Serveruppgradering: moderkort och processor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Jun 2003

Serveruppgradering: moderkort och processor

Hej!

Jag är ute efter att uppgradera min server för så lite pengar som möjligt, och samtidigt få ut så mycket som möjligt för mina pengar. I dagsläget består servern av en törstig tvåkärning AMD A4-3400 2.7GHz, ett ASUS-moderkort och 16GB DDR3. Servern används till virtualisering (ESXi i botten), som NAS och mediaserver, samt till diverse mindre projekt så som spelservrar och för att se att det jag programmerar kompilerar på de flesta plattformar (de flesta versioner av Windows och de flesta sorters *BSD och Linux).

Det jag vill uppgradera är främst moderkortet och processorn.

Kraven jag har på de nya delarna är som följer:
* Strömsnål processor med fyra eller fler kärnor med stöd för AES(-NI)
* Stöd för VT-d/IOMMU i moderkort och processor
* Moderkort i storleken mATX, som gärna får ha okej NIC:s

Jag vill gärna ha både exempel på Intel- och AMD-system, även om jag har svårt att tänka mig att AMD kan mäta sig med Intel idag.

Tack!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Ett SuperMicro X9SCM kanske kan vara en bra början på en liten server. Med tanke på att minne är så billigt nu kostar det inte många korvören att smacka dit 32 GB heller. Jag har dock inte koll på om man kan köra icke-ECC-minnen på det kortet. När det gäller processorer på sockel 1155 finns det mycket att välja på så det beror lite på hur pass mycket prestanda du behöver.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::