Permalänk

Självklart hjälper man till om man kan

Enligt manualen till ditt kort så är minneskanalerna: kanal A= dimm A1 och A2 (sett uppifrån med minnen till höger om CPU, från vänster till höger) alltså slot nr 1(svart) och slot nr 3(blå)

Alltså en sticka i svarta slotten närmast CPU och en sticka i blåa slotten närmast CPU för att få dual-channel.

MEN manualen säger även en bit ner att för att få dual-channel så ska stickorna sitta i samma färg, dvs. båda i svarta ELLER blåa slotsen.

Har för mig jag hade lika motsägande manual till nått av mina kort förut oxå så jag ska kolla lite på forum åt dig oxå. Tror dock att du har dom sitter rätt som du har dom nu (båda stickor i båda blåa slottarna).

Återkommer om en stund med vad jag hittat.

Edit: Av det jag hittat så är det samma "problem" som jag hade. Skit i vad manualen säger och stoppa in stickorna i slottarna med samma färg, alltså båda svarta ELLER båda blåa så ska du ha dual-channel.

Håller tummarna för dig nu med resten av problemen du haft. Lycka till.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev intresserad av varför cpun sitter fast på kylflänsen, har du dragit loss den utan att öppna sockeln ? och hur ser sockeln ut om du har kylpasta på bensidan, är det kladd i den så kan den glappa.

Det är inte så konstigt då det suger/klibbar satan. Ska du ta bort kylaren låt datorn stå på innan du försöker för att bli uppvärmd. Sedan vrider du innan du drar upp densamma så brukar den lossna, kylaren alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tyvärr var det inte så att kylpastekletet förklarade mina krascher. Det var ett litet halmstrå hehe. Den krashade nämligen idag.

Har nu bytt moderkort och formaterat och ber till gudarna att det var det som var defekt. Om den kraschar igen får jag köpa en ny HD att testa med tror jag. Wish me luck och tack för alla trevliga svar.

Permalänk

Lycka till. Håller tummarna

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem

Insåg du någonsin att du slitit lös CPU med hela kylaren också?

http://uploadpic.org/v.php?img=Yn0XuiT7dC

Permalänk
Skrivet av Megamannens:

Insåg du någonsin att du slitit lös CPU med hela kylaren också?

http://uploadpic.org/v.php?img=Yn0XuiT7dC

Testat läsa hela tråden?? Han säger ju att han lagt CPU:n där efter demontering.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Lycka till. Håller tummarna

Tack!

Ja som sagt, jag har inte slitit bort CPU:n utan det blev ett underlag bara, då jag skulle fotografera.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är inte dit nätagg som spökar?? Vet att jag felsökte min dator LÄNGE innan jag förstod att nätagget va för svagt. Min dator fungerade bra tills jag fyllt HDDn till ungefär hälften då dog den och all data försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hej!

Det är inte dit nätagg som spökar?? Vet att jag felsökte min dator LÄNGE innan jag förstod att nätagget va för svagt. Min dator fungerade bra tills jag fyllt HDDn till ungefär hälften då dog den och all data försvann.

Hej!
Jag har sedan 21a augusti, då jag bytte moderkort, endast haft en krasch. Den kraschen var i samband med att ett spel buggade ur helt och var troligtvis mjukvarurelaterad (hade svårt att komma in i windows precis efter kraschen, fick ha datorn avstängd ett tag). Därmed lutar det helt klart åt att moderkortet var felet.

Intressant det där med att fylla HD:n, hur kan det vara så att nätagget belastas hårdare av mer tillgänglig data? Jag har ett rejält corsair agg som "ska" klara av det. Dessutom fick jag kraschar trots att jag hade grafikkortet urkopplat (som drar i särklass mest ström). Men om det visar sig att moderkortet inte var ansvarigt så är nätagg helt klart intressant att titta på, alternativt HD:n även om jag testkört den som fan i olika program.

Tack för visat intresse!

För att förtydliga: Datorn har gått helt felfritt, med ett undantag, i över tre veckor. Tidigare började den trilskas tidigare än så efter formatering.