N40L Esxi 4.1 Dålig prestanda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2005

N40L Esxi 4.1 Dålig prestanda

Hej!

Jag behöver hjälp med att konfigurera min N40L-server så att Esxi fungerar godtyckligt.
I dagsläget ligger filkopiering på 10~20 mb/sek.

Konfig:
* 8 GB Ram
* Smart Array P400 med 512 mb ram + batteri och kör RAID1+0 (skriv-cache är aktiverat)
* ESXi 4.1
* En VM Server 2008
* Gigabit-switch
* 2 st 1 TB 7200 RPM

Jag vet inte vad som felar.
Har hört någonstans att man helst inte ska köra ESXi-OS på samma disk som man lagrar sina VM´s?

Jag har installerat WM-tools och uppdaterat drivrutiner utan resultat.

När jag laddar upp en ISO till min datastore upplever jag att det går mycket snabbare än om jag skulle göra samma kopiering till själva VM-servern.
Har jag missat nåt här?

Nätverksortet till VM indikerar 1000Mbps.
Har provat att bänka diskarna och jag kommer upp i 30~50 mb/sek
Det känns någonstans som om det vore diskarna som inte går på full rulle.
Alla inställningar för Array och Acceleratorn ser OK ut. Cachen är satt 50/50, Rebuild Priority: Medium Expand Priority: Medium Surface Scan Delay: 15

Jag vet att N40L inte är något prestandamonster, men 10~20 mb/sek känns inte relevant.

Hilfe!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Den är inget prestandamonster nej men vid vanlig filkopiering ska den maxa ditt gbit nätverk lätt.
Jag har en likadan dock kör jag mjukisraid 5 på den. 4x2tb. Den har en lskrivhastighet enligt följande:
10485760000 bytes (10 GB) copied, 49.7666 s, 211 MB/s

Så nåt galet är det. Vet inte så mycket om ESXi men du har väl lite att jämföra med iaf

Desktop: NZXT H440 New Edition Silent Ultra | Corsair HX1000 | MSI Z270 SLI PLUS | i7 7700K @ 5.2GHz 1.360v | EVGA GTX 1080 TI FE | Corsair H115i | 32GB 2133MHz CL15 @ 3066MHz | Intel 600p 512GB | Edifier S730

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Är det bara vid kopiering över nätet? Jag fick riktigt risiga prestanda vid filkopiering över nätet när jag glömt att slå på jumbo frames i vSwitchen, hade slagit på det i VM:en och i den andra datorn men inte vSwitchen.

i5-2500k @ 4.2GHz | ASUS P8Z68V/GEN3 | 4x4GB Kingston DDR3-1333 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U12P SE2 | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Mar 2002

Testade också vmware på min n36l men det gick så segt så jag gav upp. Nu, med Freebsd och 4x2tb i ZFS RaidZ, ett p212 med 256meg cache så kommer jag upp i 900mbit som mest med iozone från en win7 över samba. Lokalt kollar ZFS datat (en scrub) i 277MB/s.

Hur som, jag tror att det är den extra overheaden, som ESX bidrar till, som segar ner det för dig. N36l och n40l har väldigt långsamma processorer. Det du kan testa med för att öka prestandan lite är att

1: formatera din disk i gästen med 64kb cluster size
2: göra om disken till en pvscsi-disk (det går till och med att installera ett os på pvscsi, drivisar finns bland "floppies" under "vmimages" i esx)
3: installera esx på en usb-tumme (finns en intern usb-port för just detta) och dela ut disken med raw device mapping. Men då kan du bara använda diskarna till en gäst.

Se också till att ditt virtuella nätverkskort är ett vmxnet3, att ditt fysiska använder "tcp checksum offload", jumbo-MTU (kolla så att måldator och switch också använder jumbo).

Testa vad en virtuell Linux med Samba ger för fart

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.