AMD sänker priserna på Radeon HD 7900-, 7800-serierna

Permalänk
Melding Plague

AMD sänker priserna på Radeon HD 7900-, 7800-serierna

Bara dagar efter lanseringen av Geforce GTX 660 Ti kontrar AMD genom att sänka riktpriserna för fyra populära grafikkort i Radeon HD 7000-serien med 8 till 17 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

alltid bra med konkurens..

Nu får Nvidia göra detsamma

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kul att man har planer på att byta ut sitt gamla HD4000 series då Lämpligt!

Permalänk
Medlem

Galet bra priser nu. AMD pressar verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

alltid bra med konkurens..

Nu får Nvidia göra detsamma

Nvidia säljer snorbra ändå om dom är dyrare och AMD säljer sämre ändå om dom är billigare, ingen idé för nvidia att sänka innan dom får rejäl konkurans från AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Nvidia säljer snorbra ändå om dom är dyrare och AMD säljer sämre ändå om dom är billigare, ingen idé för nvidia att sänka innan dom får rejäl konkurans från AMD

Hade ADM vart dyrare än Nvidia så har jag köpt ett AMD kort iaf

Permalänk
Medlem

AMD försöker alltid vara billiga vilket jag tror dom gör för att få tag i bang for the buck folk men väldigt många köper Nvidia bara för att Nvidia har den stämpeln som "bra". Nått jag undrar över är kan det inte vara att skjuta sig själv i foten av AMD att försöka ha lägst pris hela tiden?

Min tanke går lite i stil med att folk kanske tänker Nvidia måste vara bättre då det är dyrare? Jag är ingen expert men jag vet att folk som köper mer premium saker ofta är mer nöjda då dom lagt mer pengar på det även om dom inte får så mycket extra för dom extra slantarna.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Spännande!

Mitt gamla 5770 klarar dock mitt wow samt minecraftspelade alldeles utmärkt, men ändå börjar det rycka i köpnerven..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Sådär lite mer priskrig så kanske man köper sig ett grafikkort runt jul i rean för en spottstyver.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

AMD försöker alltid vara billiga vilket jag tror dom gör för att få tag i bang for the buck folk men väldigt många köper Nvidia bara för att Nvidia har den stämpeln som "bra". Nått jag undrar över är kan det inte vara att skjuta sig själv i foten av AMD att försöka ha lägst pris hela tiden?

Min tanke går lite i stil med att folk kanske tänker Nvidia måste vara bättre då det är dyrare? Jag är ingen expert men jag vet att folk som köper mer premium saker ofta är mer nöjda då dom lagt mer pengar på det även om dom inte får så mycket extra för dom extra slantarna.

Framtiden är rätt körd om folk verkligen tänker så som i din teori.

Kapitalism är konkurrens, där den sämre aktören får sänka priserna. Om AMD således är sämre och kan höja priserna istället för att locka folk... ja, då kommer priserna bli helt sjuka om företagen förstår detta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vendin:

Hade ADM vart dyrare än Nvidia så har jag köpt ett AMD kort iaf

Roligt att det fortfarande finns AMD-fanboys, det brukar alltid vara tvärtom, det är bra med variation!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Framtiden är rätt körd om folk verkligen tänker så som i din teori.

Kapitalism är konkurrens, där den sämre aktören får sänka priserna. Om AMD således är sämre och kan höja priserna istället för att locka folk... ja, då kommer priserna bli helt sjuka om företagen förstår detta.

Jag menar inte att dom inte skulle sälja nått men faktum är att Nvidia har större del av marknaden och nästan alla jag möter köper Nvidia för namnets skull och tror det är bra utan att veta nått om varken nvidia eller ATi. Om ATi alltid har billigare produkter så borde dom se ut för dom som tittar lite snabbt som en sämre produkt?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Roligt att det fortfarande finns AMD-fanboys, det brukar alltid vara tvärtom, det är bra med variation!

Antar du är åt andra hållet?

