Server / klient-administration

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2010

Server / klient-administration

Hej,

vi har på jobbet en domän med en Server som kör Windows server 2008. Servern / domänen har tjugotalet användarkonton.

Tidigare, då företaget var mindre, var samtliga konton administratörer på servern. Vi vill nu, eftersom att företaget vuxit fort, endast ha en eller två serveradministratörer. Vi har försökt att genomföra detta, men med följden att de som degraderats från administratörer till vanliga användare nu inte har administratörsrättigheter ens på sina egna maskiner, vilket gör att de inte kan uppdatera java, flash osv. Det vi vill uppnå är alltså följande, för att förtydliga:

Användarna ska kunna installera / ta bort / uppdatera programvara på sina egna maskiner
Administratörerna ska kunna göra detsamma på sina egna maskiner såväl som på servern

Hur gör jag för att ställa in detta?

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Lägg till användarna i gruppen administratörer lokalt på datorn borde funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Quebec City
Registrerad
Jun 2002

Precis som KiWo säger så löser du det genom att göra användarna till administratörer på sina egna datorer. De som ska administrera domänen inkl servern behåller du som domain admins.

Tomt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Aug 2010

Det rätta sättet är att styra sådant via GPO:er från AD't- Antingen göra en GPO som sätter användarkontona som lokal admin på sina egna maskiner eller helt enkelt göra en GPO där du ställer precis vad en användare får och inte får göra.

Denna kan kanske peka dig i rätt riktning http://myitforum.com/cs2/blogs/rdixon/archive/2008/06/17/how-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Sen kan jag rekommendera att adminsitratörerna får speciella administratörs-konton och att deras vanliga konton bara är Domain Users som alla andra.

Ska man göra det korrekt ska iof. alla ha konton med användar-rättigheter när de jobbar och använda admin-konton när de behöver göra något som kräver det på sina datorer.

mb = millibit!