alla för patentintrång!!!!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Hahahaha!
"Internt dokument.."

Hur lätt är inte det att skapa efter att man börjat tjura om allt för att man har en pissig design på sina saker och inte integritetsvänliga alls för 5 öre..

Näe, Apple, ni är slut som artister om ni inte skapar nåt som lockar folk.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Dokumentet är dock riktigt jävla pinsamt.

Samsung..... Visst man kan snegla och fundera på vad man kan göra bättre men att göra det nästan identiskt förutom vissa detaljer som ska göra samsungs variant "lite bättre" i en 132 sidor lång rapport. Det här kommer ju vara Apple's starkaste kort gentemot Samsung.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Jag hatar frukt Seriöst, låt den här leksugan vara stängd nu va?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

tycker faktiskt att apple borde konka .. de är på tiden , hatar detta onda företag..

Skrivet av LeVvE:

ty

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Men, det är ju inte en fråga om att efterlikna, det är en fråga om att identifiera svagheter och åtgärda dem. De står så vitt jag vet ingenting om att de ska efterlikna design och dylikt. Så där har man gjort i alla tider. identifierar Audi ett problem med att Volvos säten är mycket skönare än Audis för långfärd så kan de lägga det som ett mål att förbättra sina säten, det betyder inte att de kopierar Volvos säten.

Väl talat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Att apple har bollarna att attackera alla andra för att dom använder bra design etc som apple kanske kommit på är sjukt, då apple absolut inte uppfunnit någon teknik själva, dom tar bara andras teknik och ser till att dom hamnar i ett fint skal.

titta på denna, den förklarar det mesta : http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

hade inget imot apple förens jag märkte att dom skarpt försöker göra så ingen annan kan använda sig av skit dom själva tagit från andra.

Oh rly?! Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån.

Bara för att nämna ett par exempel: Apple var först att använda en ny batteristruktur (till skillnad mot trafitionell cylinderform) för att öka batterikapaciteten/volym. På mjukvarusidan så har vi Multicast DNS som ett exempel.. Skulle kunna fortsätta rätt länge.

Btw, en hel del av den utveckling vi ser i Intels processorer (ex.vis stöd för 4k-upplösningar för integrerade gfx-delen) kommer per request från Apple.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

tycker faktiskt att apple borde konka .. de är på tiden , hatar detta onda företag..

Dom har pengar för att driva företaget i 25 år utan inkomster tydligen har jag hört xD
Inte konstigt när de tar 3-4 ggr så mycket betalt, det ger nog en vinst som är 10ggr större än andras xD

Skickades från m.sweclockers.com