Köp av ny Processor & Moderkort, behöver råd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2012

Köp av ny Processor & Moderkort, behöver råd.

Hej har haft min burk ett tag nu och börjar kännas som det är dags att uppgradera. Har kollat runt lite på Sweclockers forum och googlat runt lite. Processorn jag funderat på är "Intel® Core i5-3570K Processor" men vet inte vilket moderkort jag skulle köpa till det. Skulle den processorn fungera bra att spela krävande spel eller har ni tips på andra processorer som skulle passa bättre?

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av AntonA:

Hej har haft min burk ett tag nu och börjar kännas som det är dags att uppgradera. Har kollat runt lite på Sweclockers forum och googlat runt lite. Processorn jag funderat på är "Intel® Core i5-3570K Processor" men vet inte vilket moderkort jag skulle köpa till det. Skulle den processorn fungera bra att spela krävande spel eller har ni tips på andra processorer som skulle passa bättre?

Det är en alldeles utmärkt processor för att spela på
Troligen den bästa i dagsläget om man inte vill lägga ut mer pengar än vad man får tillbaka.

Du bestämmer själv vilka funktioner du vill ha på moderkortet.
Skall du ha SLI eller Crossfire möjligheter?
Är USB3 ett måste?
Pci-e 3.0?
Överklocka?
Storlek? mITX? mATX? ATX?

När du har bestämt dessa parametrar så är det bara att kolla på:
H77 chipset som är den icke klockningsbara varianten av den lite bättre:
Z77.

De är de du är ute efter.
Sedan är det självklart Socket 1155 som gäller för processorn.
En MegaLänk till INET

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Jag beställde likadan processor och valde ett Asus P8Z77-V PRO.

Hämtar ut det ikväll så kan dock inte säga hur det är än.

WS1: | Asus VI Hero | i7 4770K | 16gb Corsair Vengence | Asus RX 470 Strix | Corsair AX650 | Jonsbo UMX4 | Corsair H100 | SRVR: | Asus E35M1-I | 4gb | FD Array |Laptop: | HP 8440p | I7-620 | 4gb | NVS-3100 | 14" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2012

Tack för snabbt svar. Tror jag ska härma dig och skaffa mig ett "Asus P8Z77-V PRO" moderkort också . Om man skulle slänga in ett Grafikkort också vad skulle ni då rekommendera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals-Ed
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av AntonA:

Tack för snabbt svar. Tror jag ska härma dig och skaffa mig ett "Asus P8Z77-V PRO" moderkort också . Om man skulle slänga in ett Grafikkort också vad skulle ni då rekommendera?

beror på vilken prisklass du hade tänkt?

I7 4930k @ 4,3ghz -I- H100i -I- Msi x79 gd65 (8d) -I- Sapphire 290 tri-x OC -I- 16gb Corsair vengeance 1600mhz -I- Chieftec nitro 650w -I- Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows8.1 pro -I- Fractal R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2012

2000-3000 kr kanske, har ett Nvidia Gefore gtx 460 just nu men funderar på att behålla det tills vidare.