Permalänk
Skrivet av Zaltrip:

Vad menar du med funkar som gjuten? Att temperaturerna är bra? Enligt mig så funkar det inte som gjutet om du måste klocka ner processorn för att få tempsen att bli bra. Jag tycker som många andra att du borde testa sätta om kylaren, alltså ta bort all gammal kylpasta och sätta dit kylaren igen.

Men alla tycker ju olika.

ja det blir de, still ett annat fel, funkade innan dock med 18500 p i vmark. sen gick den upp i 100c med msi klockning, efter det vare inte mycket kylning kvar

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk
Medlem

Om du gör som folk tipsar om och inte gör helt andra saker så kommer du nog få ordning på din dator. Att klocka ner den lär inte göra någon större skillnad om du får 100 grader i load vid originalhastighet..

Som jag och andra har sagt - ta bort kylaren från din CPU, gör rent med oljefri Aceton, och lägg dit ny kylpasta. Sen sätter du fast kylaren på CPUn igen så att den hamnar helt rakt. Att torka kylpasta har jag aldrig hört någon syssla med, den torkar inte som målarfärg direkt, däremot så "sätter" den sig efter ett tag under värme.

Att du springer och köper en H100 lär inte göra någon som helst skillnad om du inte kan montera den rätt...

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rookiebuilder:

ja det blir de, still ett annat fel, funkade innan dock med 18500 p i vmark. sen gick den upp i 100c med msi klockning, efter det vare inte mycket kylning kvar

Vad menar du med msi klocking, körde du msi oc genie funktion? Förklara lite mer.

Permalänk
Skrivet av rookiebuilder:

ja det blir de, still ett annat fel, funkade innan dock med 18500 p i vmark. sen gick den upp i 100c med msi klockning, efter det vare inte mycket kylning kvar

saken är den att det har förändrats, samma inställningar nya tempraturer. läste att man kan byta kylpastan innuti prossesorn, då intels marknadsföring ej är av kvalitet. provar det istället när det känns värde i o dra ner tempraturen till ett bra klock värde.

just nu spinner datorn med ett 220, ville få in lite balans + en o annan heads up med msi egna oc geni klockning
jag vill ju självklart kunna klocka upp min prossesor så det blir lustigt med o hitta nya kylnings metoder

kan stänga tråden här, vill klocka upp den imot 5ghz. tyvärr inget fansen o kylpastan klarar. tills jag öppnar upp skiten o drar min egna lina i den. aja tack iaf för tippsen, keep clocking.

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk

Litet tips. (om än kanske lite grymt om det står att processorn är 105 grader)

Känn på kylflänsen / vattenblocket / radiatorn. Om din cpu är 100 grader + och alla dessa delar går att hålla i så kan jag lova dig att det är felmonterat.
Är blocket stekhet men radiatorn sval så har du något cirkulationsproblem. Är blocket svalt så har det inte kontakt med processorn.

Som tidigare har skrivit. Montera av, rengör, montera dit extra noggrant.

Permalänk
Skrivet av wahlfridsson:

Litet tips. (om än kanske lite grymt om det står att processorn är 105 grader)

Känn på kylflänsen / vattenblocket / radiatorn. Om din cpu är 100 grader + och alla dessa delar går att hålla i så kan jag lova dig att det är felmonterat.
Är blocket stekhet men radiatorn sval så har du något cirkulationsproblem. Är blocket svalt så har det inte kontakt med processorn.

Som tidigare har skrivit. Montera av, rengör, montera dit extra noggrant.

je je kylaren kyler nada, hastighet 1 trimmar lika bra som 3an.

blir o montera av den i veckan, tack så mycket för säjlv test med o känna på radiatorn. det tickade in susen.

lite skönt o veta tussen tack

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB

Permalänk

pumpen funkar inte, blir o byta ut.

Visa signatur

CPU i5 3570K @3,4Ghz Kylning: crosairH80 Mobo: MSI Z77A-S01 ATX
Ram: Corsair Vengeance 4gb PSU: crosair TX750W GPU: 220gt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Lagringsdisk: Caviar Black 2TB