Minnes frekvensen på mitt gtx 670 stämmer inte och hur övercklockar man det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2011

Minnes frekvensen på mitt gtx 670 stämmer inte och hur övercklockar man det?

Hej skaffade ett gigabyte gtx 670 i går. Nu testade jag att köra furmark men då såg jag att minnet bara ligger på 1502 mhz kollade även på gpu-z samma sak där. Ska det vara så? Hade ett amd kort förut där alla hastigheter stämde.

Min nästa fråga är hur jag överklockar kortet, helst med msi afterburner. det finns ju någon slags boost funktion, hur ser jag den i afterburner? Finns det någon bra guide på detta?

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR5

Citat:

GDDR5 operates with two different clock types. A differential command clock (CK) as a reference for address and command inputs, and a forwarded differential write clock (WCK) as a reference for data reads and writes. Being more precise, the GDDR5 SGRAM uses two write clocks, each of them assigned to two bytes. The WCK runs at twice the CK frequency. Taking a GDDR5 with 5 Gbit/s data rate per pin as an example, the CK clock runs with 1.25 GHz and WCK with 2.5 GHz. The CK and WCK clocks will be aligned during the initialization and training sequence. This alignment allows read and write access with minimum latency.

lägger du även till att ddr betyder double data rate så kan man alltså lista 3 olika värden för samma hastighet.

butiker gillar att lista det högsta , i 670's fall 6008 MHz , sen finns det som sagt en CK där på 3004 MHz (WCK delat på två )

och så väljer väl antagligen dina övervakningsprogram att lista ddr frekvensen, alltså 3004/2 eller 6008/4

inget fel på kortet alltså.

angående överklockning så lär du ju göra som med alla andra kort. om jag inte missminner mig så är boosten en låst ökning på ett runt 50 MHz över core frekvensen, så den hänger väl med upp vare sig du vill eller inte.

eftersom 670 är såpass nytt så är det givetvis ide att du laddar ner den absolut nyaste versionen av afterburner.

guide för att klocka grafikkort? kom igen nu.

dra reglaget i afterburner en bit till höger, spela ett spel.
crashade det ? 1.ja 2.nej
1. dra reglaget en gnutta till vänster, upprepa tills nöjd.
2. dra reglaget en gnutta till höger , upprepa tills nöjd.

håll givetvis koll på temperaturerna och se till att du inte använder mer spänning än vad som anses ok för ett 670.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Devildoll:

http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR5

lägger du även till att ddr betyder double data rate så kan man alltså lista 3 olika värden för samma hastighet.

butiker gillar att lista det högsta , i 670's fall 6008 MHz , sen finns det som sagt en CK där på 3004 MHz (WCK delat på två )

och så väljer väl antagligen dina övervakningsprogram att lista ddr frekvensen, alltså 3004/2 eller 6008/4

inget fel på kortet alltså.

angående överklockning så lär du ju göra som med alla andra kort. om jag inte missminner mig så är boosten en låst ökning på ett runt 50 MHz över core frekvensen, så den hänger väl med upp vare sig du vill eller inte.

eftersom 670 är såpass nytt så är det givetvis ide att du laddar ner den absolut nyaste versionen av afterburner.

guide för att klocka grafikkort? kom igen nu.

dra reglaget i afterburner en bit till höger, spela ett spel.
crashade det ? 1.ja 2.nej
1. dra reglaget en gnutta till vänster, upprepa tills nöjd.
2. dra reglaget en gnutta till höger , upprepa tills nöjd.

håll givetvis koll på temperaturerna och se till att du inte använder mer spänning än vad som anses ok för ett 670.

Man tackar för den genomgången
Angående guiden så är jag bara lite osäker om man kan höja själva turbo frekvensen, och den vanliga frekvensen utan att det är samma sen så har jag hört att man måste öka eller minska när turbot ska gå igång å sånt. har överklockat endel kort förut men inte ngt med turbo

Tror jag hittade lite mer info om överklockning med turbo saken http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...
Dock så skulle jag vilja ha det lite mer detaljerat

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB