Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Fläktfilter gör bara att det tar lite längre tid innan datorn blir relativt fylld med damm. Jag har fläktfilter framför båda mina intagsfläktar, som är i fronten, men ändå hittar sig en ganska stor mängd damm in i datorn. Jag kör förvisso mina fläktar på hög styrka 24/7, pga. att jag behöver kylningen då jag kör folding@home dygnet runt, men det bevisar bara att fläktfiltren endast filtrerar bort det absolut värsta dammet.

Beror ju väldigt mycket på hur man har det med damm generellt också. Har man pälsdjur hemma och datorn på golvet är det en jäkla skillnad till ett välstädat skrivbord Men det finns andra för/nackdelar med fläktar i botten med läs gärna vad jag skrev lite längre upp. Det kan funakr bra men det kan också faktiskt vara till direkt nackdel. Det är lite "try and error" på det eller väldigt noggrant teoretiskt räknande.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

En fläkt som låter 20db låter 20db den låter inte mer eller mindre beroende på vart den sitter. Du kanske hör den mer för att du har din dator placerad på ett visst sätt eller har vissa förutsättningar i just ditt chassi. Att däremot påstå att fläktar monterade på sidan i sig låter mer är helt enkelt fel. Förstår du inte hur jag menar så försök att verkligen i lugn och ro analysera vad jag egentligen skriver

Ja ljudstyrkan är nog samma, det har du nog rätt i. men frekvensen måste väl kunna ändras? För om du hade varit här hade det varit helt uppenbart att det är stor skillnad och iallafall i mina öron så är det högfrekventa tjutet mycket mer störande. Och det har inte att göra med hur långt ifrån fläkten mitt öra är eller att ljudet dämpas. Topp fläktarna är lika nära och exponerade som sidofläkten.

Jag filmade och skillnaden är enorm. Sidofläkten tjuter som en liten RC-motor (samma sak gäller oavsett vad jag sätter dit för fläkt). jag är rätt övetygad om att majoriteten också tycker att detta ljud är mer irriterande och därför så nämnde jag att man bör vara extra noggrann med valet av sidofläkt på dessa chassin.

Här kan du själv höra skillnaden. http://www.youtube.com/watch?v=YLmquXye4wo notera att kameran är närmare toppfläkten. Toppfläkten blir mycket tystare på lägre rpm, så gott som ljudlös på lägsta men tjutet från sidofläkten är alltid kvar och irriterar oavsett hur sakta den snurrar. Har den helt avstängd om jag inte måste ha den på.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Fläktfilter gör bara att det tar lite längre tid innan datorn blir relativt fylld med damm. Jag har fläktfilter framför båda mina intagsfläktar, som är i fronten, men ändå hittar sig en ganska stor mängd damm in i datorn. Jag kör förvisso mina fläktar på hög styrka 24/7, pga. att jag behöver kylningen då jag kör folding@home dygnet runt, men det bevisar bara att fläktfiltren endast filtrerar bort det absolut värsta dammet.

Det stämmer bra det. Förutom allt damm som kommer in genom andra hål så har jag faktiskt sett klart och tydligt att mycket finkornigt damm kommer in genom filtret (hur finkornigt beror iof på vad man har för filter). Bästa är att köra fläktarna på så låg rpm som möjligt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Ja ljudstyrkan är nog samma, det har du nog rätt i. men frekvensen måste väl kunna ändras? För om du hade varit här hade det varit helt uppenbart att det är stor skillnad och iallafall i mina öron så är det högfrekventa tjutet mycket mer störande. Och det har inte att göra med hur långt ifrån fläkten mitt öra är eller att ljudet dämpas. Topp fläktarna är lika nära och exponerade som sidofläkten.

Jag filmade och skillnaden är enorm. Sidofläkten tjuter som en liten RC-motor (samma sak gäller oavsett vad jag sätter dit för fläkt). jag är rätt övetygad om att majoriteten också tycker att detta ljud är mer irriterande och därför så nämnde jag att man bör vara extra noggrann med valet av sidofläkt på dessa chassin.

Här kan du själv höra skillnaden. http://www.youtube.com/watch?v=YLmquXye4wo notera att kameran är närmare toppfläkten. Toppfläkten blir mycket tystare på lägre rpm, så gott som ljudlös på lägsta men tjutet från sidofläkten är alltid kvar och irriterar oavsett hur sakta den snurrar. Har den helt avstängd om jag inte måste ha den på.

Det blir ju lite av ett blid test men kan det vara så att det är olika modeller på dem i top och sidan det låter som den senare i videon har betydligt högre rpm. Eller har du dem anslutna annorlunda?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Jadå lägg till denna så slipper du frakten https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Sedan så borde du ta en lite bättre kylpasta än den dem skickar med Coolermastern men det är slut i lager så det får väl duga, ta inte för mycket av den bara och gör rent cpun från den gamla kylpastan. Ordentligt du kan använda tex K-sprit till det finna på varje mack.

Om du inte redan köpt fläktarna så finns det ju bättre för pengarna

Tex http://www.inet.se/jamfor?compare=5322026&compare=5322114&com...

Vill du komma ner lite i pengar så kör vidare på FD dem är inte sämre än Corsair http://www.inet.se/produkt/6300081/fractal-design-120mm-silen... 120mm och http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen... 140mm. Visst finns det bättre fläktar men ligger väldigt bra till i den prisklassen. Skall du nämnvärt bättre fläktar så får du börja kolla på dem runt över 160kr så som de finare från Noctua, Enermax, Alpenföhn, Apache, etc.

Eddit// Blir du inte helt smart på hur du skall göra för att installera cpu kylaren så skicka ett PM det är jätte enkelt om man bara tar det i rätt steg

Sådär ja!

Fick hem cpu kylaren och de 2 140 mm fläktarna. Monterat och klart men märker ingen stor skillnad i temperatur, 10 C ungefär, kan jag ha gjort något fel? Ljudnivån öka en aning men inte så mycket så jag störde mig på det - sidofläkten låter en del dock men det löste jag med hjälp av lite kartong... Vad som oroar mig mest är att enligt "HW Monitor" är min TMPIN1 cirka 48 C i Idle. Enligt Speedfan är min temp2 cirka 48 C i Idle - bör jag vara orolig?

Har tidigare haft problem med minnena - såg höga temps innan då men efter läst runt lite på forumet slutade jag oroa mig - sluta med att jag fick byta ut dem då dem orsaka "bluescreen" var 15:e minut.

Efter några månader krångla min processor, orsaka bluescreen den med - fick även den utbytt.

Orkar inte med allt krångel, men nu var det kylning som gällde - bör jag vara orolig, har jag gjort något fel?

En till sak... har inga / kan inte hitta sladdarna för det ankommande grafikkortet - kan man kanske köpa det någonstans? Det ska vara 6 och 8 pin om jag inte minns fel

EDIT: Konstigt nog ligger TMPIN1/temp2 kvar på 48 C vid lite mer press, samtidigt som tex GPU:n går upp 20 C
EDIT 2: Startat om den ett par gånger och antingen är den 48 C eller 56 C, i Idle och vid press...

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Det blir ju lite av ett blid test men kan det vara så att det är olika modeller på dem i top och sidan det låter som den senare i videon har betydligt högre rpm. Eller har du dem anslutna annorlunda?

Det är exakt samma fläktar, och det har inget att göra med att det är något fel på just denna fläkt, precis samma oavsett fläkt och fläktmodell. Anslutna likadant. Går på samma rpm.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är exakt samma fläktar, och det har inget att göra med att det är något fel på just denna fläkt, precis samma oavsett fläkt och fläktmodell. Anslutna likadant. Går på samma rpm.

Vibrationer från sidoplåten kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Vibrationer från sidoplåten kanske?

Njae, såna vibrationer borde försvinna om man tar av sidoplåten och håller i både plåten och fläkten. Jag tror att det helt enkelt är det ljudet luften gör när fläkten sitter så nära de små hålen och ska dra massa luft igenom. Luft som dras snabbt genom små utrymmen kan ju tjuta, det har ni säkert märkt.

Googlar ni på nyckelord på temat så hittar ni flera trådar som diskuterar precis samma sak.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595