Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Hedersmedlem

@lemon3 *Trådar sammanfogade (§2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har precis kommit igång med hembryggning och har för tillfället en klon av Omnipollos Leon på jäsning samt en SMaSH IPA med mosaic humle.

Permalänk
Hedersmedlem

Får väl återuppväcka tråden lite.
Jag och min pappa har bryggt nu några år hemma i Stockholm. Vi investerade i en 20l Speidel Braumeister och brygger ofta satser runt 20 liter. Han har haft mer tid än jag och bryggt en hel del. Tror vi endast misslyckats en gång (d v s fått det infekterat). Däremot finns det smaker som kanske inte helt varit lyckade :). ölet med Anis vid jul smakade .... inte så gott och den öl vi bryggde med Gotländ rökmalt blev väääldigt rökig. Min Gotländske svärfar drack den dock gärna.

Eftersom jag är på Gotland cirka 7 veckor varje sommar så bestämde jag mig i år att fixa något att brygga även här. Det blev en Brewster Beacon komplett med kylelement etc. (https://shop.humle.se/utrustning/bryggning/bryggverk/brewolut...). Tyckte den verkade riktigt prisvärd för runt 4000-5000 Kr (köpte från Amazon.de). Min svärfar har byggt ett riktigt brygghus med stenugn och allt så jag var ju tvungen att brygga där.

Jag har bryggt två satser hittills. Först Cascade Single hop Ale, ett öl som alltid blivit bra, och sen en SommarSaison som jag köpte som komplett paket från Humlegården. Cascade görs med Pale Ale-malt och Karamellmalt och Cascade Humle.

Cascaden är nu upphälld på flaska och väntar på den sista jäsningen några veckor till. Den luktade suveränt redan vid upphällningen men jag har bestämt mig att vänta någon vecka innan jag öppnar första flaskan. Lite orolig att det blev för varm under jäsningen (damn you värmebölja) men vi får se. Hemma har den blivit bra även när det varit lite för varmt. Fick ut 44 flaskor. Det ska komma ett kylskåp till brygghuset idag eller i morgon och då kommer flaskorna ställas där för att lagra dom kyligt i ett par veckor till.

Testat lite olika etiketter.

Nummer två är som sagt Sommarsaison från Humlegården (https://shop.humle.se/recept/krossad-malt/sommarsaison) som använder Citrahumle. Jag gillar lättdruckna öl på sommaren så vi får se. Den står och jäser just nu och ska snart fyllas upp i flaskor. Måste ta bort gamla etiketter och tvätta/desinficera flaskorna bara.

Jag gillade verkligen Brewster Beacon även om den var lite klurig när det gällde programmeringen. Man kan ställa in olika delsteg och temperaturer (samt hur många watt man använder vilket i sin tur styr hur noga den håller tempen) och sen piper den vid varje steg så du kan göra det du ska. Men jag fattade aldrig hur jag fick den sluta pipa medan jag t ex mäskade. Tryckte jag vidare så startade den ju kokningen.

Nåväl - tyckte den annars var väldigt lättarbetad. Enkelt att mäska (använder sig av RIMS-metoden och pumpar runt mäsken), enkelt att koka upp. Jag skaffade mig en Hop-spider (https://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/hallare-...) plus en nylonpåse för humlen för att minimera att få för mkt skräp efter kokningen. Visst behöver man fortfarande filtrera men det blir mkt mindre humle-skräp att filtrera bort. Kylning sker också direkt i Brewster Beacon och det går sen att använda pumpen att pumpa ut den.

Har fått smak för att brygga själv nu. Funderar på att även fixa en Beacon hem så jag inte behöver åka över till pappa och brygga.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com