Permalänk

Hjälp med processorkylare!

Hej! Fick hem min dator från inet idag och jag undrar över processorkylaren.

Det är en hyper 212 evo och det jag funderar på är hur man vet om den kyler så bra den kan.

Går den alltid på max eller justerar den sig själv efter hur varmt det är? Jag fick med ett program med moderkortet (AsRock extreme 4 matx) som man kan justera fläkten på olika nivåer. Vad borde man ha?

MVH

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

kan du ställa in någon automatisk fläktkurva så kör på det

Permalänk
Skrivet av -rand-:

kan du ställa in någon automatisk fläktkurva så kör på det

Jag vet inte riktigt vart jag ställer in sånt. Jag kan be den att sträva emot 45 grader typ?

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

Har ingen aning hur man gör
men det brukar finnas på grafikkort iaf, tex när grafikkortet är 50grader så går fläkten på 20%
men ifall grafikkortet skulle vara 100 garder så går fläkten i 100% osv, liksom % per grad ungefär

Permalänk
Skrivet av JuniorWictor:

Jag vet inte riktigt vart jag ställer in sånt. Jag kan be den att sträva emot 45 grader typ?

Då är du på rätt ställe, fan target level är hur snabbt du vill att fläkten ska snurra om det inte behövs för att nå target temp, dvs idle. target temp är vad det låter som. Du kan sätta temp target 5-10 grader under vad du är bekväm med som CPU temp och fan target på level 1 som ett förslag, bara att testa dig fram.

Permalänk
Medlem

använd speed fan ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

Hej! Fick hem min dator från inet idag och jag undrar över processorkylaren.

Det är en hyper 212 evo och det jag funderar på är hur man vet om den kyler så bra den kan.

Går den alltid på max eller justerar den sig själv efter hur varmt det är? Jag fick med ett program med moderkortet (AsRock extreme 4 matx) som man kan justera fläkten på olika nivåer. Vad borde man ha?

MVH

På mina gamla kort har jag satt tempen i BIOS till 55 grader när fläkten ska gå på 100%, eftersom jag bara kör AMD och de har 62-63 som max-temp.

På min nyaste har jag både BIOS och möjlighet till programstyrning med ASUS Suite, så där kör jag just nu med programstyrning, 45% fart på 35 grader, vilket är normal idle-temp, sen 100% på 60 grader.

Har satt mina chassifläktar mellan 55% vid 35 grader och 100% vid 55 grader, så att de jobbar upp sig lite tidigare än CPU-fläktarna.

Speedfan går att leka med också, men det är lite bökigt att få igång då man måste knyta ihop en temperatur med en fläkthastighet och så. BIOS eller medföljande program är lite enklare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

använd speed fan ;P

Nej, verkligen inte. Jättedåligt program, inte bra till något.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Nej, verkligen inte. Jättedåligt program, inte bra till något.

Troll, det är DIN åsikt, finns många på detta forum som rekomenderar det!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Nej, verkligen inte. Jättedåligt program, inte bra till något.

Nu är du ute och "Cyklar." :3

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Då är du på rätt ställe, fan target level är hur snabbt du vill att fläkten ska snurra om det inte behövs för att nå target temp, dvs idle. target temp är vad det låter som. Du kan sätta temp target 5-10 grader under vad du är bekväm med som CPU temp och fan target på level 1 som ett förslag, bara att testa dig fram.

Vi har väl liknande moderkort kan jag tänkte mig. Den står så den försöker hålla 45grader och på cpu fan har jag level 3. Den hörs knappt så känns mest safe. Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Troll, det är DIN åsikt, finns många på detta forum som rekomenderar det!

Det är väl inte trollande att ha en åsikt?

SpeedFan är ett ok program, men verkligen inte "bra".
Det är väldigt bökigt att få igång styrning med och som ofta rapporterar felaktiga temperaturer. Att många rekommenderar det beror oftast på att förr fanns det inga alternativ alls och för att det fungerar på riktigt gamla datorer.

Numera brukar dock moderkortstillverkarna ha egna program som är enklare och mer korrekta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Det är väl inte trollande att ha en åsikt?

SpeedFan är ett ok program, men verkligen inte "bra".
Det är väldigt bökigt att få igång styrning med och som ofta rapporterar felaktiga temperaturer. Att många rekommenderar det beror oftast på att förr fanns det inga alternativ alls och för att det fungerar på riktigt gamla datorer.

Numera brukar dock moderkortstillverkarna ha egna program som är enklare och mer korrekta.

tyckte asrocks program verkade vettigt, bara lite i de allmänna vetandet kör på deras sålänge. nu försöker jag klura ut varför jag bara får 5,9 i windows datortest med min hårddisk. är en ssd borde väl få mer?

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

tyckte asrocks program verkade vettigt, bara lite i de allmänna vetandet kör på deras sålänge. nu försöker jag klura ut varför jag bara får 5,9 i windows datortest med min hårddisk. är en ssd borde väl få mer?

Ja, SSDs ligger på 7+ i de tre datorer som har det här iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ja, SSDs ligger på 7+ i de tre datorer som har det här iaf.

Märkligt asså.. Vad kan sånt bero på? iNet har satt ihop den och allt sånt där..

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Nej, verkligen inte. Jättedåligt program, inte bra till något.

ställa om fläktar jo men temps suger det på .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

Märkligt asså.. Vad kan sånt bero på? iNet har satt ihop den och allt sånt där..

Kör du med AHCI mode på i BIOS?

Kolla annars med AS SSD så står det IDE eller AHCI uppe till vänster i programmet, så kan du kolla så hastigheterna är normala för din SSD.

Här är en länk till zipfilen med programmet: http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4&file_id=9

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Troll, det är DIN åsikt, finns många på detta forum som rekomenderar det!

Finns vad jag vet ännu fler som inte rekomenderar det.

Det har aldrig funkat som det ska på någon av de datorer jag provat det på, alls. Och då har jag googlat runt på det mycket och länge. Jag tycker att det är fruktansvärt mycket lättare att ställa in det direkt i bios istället för att fjanta med ett program som visar temps som är åt helvete och som inte ändrar fläkthastigheterna någonting. Alls.

Och snälla, stämpla inte folk som troll bara för att de har en annan åsikt än du.

Skrivet av iSw3de:

Nu är du ute och "Cyklar." :3

Håhå. Fyndigt, den har jag aldrig hört förut!

Skrivet av blackeagle:

Det är väl inte trollande att ha en åsikt?

SpeedFan är ett ok program, men verkligen inte "bra".
Det är väldigt bökigt att få igång styrning med och som ofta rapporterar felaktiga temperaturer. Att många rekommenderar det beror oftast på att förr fanns det inga alternativ alls och för att det fungerar på riktigt gamla datorer.

Numera brukar dock moderkortstillverkarna ha egna program som är enklare och mer korrekta.

Tack.

Skrivet av albin98:

ställa om fläktar jo men temps suger det på .

Suger på allt, i min mening.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Kör du med AHCI mode på i BIOS?

Kolla annars med AS SSD så står det IDE eller AHCI uppe till vänster i programmet, så kan du kolla så hastigheterna är normala för din SSD.

Här är en länk till zipfilen med programmet: http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4&file_id=9

Det står varken IDE eller AHCI :S Det står iaStor OK.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

Det står varken IDE eller AHCI :S Det står iaStor OK.

Iastor är Intels AHCI driver, så det är ok.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX