Varför ska man inte defragmentera eller rensa registret på en SSD disk?

Permalänk

Varför ska man inte defragmentera eller rensa registret på en SSD disk?

Som titeln lyder, varför ska man inte göra detta? Går den sönder eller vad är det som händer? Jag hör mest att jag inte ska göra det, utan en anledning.

Permalänk

skadar minnescellerna

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Rensa registret har jag inte hört.
Men anledningen till defragmenteringen är att en SSD ofta blir snabbare av att ha det utspritt över de olika minneskapslarna så att den får använda fler kanaler till kontrollerkresten. Om allt ligger på en minneskapsel kan kretsen bara utnyttja en av sina kanaler.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du menar att rensa i windowsregistret så kan du mycket väl försöka städa där. Ett sisyfosarbete men skadar inte.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

1. Behövs ej
2. Pga orsak 1 är det även onödigt slitage som sker

Att rensa registret är bara bra. Windows har en tendens att bli trögare och trögare ju mer nerklottrat registret är. Själv använder jag ccleaners inbyggda verktyg för att rensa upp lite då och då.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk

Om du är för lat för att leta igenom samlingstråden:

En hårddisk har en läsarm som åker fram och tillbaka över de snurrande skivorna i hårddisken. När man defragmenterar "möbleras" datan på hårddisken om så att "relevant" data hamnar fysiskt nära varandra, vilket gör att läsarmen slipper åka så mycket fram och tillbaka vid läsningar. Detta resulterar i snabbare läsningar.

En SSD har ingen läsarm som åker fram och tillbaka, utan allt läses direkt från dess transistorer som datan lagras i. Det är därför en SSD är så snabb. Alltså skulle läsningstiden inte förändras om man defragmenterade en SSD.

En SSD har dock till en viss del en begränsad livslängd i antal skrivningar/läsningar på grund av att transistorerna slits när de används. Eftersom man "möblerar" om datan när man defragmenterar så kommer SSD:n utsättas för onödigt slitage som man inte får ut något av.

Därför ska man inte defragmentera en SSD.

(Rätta mig gärna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Som titeln lyder, varför ska man inte göra detta? Går den sönder eller vad är det som händer? Jag hör mest att jag inte ska göra det, utan en anledning.

Det man gör när man defraggar en mekanisk disk är att lägga data från filer bredvid varandra så läs huvudet inte behöver flytta sig så långt.
Medans på en ssd så spelar det ingen roll alls vad datan ligger.
Och ju mer utspridd den är ju snabbare kan det gå faktiskt för att mer minnes moduler kan användas.
Sen sliter det på ssd disken också eftersom modulerna bara fungerar ett visst antal skrivningar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Om du menar att rensa i windowsregistret så kan du mycket väl försöka städa där. Ett sisyfosarbete men skadar inte.

Menar att man kan rensa registret med CCleaner.
Går det bra?