Serverbygge (NAS + diverse)

Permalänk

Serverbygge (NAS + diverse)

Har vuxit ur min gamla QNAP 209, och funderar på att bygga något mer expanderbart den här gången - Men då jag är rudis på hårdvara behöver jag lite input - Hoppas någon här kan bidraga.

Vill bygga en server som:

1) är tyst, eller så tyst som möjligt
2) har plats för 5+ discar
3) har fart nog att köra mjukvaru raid under linux, samt att dra runt några server mjukvaror som tex TeamSpeak, Apache, MySql mm
4) drar så lite ström som möjligt

Tacksam för förslag - Budgeten är "så liten som möjligt" ie detta är hemmabruk - definitivt under 10k utan diskar

Permalänk
Medlem

Kanske en Core I3 2120T kan vara nått för dig? Jag kör en sån tillsammans med Gigabyte GA-Z68MA på min WHS 2011 burk, och den är hur stabil som helst, och har kraft så det räcker.
Iofs så har jag IIS istället för Apache, men som den står nu med utorrent, två hemsidor, mysql, VPN och annat så ligger TDP:n på 4-8w enligt coretemp.

Du kan se vad som sitter i min burk på prisjakt http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2115189&view=m
Kontrollerkorten ska så småningom bytas ut mot ett riktigt, och diskarna ska bytas mot WD Red.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB