Google städar hos Motorola Mobility, minskar personalstyrkan med 20 procent

Permalänk
Melding Plague

Google städar hos Motorola Mobility, minskar personalstyrkan med 20 procent

IT-giganten Google tar fram kvasten och röjer rejält hos uppköpta Motorola Mobility. Företaget stänger flera kontor, och säger upp en stor del av alla direktörer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter några knackiga år för Motorola kommer det nog börja gå riktigt bra!

Helt rätt att Google rensar ut lite.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Bara jag som undrar hur det går för alla de "höjdarna" som förlorar jobben?

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_rappen:

Bara jag som undrar hur det går för alla de "höjdarna" som förlorar jobben?

Antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_rappen:

Bara jag som undrar hur det går för alla de "höjdarna" som förlorar jobben?

Du menar till skillnad från alla fattiga, hemlösa och utstötta som finns i detta land som vi INTE bryr oss om?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Detta kanske kan få Motorola Mobility att gå på plus igen. Jag tycker att Google ska sälja själva hårdvarudelen av Motorola Mobility och behålla patenten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Jag är skeptisk till Motorola. Google får göra en del ändringar om jag ska bli intresserad.
Jag undviker Motorola för att deras enheter har låst bootloader.

Försöker man låsa upp Motorola Droid så bränner den kretsarna för att den använder E-FUSE funktion.

Permalänk
Medlem

Steg ett i planen att lägga ner hela skiten. Google är ett mjukvaruföretag i första hand. Tror knappast de är intresserade av att tillverka massa telefoner och annat. Patenten de ville åt.

Permalänk
Medlem

Ett bra initiativ, om Google kan ta över mycket av de beslut som direktörerna gör så får man ner kostnaderna betydligt, de är ju trots allt de som får mest betalt inom företaget.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av mini_rappen:

Bara jag som undrar hur det går för alla de "höjdarna" som förlorar jobben?

Tänkte samma sak, alltid trist när folk förlorar jobbet. Även trist att folk blir närmast skadeglada för att det är "höjdare" och "direktörer" som förlorar jobben. Nu hoppas jag att de har någon buffert/försäkring etc tills de får ett nytt jobb. Även direktörer har utgifter och familjer, vettni.

De kanske tjänar mycket, men i kronor så bidrar de även med väldigt mycket skatt. Mer än ett helt gäng "vanliga arbetare", så somliga kanske borde tänka till lite innan de jublar över att dessa personer blir arbetslösa och inte bidrar mer till skatten och välfärden. Nu rörde det sig väl inte om Sverige, men ändå.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

fyfan vad äckligt, köpa upp ett företag och sedan sparka dess anställda. Inte ett dugg bättre än apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insoly:

fyfan vad äckligt, köpa upp ett företag och sedan sparka dess anställda. Inte ett dugg bättre än apple.

Det är p.g.a Apple detta händer

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insoly:

fyfan vad äckligt, köpa upp ett företag och sedan sparka dess anställda. Inte ett dugg bättre än apple.

Betydligt bättre att låta det gå sämre och sämre och tillslut stänga ner det helt så alla förlorar jobben?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga något om grejen i allmänhet eftersom jag inte har speciellt bra koll på Motorolas effektivitet men det var åtminstone skönt att se att de inte bara sparkar en massa grundarbetare utan även rensar i ledningsstrukturen. När man varit på en del större företag ser man att det är väldigt vanligt med en uppblåst ledarstruktur där en hel del chefer tycks vara överflödiga pga att det mesta ansvaret ligger på de som är över och under dem.

Att folk förlorar jobb är dock aldrig positivt i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Betydligt bättre att låta det gå sämre och sämre och tillslut stänga ner det helt så alla förlorar jobben?

Fast det gick väl inte sämre och sämre? Deras Androids har varit riktigt bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insoly:

fyfan vad äckligt, köpa upp ett företag och sedan sparka dess anställda. Inte ett dugg bättre än apple.

Men det var väl inte speciellt oväntat. Notera också vilka poster som avslutas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Insoly:

fyfan vad äckligt, köpa upp ett företag och sedan sparka dess anställda. Inte ett dugg bättre än apple.

Du missade den lilla detaljen att Motorola gått dåligt en längre tid och att deras VD sa att det behövde röjas i företaget redan INNAN Google köpte upp det?

Google köpte Motorola för att få tag på patent och de låter Motorola sköta sig själva. Det märks ju rätt tydligt i vad som händer på marknanden. Så att skylla på Google för att Motorola sparkar massa folk som bevisligen är överflödiga är bara fel. Sen att dra paralleller till Apple känns ännu mer fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Steg ett i planen att lägga ner hela skiten. Google är ett mjukvaruföretag i första hand. Tror knappast de är intresserade av att tillverka massa telefoner och annat. Patenten de ville åt.

Varför skulle de lägga ner Motorola? De sitter bara som ägare, Motorola sköter sig själva. På så sätt behöver de inte lägga ner någon direkt tid och några resurser på företaget medan de får tillgång till patenten. Mycket smidigare, billigare och enklare än att avveckla som skulle kosta enorma mängder pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Motorola har inte tjänat några pengar på mobiltelefonin på massor av år nu. De har rasat från 14% 2007 till 2% idag. Det finns inte mycket som tyder på att de kommer öka igen, snarare kommer de fortsätta tappa andelar till de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Motorola har inte tjänat några pengar på mobiltelefonin på massor av år nu. De har rasat från 14% 2007 till 2% idag. Det finns inte mycket som tyder på att de kommer öka igen, snarare kommer de fortsätta tappa andelar till de andra.

