Permalänk
Medlem

Push & pull värt det?

Tjena! Satt nyss och experimenterade lite med mina fläktar och märkte att om jag stängde av push fläkten efter någon timmas prime 95 så ändrade sig tempen i princip ingenting, kanske någon enstaka grad och måste säga att jag blev rätt förvånad. Trodde att den extra fläkten gjorde betydligt större skillnad än vad den verkar göra. Så min fråga är om någon av er har gjort något liknande som kan dela med sig av sina resultat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem

Finns recensioner, googla runt lite. Har för övrigt inga självstudier.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Även jag har också testat detta jag och en kompis satte oss och räkna på detta och skillnaden blir minimal då luften accelererar till i princip sin maxfart redan vid den första fläkten, att ha olika fläktar med olika RPM tillför ingenting iprincip dock så är det alltid mer effektivt att ha pushfläktar än pullfläktar då du får ett mer samlat flöde hoppas att du kan läsa vad jag skev då jag skrev på mobilen

Permalänk

Jag har labbat lite fram och tillbaka med p&p och för min del har det som mest gjort några grader. Men det är klart sitter man och försöker få ut det lilla extra ur sin prolle så kan några grader göra stor skillnad för resultatet.

Har även provat lite med seriekopplade fläktar för att öka trycket genom framför allt cpu kylaren, lite samma resultat här att det kan i bästa fall göra några grader.

Kolla runt lite på olika tester så ser du att många sidor provar både en och två fläktar när dom gör test på t.ex cpu kylare, där kan du ju se resultatet under mer "vetenskapliga" former.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

det är ändast ifall radiatorn är tillräkligt varm som push & pull gör skillnad, överklocka till 4.4-6 så får du se att push & pull gör skillnad. en kall radiator blir inte mycket kallare av en extra fläkt

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem

om du har lågvarvade fläktar på en radiator eller/och en radiator med täta "finns" så gör det nog mer skillnad men är som sagt inte jätte stor skillnad

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Jo en annan sak, är det någon som testat att köra med ett fläkt "skal" mellan radiatorn och fläkten som ska göra att fläkten kommer åt bättre i mitten av radiatorn och märkt några temperatur förbättringar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11