Kan inte komma åt webbserver inne på interna nätverket med extern ip adress!

Permalänk

Kan inte komma åt webbserver inne på interna nätverket med extern ip adress!

Hej alla,

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta! Jag har nu två Smoothwall Express 3.0 Routrar/Brandväggar. Vi på nätverken har två stycken webbservrar. På den första Brandväggen/Routern har vi en Orange Zone (DMZ) som en webbserver på 80 är ansluten till som funkar utmärkt. Sen har vi också en till Webbserver som en Brandvägg/Router (Smoothwall 3.0 Express) ligger framför utan Orange Zone (DMZ). På första brandväggen har vi satt 801 som extern port och 80 som en intern port. I andra Brandväggen/Router så har vi satt 80 som extern adress och 80 på intern. Nu funkar det att komma åt webbservern utifrån nätverket men när vi skriver våran externa adress tex 85.215.224.21(fakeadress som exempel) så funkar det inte inne på nätverket.
Hoppas nån hjälper mig! MVH Thetuxgeek

EDIT: Kan inte komma åt vilken port som helst inne på nätverket med extern adress även fast jag kan köra det utefrån..

Permalänk
Hedersmedlem

har ni aktiverat automatisk portöpning vet ej har man gör det på dom men det skall gå iaf

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

har ni aktiverat automatisk portöpning vet ej har man gör det på dom men det skall gå iaf

Kan du skriva lite tydligare, tack?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Kan ni inte använda den interna IP-adressen för att ansluta till servern internet?

/sniggat

Permalänk
Hedersmedlem

i en roter/swich så kan man stänga av automatiskportöppning om man inte skall begränsa nätverket så skall man ha på det

om du stänger all manuel port forwarding och slår på UPnP på routern så borde det funka

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

i en roter/swich så kan man stänga av automatiskportöppning om man inte skall begränsa nätverket så skall man ha på det

om du stänger all manuel port forwarding och slår på UPnP på routern så borde det funka

Har provat det... funkar ej Har läst lite... Många säger att det kan vara dns i min smoothwall router det är fel på ?

Permalänk

Varför vill du komma åt servern genom det externa ip:et inifrån nätverket? Använd dess interna istället bara.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Bästa är om du visar en skiss över hur nätet ser ut. Rätt svårt att utröna något ur din beskrivning.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede