Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010

BCLK/DMI/PEG Clock control?

Hej!
Jag har en I5 2500K som jag tänkte Överklocka lite, men mitt moderkort är låst till att ha Cpu Overclock Ratio som högst X37, så då tittade jag lite på den andra funktionen "BCLK/DMI/PEG Clock control", tänkte höra mig lite för med er här på Sweclockers innan jag började.

1. Är det något speciellt som BCLK/DMI/PEG gör som jag ska tänka på?
2. Hur fungerar BCLK/DMI/PEG Clock control till skillnad mot CPU Overclock raitio?
3. Är det "Farligare" än "normal" överklockning?

Mvh FobbanN

PS: Vänligen citera vid svar.

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002

BCLK/DMI/PEG styr moderkorts "grundhastighet", ändrar man den så överklockar man allt på moderkortet i princip, vilket inte är en bra idé om man inte vet vad man gör.

CPU Ratio använder BCLK/DMI/PEG för att styra CPU'ns hastighet.
CPU Ratio x BCLK/DMI/PEG = X Mhz

Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | Intel i5 2550K @ 4.6 | Crucial Ballistix 16GB | Asus HD7950 3GB @ 1100/6300 | OCZ Vertex 3 120GB och Crucial M4 128GB | Corsair CX500W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av iFraja:

BCLK/DMI/PEG styr moderkorts "grundhastighet", ändrar man den så överklockar man allt på moderkortet i princip, vilket inte är en bra idé om man inte vet vad man gör.

CPU Ratio använder BCLK/DMI/PEG för att styra CPU'ns hastighet.
CPU Ratio x BCLK/DMI/PEG = X Mhz

Okej, hade en tanke att det kunde vara så, då ger jag helt enkelt fan it och köper nytt mobo senare.

Tack!

Mvh FobbanN

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.