Försök till överklockning blir underklockning

Permalänk
Medlem

Försök till överklockning blir underklockning

Jag har ett Gigabyte EP45-UD3R moderkort, Intel Core 2 Duo E8600 3,33 GHz CPU och 4 GB minne.
Jag har tidigare överklockat CPU:en med hjälp av Gigabyte Easy Tune6. Bara lite, till 3,6 GHZ. Men det fungerade bra under lång tid. Men så vid ett tillfälle där jag hade köpt två nya hårddiskar och installerat om Windows XP som problemen började. Första problemet var att när de nya diskarna bara hade gått en kort stund, luckan på datorlådan var ännu av, så började den ena disken brinna. Jag stod bara ett par meter bort när jag såg det så jag hann snabbt sätta in handen och släcka. (Fick ny disk på garanti)
Men nu har jag inte lyckat överklocka CPU.en. Försöker jag med Gigabyte Easy Tune6 så går CPU:en ner till jämna 3,00 GHZ. Jag är inte så kunnig i överklockning men när jag försökte överklocka genom att ändra i BIOS fick jag samma resultat. CPU:en går ner till 3,00 GHz. Kan hårddiskfelet, även om jag nu tycker det låter konstigt, lett till att något på moderkortet blev skadat så att överklockning blir omöjligt?