Frågan som alla har, i5-3570k vs i5-2500k,här e svaret!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Frågan som alla har, i5-3570k vs i5-2500k,här e svaret!

Video om det hela, inte jag som har gjort den utan jag bara sprider infon.

Citera för svar!!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2011

Tack för ett mycket informativt videoklipp! Skönt att äntligen få det bekräftat. Har hört så mycket om Ivy-Bridges högre temperaturer jämfört med sin föregångare Sandy-Bridge och nu efter att man lyckats döda sitt moderkort och CPUn så lutar det åt ett köp av en sprillans ny i5-2500k till mina underbara emulatorer (som förövrigt behöver var kärna [3*] och all processorkraft i mjukvaruläge). :cry:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2009

Tack för videon, undrade själv över just detta.

[ASROCK Z77 Extreme4] [Intel Ivy Bridge 3570K 4.6GHZ] [Intel SSD 520 120GB] [8 GB G.Skill 2133 CL11(OC)] RAZER DEATHADDER 2013 QPAD MK50 BenQ XL2420T 120HZ BenQ HD2420 60HZ LOGITECH G930 WIRELESS HEADSET.. och sånt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Alltså sammafattning för er som inte orkar kolla eller inte förstår videon:

3570k har bättre prestanda. Har du tänkt köra stock eller upp till 4,8ghz så köp ivy bridgen. Har du tänkt klocka 4,9ghz-5ghz+ kör sandy bridge.

Ivy bridgen klockar inte lika högt men är lite snabbare, jag har själv 3570k och kör i 4,6ghz 24/7. Finns nog inte så många som kör 5ghz 24/7 heller, då det känns rätt onödigt och överdrivet.

Men som sagt 3570k är snabbare, efter 4,8ghz blir sandy bridgen snabbare förutsatt att du inte lyckas överklocka din 3570k till 4,8ghz. Och kom ihåg alla cpuer är olika! Även fast dom heter och ser identiska ut så klockar alla olika bra, så vissa ivy bridge kommer säkert upp i 5,2ghz också men räkna inte med det.

Så då kan ni välja själva gott folk.

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Theunit:

Alltså sammafattning för er som inte orkar kolla eller inte förstår videon:

3570k har bättre prestanda. Har du tänkt köra stock eller upp till 4,8ghz så köp ivy bridgen. Har du tänkt klocka 4,9ghz-5ghz+ kör sandy bridge.

Ivy bridgen klockar inte lika högt men är lite snabbare, jag har själv 3570k och kör i 4,6ghz 24/7. Finns nog inte så många som kör 5ghz 24/7 heller, då det känns rätt onödigt och överdrivet.

Men som sagt 3570k är snabbare, efter 4,8ghz blir sandy bridgen snabbare då ivy bridge knappt kommer upp högre än 4,8ghz. Och kom ihåg alla cpuer är olika! Även fast dom heter och ser identiska ut så klockar alla olika bra, så vissa ivy bridge kommer säkert upp i 5,2ghz också men räkna inte med det.

Så då kan ni välja själva gott folk.

Fel.
Skriver varför när jag kommer hem är på mobilen nu

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av iSw3de:

Fel.
Skriver varför när jag kommer hem är på mobilen nu

Inte alls fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Det han inte svara på (som är det intressanta), är hur värmeutvecklingen/tdp ser ut vid samma clockhastighet. För valet av kylare påverkar ju även valet av processor. T.ex. kommer du inte upp till 5.2 GHz på sandy bridge utan riktigt fet kylning ändå. Och den är ju inte helt gratis.

Så: Nån som vet?

Laptops -Lenovo T61 (anno 2007), Windows 7. MacBook Pro Retina 13" late 2013
Stationär - Intel i7 920@4.2 GHz , gigabyte GTX 670 (W2), Gigabyte GA-x58-UD7, Corsair HX850, Corsair H50, Antec P183 + fläktar & kontroller, M-Audio Fast Track Ultra, Windows 7 + OS X 10.9 Mavericks
CITERA om du förväntar dig ett svar på vad jag skrivit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av rallyreavan91:

Det han inte svara på (som är det intressanta), är hur värmeutvecklingen/tdp ser ut vid samma clockhastighet. För valet av kylare påverkar ju även valet av processor. T.ex. kommer du inte upp till 5.2 GHz på sandy bridge utan riktigt fet kylning ändå. Och den är ju inte helt gratis.

Så: Nån som vet?

Värmeutveckligen är sämre (högre) på ivy bridgen. En klockad ivy bridge vs en klockad sandy bridge, då blir ivy bridgen varmare,

Mvh.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Ingen annan som tänker på IMC hastigheterna och Stödet för PCI-e 3?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Theunit:

Värmeutveckligen är sämre (högre) på ivy bridgen. En klockad ivy bridge vs en klockad sandy bridge, då blir ivy bridgen varmare,

Mvh.

Tvärtom, ivy bridge har lägre värmeutveckling.

Däremot är ivy bridge varmare. Hur då?

På grund av ivy bridge har det svårare att faktiskt göra sig av med värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD FX-8350 | Corsair H80i | ASUS Crosshair V Formula-Z | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR3 16GB 1866MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Inet - Sweclockers fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av kazen_90:

Tvärtom, ivy bridge har lägre värmeutveckling.

Däremot är ivy bridge varmare. Hur då?

På grund av ivy bridge har det svårare att faktiskt göra sig av med värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du förstod min poäng.. och båda sätten blir samma sak i slutändan. Vill inte krångla till det för mycket för då förstår inte alla och folk blir förvirrade

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Theunit:

Du förstod min poäng.. och båda sätten blir samma sak i slutändan. Vill inte krångla till det för mycket för då förstår inte alla och folk blir förvirrade

Fast det är ju just det som är det speciella med Ivy bridge! Att "spillvärmen" mätt i watt är lägre än för motsvarande Sandy men att temperaturerna trots detta blir mycket högre på Ivy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Theunit:

När ordet "varmare" används, kan det både avse högre värmeproduktion eller högre arbetstemperatur för processorn. Det brukar oftast användas i situationer där man pratar om att processorn har högre värmeproduktion, TDP, och allt där till, vilket fallet inte är här.

Det innebär att ivy bridge inte förbrukar mer ström än sandy bridge, vilket det kunde tolkas som för någon som läst din kommentar, vilket motiverade mig till att skriva kommentaren

AMD FX-8350 | Corsair H80i | ASUS Crosshair V Formula-Z | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR3 16GB 1866MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Inet - Sweclockers fri frakt