Rimligt server för 180000kr?

Permalänk
Medlem

Hehe.. det märks att folk här inte är vana vid att arbeta inom industrin, där är 100k inte så mycket när det gäller..

Har bytt nätdelar och servodrivare i gamla robotar där styckpriserna är 20-40kkr, för en modul, men att istället köpa en ny robot hade kostat många 100kkr istället och det fungerar bara med helt rätt grejor, varenda siffra på beteckningen måste stämma. En hydraulpump kan kosta 50-75kkr utan problem, utan motor då vill säga. Men kostar en ny maskin en miljon kronor så lönar det sig ändå att reparera, även om maskinen i nuläget inte är värd så mycket, men kostnaden att stå utan..

Nu menar jag alltså flera tiotusentals kronor för bara ett kretskort eller en nätdel, utan installationskostnad osv.

Säg att datorn som TS pratar om hållit i 12år, slå ut kostnaden på en ny maskin på 12år, det blir ca 15 000kr per år, det blir inte ens 1300kr i månaden, för utrustning som kanske hade kostat 1 000 000kr per år att ersätta med manuellt arbete, då går kalkylen fort ihop sig.

Företagsekonomi är precis som privatekonomi, det är bara betydligt fler nollor inblandade

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Att det tekniskt skulle vara möjligt är sin sak. Att det inte är att rekommendera beror på din första mening:

Det är vad man normalt ser som ett affärskritiskt system. Stannar den servern - stannar en massa saker = problem och åter problem.

Att göra ett "hemmabygge" genom att lyfta över kontrollerkortet (hur gammalt? 10-15år....) från gamla "servern" till ngt nytt skulle innebära:
1) Ingen support på hårdvaran då den är byggd själv. Kontrollerkortet (om det överlever flytten...) garanterat (pun intended!) utan garanti.
2) Ingen support på OS då Win95 inte supporterats på vad - ca 10 år skulle jag tro. Support på mjukvarorna som snurrar - tveksamt med Win95 i botten.

Den gamla "servern" om den snurrat 24x7x365 i kanske 15år har ju en komponentålder som gör den till mer eller mindre en tidsinställd bomb.

Vågar påstå att Windows95 visst har en form av support då den används på X61orna (lila pågatågen). Det är den enda som är licensierad för användning i trafik.

Permalänk
Avstängd

180000 är väl inga pengar att tala om i detta sammanhang?
Och supporten Fastems ger är kunglig enligt min erfarenhet

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför alla tjatar om support och mjukvara.
Om dom hade haft vettig support så hade dom väl fått hjälp att laga eller bya ut burken?

Och mjukvara, den får man väl anta att dom redan betalt för när dom köpte in systemet? Man kan ju inte motivera kostnaden med att dom ska betala dubbelt för samma mjukvara igen bara för att burken har sackat?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte heller varför alla tjatar om support och mjukvara.
Om dom hade haft vettig support så hade dom väl fått hjälp att laga eller bya ut burken?

Och mjukvara, den får man väl anta att dom redan betalt för när dom köpte in systemet? Man kan ju inte motivera kostnaden med att dom ska betala dubbelt för samma mjukvara igen bara för att burken har sackat?

Nu gissar jag lite här, men jag gissar på att hårdvaran som används idag är rena stenåldern, även ur tillverkarens synvinkel och naturligtvis har tillverkaren utvecklat ny hårdvara/mjukvara under alla dessa år burken har stått och gått för dem.
Och iochmed att utvecklingen gått framåt har säkert supporten för den äldre hårdvaran försvunnit så att laga eller byta ut burken till motsvarande går alltså inte.

Nu när det är dax för ny hårdvara måste man köpa in det senaste, vilket innebär ny hårdvara och mjukvara och säkert ingår något supportavtal?
Speciellt om det är något controllerkort, då kan det kosta pengar, likaså för "know-how" för supportavtalet.

Jag har en kund inom sjukvården, för några år sedan gick ett litet styrkort/controllerkort av någon form sönder i en apparat för dom.
Köpa in ett nytt skulle gå på ca 300.000kr...
I mina ögon ett litet kretskort på ca 8x4cm..

Permalänk
Medlem

Fixa det själv, du kan väl hantera skulden om kranen skulle tappa något på dina jobbkompisar och de dör
Kompisar kan man alltid skaffa nya av.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Låt dom upphandla en komplett lösning från ett företag, affärskritiska system får inte stå stilla. För oss gick ett litet Compact Flash kort sönder när vi fick ett spänningsfall som varade kortare än en sekund. Men det gjorde att en hel produktionsline stannade upp i ca 40 timmar, detta hände på Scania i södertälje. Vad kostar ett CF kort? inget. Vad kostar det att stå still i produktion? Hundratusentals kronor...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte heller varför alla tjatar om support och mjukvara.
Om dom hade haft vettig support så hade dom väl fått hjälp att laga eller bya ut burken?

Och mjukvara, den får man väl anta att dom redan betalt för när dom köpte in systemet? Man kan ju inte motivera kostnaden med att dom ska betala dubbelt för samma mjukvara igen bara för att burken har sackat?

Förväntar du dig att du ska kunna få support på din gamla 386a och även få en gratis uppgradering till Windows 8? Jag menar, du betalade ju i ärlighetens namn för ett OS 93'!

Men precis som du säger, för att få hjälp så behöver de ju såklart ett aktivt supportavtal om man förväntar sig få saker utbytta.
Men ju äldre HW desto dyrare blir det varje år att förnya supportavtalet. Tex att förlänga support/granti på ett SAN år 6, så brukar det ofta kosta nästan lika mycket som att köpa helt ny HW(och då ingår ändå minst 3 år support/garanti i priset på det nya)

I priset av hård- och mjuk-vara så tar ju företaget betalt för all utveckling de lagt ner, hur många(få) exemplar de kommer sälja, någon som sitter i supporten ska ha lön i fall någon ringer med problem, kostaden för att skicka ut något att serva systemet när det går sönder under garanti-tiden och sedan ska de ju även ha en förtjänst på det, så priset springer lätt iväg... speciellt om det gäller system som har en smal marknad.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

så länge folk jämför priser med sin privata ekonomi så kommer det inte bli några vettiga svar