Microsoft skapar särskild Windows 8-licens för hembyggda datorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft skapar särskild Windows 8-licens för hembyggda datorer

Den som föredrar att bygga sin egen dator kan se fram emot en ny licenstyp för Windows 8, som till skillnad från den välanvända OEM-licensen får överföras vid byten och uppgraderingar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis MS well done :=)

Permalänk
Medlem

Underbart beslut!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Man får ju försöka fiska in folk till Windows 8 på andra sätt när man inte vill ha det annars.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

asgrymt! MS

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Legendarisk

Äntligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Bra.

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter!!

Permalänk
Entusiast

Sjukt smart och helt klart ett steg i rätt riktning. Får se var priset landar bara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Härligt! synd bara att jag inte har fastnat för windows 8

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer en Windows 8 OEM/PUL licens kosta då?

Permalänk

Jaha, så man fick inte flytta på OEM licensen? detta kan då vara den första gången jag läst en EULA..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad priset blir,
kommer nog ändå inte skaffa det om inte metro försvinner.

Men kul för er som ska skaffa W8

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Känns som ett bra initiativ mot piratkopieringen.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Avstängd

Puckat att man inte får föra över OEM licenser från dator till dator när man uppgraderar eller köper nytt.

Dessutom så borde man få installera det på fler än en dator.
Har man köpt det så borde man få installera det på alla datorer som man äger.
Många har fler än en dator. Tex: stationär, laptop, htpc, och server.
Puckat att man ska behöva betala 4 gånger för samma sak, då blir man ju lurad.

Permalänk
Medlem

"PUL trädde i kraft 1998 och har till syfte att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Puckat att man inte får föra över OEM licenser från dator till dator när man uppgraderar eller köper nytt.

Det får man med retailversionen. OEM är egentligen den typ av licens som hör till förinstallerat Windows.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Vad bra att de fått upp ögonen lite för en minoritet i datorvärlden. Hoppas de kan fixa till så att man även kan slippa "reparera" system vid t.ex. byte plattform från Intel till AMD, så att det fungerar sömlöst när man flyttar systemdisken till en annan dator.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Bra beslut av MS. Känns dock lite lurt, först introducerar de rabatt om man uppgraderar och nu detta. Antingen så har de äntligen anlänt i verkligheten eller så tror de inte på sin produkt själva så de gör allt för att locka över folk till Win 8. Hoppas på det förstnämnda.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra!

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

hmm, de är typ 14 år sena.
Jävla pajaser som har skitit I det totalt.

När väl skolan har slutat så går jag över till GNU/Linux.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen).
Jag är 14 år, och kan således inte juridiskt binda mig till något avtal.
Så då kan jag bara trycka på "Jag godkänner"-knappen när avtalet dyker upp och strunta i det.

Så då kan jag installera det på hur många datorer jag vill och göra vad jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Vi får väl se vad priset blir,
kommer nog ändå inte skaffa det om inte metro försvinner.

Men kul för er som ska skaffa W8

Undrar precis som dig (och flera andra) vad prissättningen blir.
Metro kommer troligtvis inte att försvinna. De vill ju göra det mer likt mellan Windows för stationära och bärbara PC och Windows för surfplattor och telefoner. På surfplattor så är ett gränssnitt som är anpassat för pekskärm ganska bra att ha...
Men, du kan använda skrivbord i Windows 8 också. Så även om du inte helt blir av med Metro så behöver du inte använda det så mycket om du inte vill. Största nackdelen med att ha Metro kvar är att det finns en risk att du börjar använda det och i värsta fall kanske t.o.m. gilla det.

Permalänk
Medlem

Lät trevligt, men vad blir det för praktisk skillnad mellan pul och retail?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rektor:

EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen).
Jag är 14 år, och kan således inte juridiskt binda mig till något avtal.
Så då kan jag bara trycka på "Jag godkänner"-knappen när avtalet dyker upp och strunta i det.

Så då kan jag installera det på hur många datorer jag vill och göra vad jag vill.

Fast då är det väl dina föräldrar som åker på smällen istället... Inte så genomtänkt, kanske.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

I första stycket står det att PUL ska vara betydligt dyrare, men i sista stycket framstår det som precis tvärtom?

Edit: Jag läste det helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen).
Jag är 14 år, och kan således inte juridiskt binda mig till något avtal.
Så då kan jag bara trycka på "Jag godkänner"-knappen när avtalet dyker upp och strunta i det.

Så då kan jag installera det på hur många datorer jag vill och göra vad jag vill.

Förlåt men hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem

om de bara kunde införa samma licens på windows 7?! tycker 8 är så värdelös...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Om man har en genomusel produkt så försöker dom förpacka den lockande passar in bra här

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Fast då är det väl dina föräldrar som åker på smällen istället... Inte så genomtänkt, kanske.

Att bryta mot EULAn är väl inte olagligt? Alltså du kan väl knappast behöva betala böter, åka in?
Så skitsamma