Vad grundar du det på?
Räcker att de gör telefoner folk vill ha i framtiden för att öka. Det kan svänga fort.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Samsung, Nokia, HTC, Blackberry, LG, Sony etc etc har alltså inget med detta att göra? Eller är det bara Apple alla konkurrerar emot? Eller har jag missat nåt i stil med att alla andra mobil tillverkare bildat en kartell och går emot Apple?

Skrivet av Orici:

Det är p.g.a Apple detta händer

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Samsung, Nokia, HTC, Blackberry, LG, Sony etc etc har alltså inget med detta att göra? Eller är det bara Apple alla konkurrerar emot? Eller har jag missat nåt i stil med att alla andra mobil tillverkare bildat en kartell och går emot Apple?

I stort sätt är det så. Android v.s Apple vs. Windows Phone.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Fast det är ju konkurrens inom Android gänget också. Motorola får ju inte cash för att Sony kränger lurar bara för att dem delar på samma grund till sitt operativsystem.

Skrivet av Orici:

I stort sätt är det så. Android v.s Apple vs. Windows Phone.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Fast det är ju konkurrens inom Android gänget också. Motorola får ju inte cash för att Sony kränger lurar bara för att dem delar på samma grund till sitt operativsystem.

Ja, men Google köpte ju Motorola för att försvara sig mot Apple/Microsoft.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad grundar du det på?
Räcker att de gör telefoner folk vill ha i framtiden för att öka. Det kan svänga fort.

Ja, visst finns det möjlighet för Motorola att öka i någon grad i alla fall. T ex genom att Google väljer dem för att göra en Nexus-telefon, vilket är en serie som ska gå runt mellan tillverkarna. Samsung har visserligen gjort ett par Nexus i rad då de varit den klara ledaren på Android men det kommer skifta någon gång.

Permalänk

Ännu ett exempel på hur Google inte berättade sanningen när de köpte upp Motorola. Att styra vad Motorola ska tillverka för mobiler är inte att låta Motorola arbeta som ett självständigt företag. Google lurade hela androidvärlden och alla nördar svalde betet.

Googles intentioner är helt klart att tjäna som Apple.

Steg ett är att man gjort Android till största operativ, steg två blir att som Apple tillverka få men exklusiva mobiler, steg tre blir att som en gökunge putta ut alla andra androidtillverkare det kommer ske om fyra år för så länge har Google åtagit sig gentemot kinesiska myndigheter att ha Android fritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_rappen:

Bara jag som undrar hur det går för alla de "höjdarna" som förlorar jobben?

Om dom nu är förtjänta av sin position så lär det knappast vara några som helst problem att hitta ett nytt kneg. Har man de kvalifikationer som ändå krävs för en sådan tjänst på ett high tec bolag som motorola så borde andra företag redan rycka i dessa personer med löften om högre lön och frikostigare förmåner.

Med dessa tjänster så kommer givetvis en lön som motsvarar deras kunnande och prestation och med deras briljanta intellekt så har dom givetvis sett till att båda ha en bra arbetslöshetsförsäkring samt har en väl tilltagen buffert (vilket är en banal sak att fixa med deras löner) om dom nu inte vill hoppa på första bästa utan vill begrunda sin situation och hitta nästa perfekta karriärsteg.

Så din undran är överflödig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har en Motorola Defy Plus från england importerad av Telia ^^ Bättre än min iPhone 3Gs.

Men den absolut perfekta telefonen hade vart en Defy med en 4 tum skärm(Gorilla glas) en snabbare processor, mer ram plus att det hade vart grymt med inbyggt minne! Sedan vill man ju ha ett nyare OS också

Skulle skita i vad den kosta! Skulle köpt den om den så kostade 7000 spänn!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Jag har en Motorola Defy Plus från england importerad av Telia ^^ Bättre än min iPhone 3Gs.

Men den absolut perfekta telefonen hade vart en Defy med en 4 tum skärm(Gorilla glas) en snabbare processor, mer ram plus att det hade vart grymt med inbyggt minne! Sedan vill man ju ha ett nyare OS också

Skulle skita i vad den kosta! Skulle köpt den om den så kostade 7000 spänn!

Razr Maxx är ungefär det. Inte lika tålig men har sett folk bada den utan problem. Grym batteritid etc

Själv sugen kan ej motivera byte från min Defy..

On topic: vore skoj om motorola kom tillbaka i toppen, de verkar villiga att testa lite nya grepp med mobiler. Stort batteri, tålighet etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Jag har en Motorola Defy Plus från england importerad av Telia ^^ Bättre än min iPhone 3Gs.

Men den absolut perfekta telefonen hade vart en Defy med en 4 tum skärm(Gorilla glas) en snabbare processor, mer ram plus att det hade vart grymt med inbyggt minne! Sedan vill man ju ha ett nyare OS också

Skulle skita i vad den kosta! Skulle köpt den om den så kostade 7000 spänn!

Så det du vill ha är i stort sätt en helt ny telefon, som i ditt fall skulle vara en Razr Maxx?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi