Hjälp! Fläktplacering och radiatorplacering i Fractal Define R4 + Köp av fläktadapter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Hjälp! Fläktplacering och radiatorplacering i Fractal Define R4 + Köp av fläktadapter

Jag har sökt runt lite på forumet men hittar ingen bra lösning/lösningar

För någon vecka sedan pajjade moderkortet på min dator, och ville helt plötsligt inte boota längre, inte ens till BIOS. och under tiden jag väntar på att det blir lagat/utbytt så jag passade på att köpta mig ett nytt chassi från Fractal, det är en Define R4, är riktigt nöjd över det, samt 1x 120mm fläkt, och 3x 140mm fläktar.

be quiet! ShadowWing: - 1x 120mm
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157715-be_quiet_shado...

Fractal Design - Silent Series: - 3x 140mm
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/85789-fractal_design_...

Men Har stött på ett litet problem...

120mm som jag tänkte fästa på Radiatorn till min vattenkylning går inte att fästa några skruvar i, eftersom det är gummifästen och plastpluggar som man monterar fläkten med, vilket gör att jag inte kan montera fläkten på radiatorn.

Så jag monterade fläkten på dörren av chassit istället, Men är osäker på om den ska suga in luft och blåsa mot GPU'n eller om jag ska vända fläkten så att den blåser ut den varma luften i chassit. Vad är bäst tror ni?

-

De andra fläktarna jag beställde (140mm)

jag har redan placerat 2 av dem på framsidan av chassit, så att det är 2st 140 fläktar i fronten (det var redan en monterad när jag köpte den, men bytte ut den då de nya var snabbare)

Den undre fläkten kyler mina hårddiskar, och den övre blåser fritt in mot centrum av chassit då jag passade på att plocka ut den löstagbara "HDDhyllan".

-

Jag bytte ut 140mm fläkten som satt på baksidan av chassit från början mot fläkt nummer 3 då den också var lite snabbare än den som redan satt i och fäste den med gummiploppar istället för skruvar.

Frågan är nu. hur ska jag montera radiatorn i fläkten? Då radiatorn bara har hål för 120mm fläktar, min fundering var då om man kanske skulle köpa en adapter Liknande den här:

Så att jag kan skruva ihop min fläkt med radiatorn. Har kollat lite här o var, men kan inte hitta en någonstans. Någon som vet vart kan jag få tag på en sådan här i Sverige? (vägrar beställa utomlands)

Vattenkylningen är en CoolIT Vantage A.L.C. Cooling och den hittar ni här:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111119-coolit_vantage...

Där följde visserligen en 120mm fläkt, samt en distans (?), som jag inte vet vad den är bra för (tacksam för förklaring).
Jag har i min förra dator redan haft en likadan vattenkylning i samma märke och modell, och tycker fläkten är riktigt kass...

-

När jag nu tänker efter så blev jag lite osäker på hur jag får radiatorn att bli bäst kyld?

vägg/radiator/fläkt

eller ?

vägg/fläkt/radiator

(sen är ju frågan om distansen som kom med vattenkylningen är någonting att använda?, om den nu är bra för något, vart ska den fästas då?)

-

Sista frågan är nu vart jag kan placera de de två sista fläktarna (dem som redan fanns i chassit, men som jag bytte ut mot ett par bättre fläktar) samt radiatorn med adaptern?

Det finns en plats i botten samt 2 i taket. vad skulle ge bäst effekt för kylning samt luftflöde?
-

Jag är som ni ser inte så bra insatt på fläktar och luftflöde.
Vet att det blev en lång post, ber om ursäkt om det blev lite rörigt kanske men kräver inte svar på alla frågor från en och samma person.

Tack på förhand!

Klipp från en review av Sweclockers på mitt chassi, för de som kanske inte vet hur den ser ut:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Sitter själv i planer att skaffa ett R4 och bygga vattenkylning i.
Jag kommer bygga in en hel del mer, men grundtanken jag har är att luften alltid ska UT ur burken genom Radiatorn.
Det är ju dumt att värma upp alla andra komponenter i datorn i onödan.

Sedan skulle jag sätta fläktarna du talar om i botten och taket i stället för sidan.
Främst för att få ett flöde rakt upp genom burken, men även för att slippa dra ut kabeln när du lyfter av sidan, och kunna använda dig utav fläktfiltret under för insugsluften.

Adaptern (ducten) fungerar nog utmärkt om du tänkt montera en 140mm på din radiator.
Montera radiatorn mot chassit och fläkten innanför, antingen bak ifall det ryms, eller i taket.

Om du inte kommer tokklocka eller kör flera grafikkort undrar jag om du verkligen behöver alla fläktar du tänkt dig?
Jag hade nog nöjt mig med-
In: 140mm Botten - Skapa flöde upp genom burken.
140mm*2 fronten - för hårddiskar och grafikkortet.
Ut: 120/140mm Bak - Montera radiatorn baktill eller upptill.

Sen hade jag nog inte haft något mer. Helst inga fläktar uppåt eller i sidan om det inte behövs.
Fler fläktar kan sänka volymen om man behöver luftflödet, men om du redan uppnår luftflödet med 3 in och en ut, varför pressa på med fler? Fler fläktar kommer bara ge mer ljud.
Genom att du har tre "fria" in och bara en hindrad av radiator ut kommer du att få ett litet övertryck i lådan och luft kommer leta sig ut av sig själv. Detta kommer även hindra att damm kommer in i lådan.

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water