Defekt RAM-minne - kan man veta vilken fysisk sticka?

Permalänk
Medlem

Defekt RAM-minne - kan man veta vilken fysisk sticka?

Jag har 4 corsair 4GB-minnen i lådan och har med hjälp av ramtestning konstaterat att en av stickorna är defekt. Som en temporär lösning har jag begränsat mängden minne i windows till de första 8 GB och nu får jag inte längre blåskärmar. Tänkte alltså köpa in en nytt minne och ersätta det defekta. Är det någon som vet vilken av stickorna som är defekt? Enligt ramtestet så får jag problem vid 9-11 GB med en massa errors, vilket verkar tyda på att det är tredje minnet (9-12 GB) som är defekt. Hade behövt veta eftersom det är rätt mycket jobb att testa minnen ett i taget, montera på och av fläkten varje gång och köra memtest.

Använder för övrigt ett Asus P8Z68-V GEN3 moderkort som alltså kör minnena parvis. Egentligen hade jag kunnat nöja mig med 12 GB och bara kasta ut en av stickorna, men är inte säker på om moderkortet accepterar tre stickor. Någon som vet?

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem

Testa en sticka i taget är vad jag kan komma på. Hur jobbigt det än må låta. Du kan köra med 3 stickor, men ditt moderkort är gjort för att köra Dual Channel.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadidas:

Jag har 4 corsair 4GB-minnen i lådan och har med hjälp av ramtestning konstaterat att en av stickorna är defekt. Som en temporär lösning har jag begränsat mängden minne i windows till de första 8 GB och nu får jag inte längre blåskärmar. Tänkte alltså köpa in en nytt minne och ersätta det defekta. Är det någon som vet vilken av stickorna som är defekt? Enligt ramtestet så får jag problem vid 9-11 GB med en massa errors, vilket verkar tyda på att det är tredje minnet (9-12 GB) som är defekt. Hade behövt veta eftersom det är rätt mycket jobb att testa minnen ett i taget, montera på och av fläkten varje gång och köra memtest.

Använder för övrigt ett Asus P8Z68-V GEN3 moderkort som alltså kör minnena parvis. Egentligen hade jag kunnat nöja mig med 12 GB och bara kasta ut en av stickorna, men är inte säker på om moderkortet accepterar tre stickor. Någon som vet?

Men testa att göra på det viset då, ta ut den tredje stickan först.

Jag tror inte att det fungerar då det viset men det skadar ju aldrig att försöka om du ändå ska ta ut den någon gång.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen. Har nu googlat lite mer och kommit fram till att det ska funka bra med tre stickor.

Har nu avrättat ett minne med hagelbössa. Först läste jag dock upp dess dom: "Orsakande av multipla blåskärmar. Skapat frustration och instabilitet. Varit allmänt ovillig att samarbeta. Dödsstraff utan chans till benådning."

Överreagerar jag?

Visa signatur

Min data e snabbare än din.