En sak är säker AMD kan fortfarande inte göra drivrutiner så mitt nästa kort kommer vara nVidia oavset, så länge man kan köra 3skärmar utan problem. Funderar att slänga in mitt GTX260 istället för 6970 eftersom drivrutinerna är värdelösa..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

På tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har funderat på vad jag ska köpa ett par dagar nu, velat mig, legat sömnlös, och sen har jag ÄNTLIGEN bestämt mej för ett Gigabyte GTX 670, lagt det i kundvagnen och är på väg till kassan. Så lyser messengern upp och så får man se det här..

Tillbaka till velet... fy fan...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Antar du är åt andra hållet?

En sak är säker AMD kan fortfarande inte göra drivrutiner så mitt nästa kort kommer vara nVidia oavset, så länge man kan köra 3skärmar utan problem. Funderar att slänga in mitt GTX260 istället för 6970 eftersom drivrutinerna är värdelösa..

Jag är "Bisexuell" när det gäller grafikkort, jag köper vad som är mest prisvärt och icke krånglande för tillfället och denna gång så valde jag Nvidia för att GTX 670 passar mig som handsken och jag älskar adaptive V-sync

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

AMD FTW(när det gäller GPU's )
Har ägt 2 AMD kort i rad nu

GTX 260 - HD 6950 - HD7970(nu)
Vad är det för drivrutiner som strular som folk säger egentligen?
Jag har inte haft några drivrutins problem på länge.

Permalänk
Medlem

AMD tvingas nästan alltid sänka priserna. Kan det inte vara tvärtom nu så får man kanske ett GTX 660 Ti för 2000:-.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Antar du är åt andra hållet?

En sak är säker AMD kan fortfarande inte göra drivrutiner så mitt nästa kort kommer vara nVidia oavset, så länge man kan köra 3skärmar utan problem. Funderar att slänga in mitt GTX260 istället för 6970 eftersom drivrutinerna är värdelösa..

Ah du, det handlar nog bara om tur känns det som.

Mitt Nvidia la av efter att fläkten stannade vid drivrutinsuppdateringen 196.75, rätt länge sen men ändå. Allvarligt fel..

Permalänk
Medlem

Nu behöver dom bara fixa drivrutinerna!

Permalänk
Medlem

Älskar hur optimistisk, slug och rent av en jävel man måste vara gentemot konkurrensen i den här branschen. Finns ingen som helst heder!

Maybe it's just me men om den där grafen ska visa performance (i låt oss vara uppriktiga, SPEL i godtycklig 1080p upplösning, då det är oftast den största anledningen till ett inköp av en sådan produkt) ställt mot pris, har man som så ofta, varit för ambitiösa.

Gröna lagets kort BÖR skjutas upp ett snäpp i jämförelse. Don't get me wrong it's marketing! Gröna laget skulle definitivt gjort detsamma.

P.S har ägt kort från båda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fint. Sitter och tittar på en uppgradering av mitt gamla gtx260 som jag köpte för 1300 spänn för över 3 år sedan. De korten som finns idag för samma summa är inte särskillt mycket bättre utan man måste upp över 2000 för att det ska vara värt besväret och det är lite dyrt i mitt tyckte...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ah du, det handlar nog bara om tur känns det som.

Mitt Nvidia la av efter att fläkten stannade vid drivrutinsuppdateringen 196.75, rätt länge sen men ändå. Allvarligt fel..

Jag önskar att det vore så men tyvärr ikke. AMD har vissa problem på Windows och några ökända problem. nVidia också men när det kommer till andra operativsystem så saknar AMD helt kompetens.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Antar du är åt andra hållet?

En sak är säker AMD kan fortfarande inte göra drivrutiner så mitt nästa kort kommer vara nVidia oavset, så länge man kan köra 3skärmar utan problem. Funderar att slänga in mitt GTX260 istället för 6970 eftersom drivrutinerna är värdelösa..

Har ett gammalt HD 5850 som fungerat klockrent alltid, inga drivrutinsproblem. Däremot har alla mina tidigare GPU:er varit från Nvidia och ja, då hade jag väldans mycket problem. Möjligt att Nvidia blivit mycket bättre på senare tid. Funderat smått på att köpa ett GTX 660Ti för att ge Nvidia en ny chans, men i och med prisändringarna nu så kanske det blir ett AMD-kort iallafall.

