Permalänk
Medlem

IBM server - RAM

Tjena

Eventuellt så har jag lyckats lägga vantarna på en IBM x3200 M3 - 7328.

Tanken är att bygga en ny ESXi-host av denna, men jag kommer att behöva skaffa mer RAM.
På sikt så är jag sugen på att skaffa mig ett ordentligt raidkort, t.ex ett M1015 och passa detta till en FreeNAS VM.

Enligt IBM, så skall det vara RDIMM (ECC?) ..

Någon som vet om det kommer att funka med "vanliga" DDR3-minnen, eller måste man köpa originalparts?
Även ECC .. har jag någon nytta av detta?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Beror på vilken 7328 det är, finns ett antal.

http://www-03.ibm.com/systems/xbc/cog/x3200m3_7327/x3200m3_73...
http://www-03.ibm.com/systems/xbc/cog/x3200m3_7327/x3200m3_73...

Den andra visar vilken specifik modell som ska vilken typ av minne.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

EAG är det ..

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Prova Här

På model fyll i x3200 M3.
Läs den informationen också.

8GB för typ 500:-

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem

Ofta så måste man ha ECC i seriösa maskiner för att de skall fungera, IBM har kört med ECC i typ 25år.

Har mängder med gamla 72p IBM ECC minnen i källaren

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aztekk:

På sikt så är jag sugen på att skaffa mig ett ordentligt raidkort, t.ex ett M1015 och passa detta till en FreeNAS VM.

M1015 är inget raidkort. Ska du ha ett ordentligt raid kort så ska du ha Areca eller nåt sånt kort. M1015 används främst för mjukvaruraid såsom ZFS, BTRFS, etc.

Permalänk
Medlem

Adaptec är nog bra om du letar raid kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

M1015 är inget raidkort. Ska du ha ett ordentligt raid kort så ska du ha Areca eller nåt sånt kort. M1015 används främst för mjukvaruraid såsom ZFS, BTRFS, etc.

Ok sorry, var lite otydlig.
ZFS är nog det jag tänkt på mest, där av ett M1015.

När det gäller HW-raid, så är jag nog mest sugen på raid6, men ett OK kort för det kostar lite mer har jag förstått.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aztekk:

Ok sorry, var lite otydlig.
ZFS är nog det jag tänkt på mest, där av ett M1015.

När det gäller HW-raid, så är jag nog mest sugen på raid6, men ett OK kort för det kostar lite mer har jag förstått.

Ett M1015 kort funkar mycket bra till ZFS, och är nog det mest rekommenderade kortet. Men som sagt, det är inget raid kort utan bara ett HBA. Men egentligen behöver du ju inget M1015 kort, du kan stoppa in diskarna rätt in i moderkortets SATA kablar, och det är lika bra.

Raid6 är ju osäkert i jämförelse med ZFS, så kör raidz2 istället (dvs ZFS motsvarighet till raid-6) med M1015.

PS. Raid6 tillåter att två diskar går sönder utan att du förlorar data. Om du är riktigt nojig så kan du köra raidz3, vilket tillåter tre diskar går sönder utan att du förlorar data. Det är endast ZFS som kan erbjuda tre diskars paritet, vilket är extremt säkert. Hårdvaruraid har inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ett M1015 kort funkar mycket bra till ZFS, och är nog det mest rekommenderade kortet. Men som sagt, det är inget raid kort utan bara ett HBA. Men egentligen behöver du ju inget M1015 kort, du kan stoppa in diskarna rätt in i moderkortets SATA kablar, och det är lika bra.

Raid6 är ju osäkert i jämförelse med ZFS, så kör raidz2 istället (dvs ZFS motsvarighet till raid-6) med M1015.

PS. Raid6 tillåter att två diskar går sönder utan att du förlorar data. Om du är riktigt nojig så kan du köra raidz3, vilket tillåter tre diskar går sönder utan att du förlorar data. Det är endast ZFS som kan erbjuda tre diskars paritet, vilket är extremt säkert. Hårdvaruraid har inte det.

Ja vi får se vad ekonomi och tillgång till burkar get i slutändan.

Btw .. vad menar du med att Raid6 är mer osäkert än raidz2 ?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aztekk:

Btw .. vad menar du med att Raid6 är mer osäkert än raidz2 ?

Jag menar att hårdvaruraid inte ger alls lika bra skydd som ZFS. Så raid-6 ger inte lika bra dataskydd som raidz2. Här finns forskningsartiklar om detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Data_Integrity