Har hasenfrasen rätt ang mjukvaru-överklocka FSB på 775 plattform?

Permalänk
Medlem

Har hasenfrasen rätt ang mjukvaru-överklocka FSB på 775 plattform?

"Kortfattat, inte värt att mecka med. Mer än 5% på FSB börjar skriva sönder SATA-diskarna." Är hans påstående. Jag tror det kan ligga något i det han säger, minns dock inte varför. På ex sockel 1155 plattformen så stiger ju alla frekvenser vid överklock av annat än multiplikatorn.
Men för 775 bör väl så inte vara fallet?
SetFSB som exempel låser ju t.ex. PCI-E till 100mhz när man väljer rätt PLL som moderkortets "klockgenerator" använder sig av. Men hur blir det med satakontroller osv? Är det som han säger att "FSB börjar skriva sönder SATA-diskarna"?

Vet att många här är skeptiska till mjukvaruöverklockning och självfallet är BIOs att föredra. Men jag skulle vilja gå till botten med hur det egentligen ligger till?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så låses SATA också när man låser PCIe. Och det var ju också enda sättet att klocka socket 775. Om inte busslås fanns förr så använde man sig av andra dividers istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Kortfattat, inte värt att mecka med. Mer än 5% på FSB börjar skriva sönder SATA-diskarna." Är hans påstående. Jag tror det kan ligga något i det han säger, minns dock inte varför. På ex sockel 1155 plattformen så stiger ju alla frekvenser vid överklock av annat än multiplikatorn.
Men för 775 bör väl så inte vara fallet?
SetFSB som exempel låser ju t.ex. PCI-E till 100mhz när man väljer rätt PLL som moderkortets "klockgenerator" använder sig av. Men hur blir det med satakontroller osv? Är det som han säger att "FSB börjar skriva sönder SATA-diskarna"?

Vet att många här är skeptiska till mjukvaruöverklockning och självfallet är BIOs att föredra. Men jag skulle vilja gå till botten med hur det egentligen ligger till?

Det luktar offsetbränning!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det luktar offsetbränning!

Du får gärna precisera?! Är ingen elektroingenjör
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Update: Har inget bättre för mig... kommer därför försöka gå till botten med detta. Har en Q6600 Bsel moddad så att den kör 333x9 = 3ghz på MSI oem moderkort. Kan inte ändra volt till varken minne eller cpu. Ska slänga in ett minne på 2gb som kör 800mhz på 1.8v. Sen installera windows på en 200gb hårddisk som jag inte är speciellt rädd om. Därefter höja fsb i SetFSB med korrekt PLL inställningar. Bör kunna närma mig 400mhz fsb gränsen då Q6600 med G0 stepping brukar komma rätt högt på standardvolt Köra systemet i några dagar och sen scanna hårddisken efter skadade sektorer samt köra lite becnhmarks på hårddisken. Inte speciellt vetenskapligt... Men fortfarande ta reda på om det är en myt eller ej

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...