Skrivet av adfi:

AMD FTW(när det gäller GPU's )
Har ägt 2 AMD kort i rad nu

GTX 260 - HD 6950 - HD7970(nu)
Vad är det för drivrutiner som strular som folk säger egentligen?
Jag har inte haft några drivrutins problem på länge.

Har inte heller märkt av några drivrutinsproblem.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Nvidia säljer snorbra ändå om dom är dyrare och AMD säljer sämre ändå om dom är billigare, ingen idé för nvidia att sänka innan dom får rejäl konkurans från AMD

Om det är som du säger så var det ju onödigt av AMD att sänka sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

AMD FTW(när det gäller GPU's )
Har ägt 2 AMD kort i rad nu

GTX 260 - HD 6950 - HD7970(nu)
Vad är det för drivrutiner som strular som folk säger egentligen?
Jag har inte haft några drivrutins problem på länge.

det är ju bara skit bakom spakarna..

har själv gått från 4850 > 5870 > 6970 > 7950 nu dom senaste 3 åren, har inte haft strul med någonting förutom att 5870' hade minnesfel så jag fick tillbaka ett 6970 istället (ett problem som visade sig en gång i månaden)

Till alla mina polare har jag rekommenderat AMD, och inte en enda har minsta problem.

däremot dom två jag rekommenderade 560's till hade massor med strul, dom bytte mot AMD och nu fungerar allting perfekt.

Permalänk
Medlem

Fan då! Köpte ju ett Powercolor PCS+ 7950 i söndags, och ska hämta ut det på posten i eftermiddag. Nåväl, 3000kr för ett kort som förhoppningsvis klockar riktigt bra är väl ok trots allt.

EDIT: typo, 7950, inte 5950.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

det är ju bara skit bakom spakarna..

har själv gått från 4850 > 5870 > 6970 > 7950 nu dom senaste 3 åren, har inte haft strul med någonting förutom att 5870' hade minnesfel så jag fick tillbaka ett 6970 istället (ett problem som visade sig en gång i månaden)

Till alla mina polare har jag rekommenderat AMD, och inte en enda har minsta problem.

däremot dom två jag rekommenderade 560's till hade massor med strul, dom bytte mot AMD och nu fungerar allting perfekt.

Dra ner AMDs FGLRX och dra igång Starcraft2, EVE, Diablo3 eller valfritt spel och se om du lyckas få igång det lika lätt som på nVidias motsvarighet och se om den lyckas rendera allt utan att Catalyst kommer gimpa prestandan av någon okänd anledning eller att den startar ett infinte loop och crashar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Antar du är åt andra hållet?

En sak är säker AMD kan fortfarande inte göra drivrutiner så mitt nästa kort kommer vara nVidia oavset, så länge man kan köra 3skärmar utan problem. Funderar att slänga in mitt GTX260 istället för 6970 eftersom drivrutinerna är värdelösa..

Jag tycker också det råder en allmän uppfattning hos speciellt ägare av Nvidias kort att AMDs drivrutiner är skit hela tiden.
Jag känner ingen som haft problem med AMD-drivrutiner inklusive mig själv och då har jag ägt grafikkort från bägge sidor.

Känns som drivrutinerna varit väldigt stabila sedan 12.4.

Sedan är det ju bevisat att man som ägare av en viss produkt oftast blir lite partisk i vissa fall.

Skrivet av Commander:

Dra ner AMDs FGLRX och dra igång Starcraft2, EVE, Diablo3 eller valfritt spel och se om du lyckas få igång det lika lätt som på nVidias motsvarighet och se om den lyckas rendera allt utan att Catalyst kommer gimpa prestandan av någon okänd anledning eller att den startar ett infinte loop och crashar.

Var det inte grundaren av linux som bad Nvidia att dra åt helvete för ett tag sedan ?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Bättre att du lämnar tillbaka det och köper 7950 ifall du inte har skrivit fel 5950 för 3000 är dumt.

Drivrutinerna till AMD kort är lite sämre än GTX korten inte mycket men man känner av det.

Bara för att inte du har haft problem med AMD så betyder det inte att ingen annan har haft det det är bara att titta på vilket företag som har personer som ber om mer hjälp med korten.

Nivida>AMD på drivrutiner