Minsta mängd minne för Win2k8 R2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2002

Minsta mängd minne för Win2k8 R2?

Funderar på att installera Win2K8 R2 på en maskin här hemma och undrar över hur lite minne man klarar sig på? för tillfället så sitter jag på 3gb

servern uppgifter:
Filserver (3st klienter för nu, blir 5-6 snart)
mumble server
dvbviewer till mina htpc's

vill göra bytet Linux-> Windows pga dvbviewer server delen samt även pga att jag kommer börja använda win2k8 på jobbet och nyttja lärdommen båda vägarna. (dvs både hemma och på jobbet)

/Simon

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010

3gb borde fungera bra med de tjänsterna, rekommenderat för server 2008 r2 standard är 2 GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2009

3GB borde vara lagom för den load du kommer ha på servern

Jag körde 2GB på min, det var nästan på gränsen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2001

Så länge man inte håller på med en amssa viritualisering och sånt så behövs det inte så fasligt mycket. Jag har kört en server med 4gb och det har funkat helt OK, ska man däremot börja mixtra med virtualisering så är ett absolut minimum 8gb i dagsläget men gärna mycket mer än så!

Jag håller på att uppgradera min experimentserver och slänger in 24GB ram i den nu kostade mig endast 870kr att köpa ett 16GB kit men då har jag minne så det räcker och blir över...

Numer nästan helt drogfri!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Jag kör 1 GB min labbmiljö där maskinen endast är AD för inloggning till två ESXI hostar och Vcenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

instämmer med dahlgren. Det funkar på 1 GB

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1