Fractal design fläkt vill inte snurra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2010

Fractal design fläkt vill inte snurra?

Hej, har en liten fundering som jag hoppas att ni på Sweclockers kan hjälpa mig att besvara. Det är nämligen så att jag köpte i veckan ett Fractal design core 1000 chassi som ska agera som htpc för mig. Med chassiet så medföljer det en 120 mm fläkt. Jag har tagit delar från min gamla dator såsom prolle, hhd, grafikkort och nätagg. Moderkort, ram och chassiet är det som är nytt.

Nu till problemet. När jag hade dragit igång systemet så såg jag att 120mm fläkten inte snurrade, trodde först att kontakten inte satt som den skulle. Kollade kontakten och det visade sig att den satt bra. Provade då att byta kontakt till en 4 pinskontakt med konverter utan resultat. Man kan känna på fläkten att den blir lite varm i mitten men den vägrar att snurra. provade att sätta dit en 90 mm fläkt, den startade utan problem. Nu på morgonen så provade jag att sätta in fläkten på kontakten till min andra dator som också har fractal fläktar i sig och även fläktstyrning. Fläkten startade inte i början här heller, dock så när jag drog ner fläktstyrningen till 80% så drog fläkten igång, men om jag går upp till 100% så slutar den att snurra och blir bara varm.

Har ni någon aning vad felet kan vara?
Har ni varit med om detta tidigare?
Sedan så ska man kanske ta kontakt med inet om chassiet?

System
Moderkort: ASrock G41M-GS3
Processortyp: Intel Core 2 Quad Q6600
Grafik: MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB
Ram: Adata 4gb 1333
Hdd: 500 gb western digital
Chassi: Fractal design core 1000
Nätag: fsp 500W

Citera om ni vill något!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pixbo
Registrerad
Jun 2007

Låter som det är en reklamationsom gäller för dig, du har ju själv redan tagit reda på att fläkten inte fungerar på 100% och isolleratalla andra felkällor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Contrista:

Låter som det är en reklamationsom gäller för dig, du har ju själv redan tagit reda på att fläkten inte fungerar på 100% och isolleratalla andra felkällor.

Var nästan rädd för det. Funderade dock om det inte kunde vara något med den inte fick tillräckligt med ström. Men blir nog att kontakta inet då.

Citera om ni vill något!