Permalänk

4 kärnor 2 GHz vs 2 kärnor 4 GHz

Som trådnamnet lyder, Vilket är bäst?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Om programmet kan nyttja fyra trådar fullt ut så är det likvärdigt, detta gäller dock sällan så snabbare klock är mer värt. Dock så är det inte en helt lätt ekvation eftersom det finns en massa andra saker att ta hänsyn till.

Det är vettigare att jämföra två olika proccesorer

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Det spelar ganska stor roll hur många operationer per klockcykel varje tråd kan utföra också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vilka CPU handlar det om? En modern ny CPU från 2011 i 2 GHz kan t.ex vara bättre jämfört med en CPU från 2004 i 4 GHz.

Permalänk

ta mig som till exempel har två processorer som är intel xeon 5130 2ghz 2 kärnig per processor alltså^^

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Beror helt på vilket processor det är, men om vi tar något enkelt, en phenom2 x2 555 klockad till 4ghz, mot en 955a nedklockad till 2... Det beror helt på vad man ska göra. Överlag tror jag dock att x2an vinner

Permalänk
Rekordmedlem

4 kärnor lär vinna för generellt bruk, de multitaskar mycket bättre, 2 snabba kärnor är bättre om man bara kör 1 program, men vem gör det idag bortsett vid spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Haha, ingen speciel CPU, bara ren nyfikenhet

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv

Det är väl ändå en praktisk fråga? Då måste man använda praktiska exempel.

Permalänk
Avstängd

Eller:
1 core på 4GHz, eller 4 cores på 1GHz?

Har man många cores så multitaskar datorn bättre, den låser sig inte om du vill göra många saker. T.ex. rippa filmer och ladda ned torrents medan du spelar spel - detta går att göra bra på en quad core. Men det är svårt att göra på en single core cpu, allt går som sirap.

Vill du köra en applikation så snabbt som möjligt, så är det högt klockade få cores som gäller. T.ex. tunga vetenskapliga beräkningar.

Ska du använda datorn som vanligt, dvs många olika appar som kör, MP3 spelare, surf, etc - så är det bättre med många cores.

Om du endast startar upp windows så tror jag det körs typ 100 processer, detta hjälps av många cores.

Permalänk
Medlem

ja satsar 1$ på 2core4ghz.. förutsatt att dom har samma antal operationer/cykel
d flesta program är ju inte optimerade för 4kärnor, svårt att få alla kärnor att arbeta lika hårt, fler kärnor - svårare att optimera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Entusiast

Om de båda var baserade på samma arkitektur och det enda som skiljer sig är klockfrekvensen så kommer den med 2 kärnor som tickar på i 4Ghz vara snabbast.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrAdde:

Om de båda var baserade på samma arkitektur och det enda som skiljer sig är klockfrekvensen så kommer den med 2 kärnor som tickar på i 4Ghz vara snabbast.

Nä det beror på vad man gör, varje programväxling i cpun ger ett tapp på ett antal klockcykler när den ny processen ska växlas in, det var det här som tex gjorde prescot så slö trotts hög klockning, och intel blev tvingad att ta fram ht för att kompensera det till viss del, om man inte vet med sig att man främst ska köra en enda applikation så kommer flera kärnor att vinna om allt annat i cpun är likvärdigt och man ska ha den för blandade uppgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Nä det beror på vad man gör, varje programväxling i cpun ger ett tapp på ett antal klockcykler när den ny processen ska växlas in, det var det här som tex gjorde prescot så slö trotts hög klockning, och intel blev tvingad att ta fram ht för att kompensera det till viss del, om man inte vet med sig att man främst ska köra en enda applikation så kommer flera kärnor att vinna om allt annat i cpun är likvärdigt och man ska ha den för blandade uppgifter.

Med tanke på att väldigt många program inte utnyttjar flera kärnor särskilt bra så håller jag fast vid mitt tidigare påstående.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Som folk redan har skrivit så om det är likadana kärnor så skulle dom vara princip lika snabba om trådarna som körs effektivt kan delas upp på fyra kärnor. I detta fall kan dock den fyrkärniga vara marginellt bättre på grund av att några klockcykler kan gå förlorade vid trådbyte. Väldigt få (om några) applikationer är dock så effektiva så i verkligheten är antagligen de högre klockade kärnorna bättre.

MEN! det finns en annan fördel hos den fyrkärniga och det är att den antagligen kan dra mindre ström och få mer gjort per watt. Effekten hos ett chip är nämligen P = f*C*V^2, där f är frekvensen, C är kapacitansen och V spänningen. f är ju halverad, kapacitansen är dock antagligen ungefär dubbelt så hög så dessa tar ut varandra. Däremot så kräver antagligen processorn en lägre spänning för att fungera, och då effekten beror på denna i kvadrat så ger även en liten sänkning en betydande skillnad.

Gött fylleinlägg på sweclockers, gonatt!

EDIT: Detta med spänning/frekvens/effekt gör ju också att man i praktiken antagligen kan klocka en fyrkärnig krets högre än bara halva frekvensen av en tvåkärnig motsvarighet utan att begränsas av värmeproblem. Så i dagens läge är antagligen (som vi också ser om vi kollar på utbudet av processorer) en fyrkärnig processor både effektivare och snabbare i de flesta fall.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av saddam:

Eller:
1 core på 4GHz, eller 4 cores på 1GHz?

Har man många cores så multitaskar datorn bättre, den låser sig inte om du vill göra många saker. T.ex. rippa filmer och ladda ned torrents medan du spelar spel - detta går att göra bra på en quad core. Men det är svårt att göra på en single core cpu, allt går som sirap.

Vill du köra en applikation så snabbt som möjligt, så är det högt klockade få cores som gäller. T.ex. tunga vetenskapliga beräkningar.

Ska du använda datorn som vanligt, dvs många olika appar som kör, MP3 spelare, surf, etc - så är det bättre med många cores.

Om du endast startar upp windows så tror jag det körs typ 100 processer, detta hjälps av många cores.

Man får också ha i åtanke vilken arkitektur de har, att jämföra en 2-kärnig ivy/sandy bridge cpu mot en av de första 4-kärniga cpuerna så kommer ju den 2-kärniga lätt slå den 4 kärniga, och vise versa

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrAdde:

Med tanke på att väldigt många program inte utnyttjar flera kärnor särskilt bra så håller jag fast vid mitt tidigare påstående.

Jo men som sagt hur många kör bara ett program samtidigt i datorn idag? Just nu när jag skriver detta har jag 96 stycken igång som delar på mina 6 kärnor........
ca 10 av programmen drar cpu tid hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Man får också ha i åtanke vilken arkitektur de har, att jämföra en 2-kärnig ivy/sandy bridge cpu mot en av de första 4-kärniga cpuerna så kommer ju den 2-kärniga lätt slå den 4 kärniga, och vise versa

Självklart är ju detta endast intressant att diskutera teoretiskt och såpass generellt om man antar att det är samma arkitektur och likadana kärnor IMO.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Jo men som sagt hur många kör bara ett program samtidigt i datorn idag? Just nu när jag skriver detta har jag 96 stycken igång som delar på mina 6 kärnor........
ca 10 av programmen drar cpu tid hela tiden.

Jag har ca 70 processer igång samtidigt, de flesta drar knappt någon kraft alls.
CPU'n ligger på bara några få % användning om jag bara slösurfar, startar jag däremot upp något tungt program, t.ex BF3 så går den upp på 100%.

BF3 är dock ett spel som utnyttjar många kärnor, men vet inte om det hade varit någon större skillnad där mellan dessa två.
I t.ex Shogun hade dock den tvåkärniga krossat den fyrkärniga.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit