Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

CPU temp rusar iväg

Hej

Har problem med min CPU temperatur. Har en 8 månader gammal monsterdator som fungerat prefekt fram tills för några dagar sedan.
min Intel Core i7 2600 @ 3400 MHz CPU når höga temperaturer när jag spelar spel (tex battlefield 3).

När jag bara surfar ligger temperaturen på 41-44 C. Men så fort jag börjar spela battlefield 3 drar den direkt iväg ända till 78 C och spelat börjar lagga lite. ser inget damm på prylarna eller fläktarna. cpu fläkten och dem andra fläktarna snurrar. grafikkort temp är normal.

Har som sagt aldrig haft problem med att spela innan. aldrig laggat och datorn har aldrig varnat för höga temperaturer.
Jag har inte klockat datorn.

vad kan det vara för fel på CPUn? varför blir det så höga temperaturer helt plötsligt?

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Vad är det för temp du kollar? Kärntemperaturerna eller Tcase (generella CPU-tempen)?
78 på kärnorna borde inte vara någon fara och ska inte få spel att lagga.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

jag använder PC wizard för att kolla temperaturen.
där står det Core 1,2,3,4. dom skiljer kanske 5 grader mellan högsta och lägsta.

Datorn varnar också och säger "warning, CPU temperature over 72 C"

de gjorde den aldrig förut

(nu när jag spelat lite längrer ser jag att den går över 80 C och antagligen ännu mer om jag fortsätter spela)