Ny Hårddisk visas inte!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Ny Hårddisk visas inte!!

Tjena!

Köpte precis en ny SSD samt en 1TB mekanisk och ska ha kvar en gammal 1TB kvar i datorn. Har installerat w7 på SSDn precis och det gick felfritt men när det skas till att fixa med hårddisken så skiter sig något.
Jag får upp den i BIOSen och den visar korrekt storlek på 1TB, men den visas som "Reserverad av systemet" med en storlek på 100MB i utforskaren och samma i diskhanteraren...
Har läst lite om SLAVE och Master, men har inte koll på vad det är, både SSDn och min gamla står i nuläget som primära, kan det vara ett problem?
Har provat runt i lite olika SATA-portar och den syns i BIOS med alla, men den syns dock inte som Reserverad om inte den andra hårddisken är inkopplad... Och planen är att jag ska använda denna som backup för att rensa den gamla på massa skit och sena nvända de båda parallelt (den nya till program och den gamla till ren lagring av film och musik).

Tacksam för tips!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2012

Testa att gå in i diskhanteraren i Windows och skapa en ny partition på den nya hårddisken, så stor som det går.

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gissa och vinn en termos
Registrerad
Dec 2004

Tilldela den en enhetsbokstav i diskhanteraren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Aug 2011

Känns som att det är en tråd per dag om detta...

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering...

Sen gör du som ovanstående förslag och tilldelar den en bokstav

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Okej, prövar det snarast möjligt! Har provat att skapa en partition men det gick ej men gissar att det beror på att den inte har en bokstav tilldelad!
Tack så mycket för bra svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Jul 2012

Alternativt öppna CMD med admin,
Diskpart
list disk
Select disk x (den du ska formatera)
Clean
Create partition primary
Select partition 1
active
format fs=NTFS quick
assign
exit

Klart. Tycker själv att hårddiskarna borde komma formaterade med ntfs så vanligt folk slipper krångla med detta.

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Verka som du missat något i diskhanteraren.

Hårddisken (partitionen) ska synas på 2-3 olika ställen i diskhanteraren. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den även längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Edit:
Sen så börja man undrar om du installerade om Windows på fel sätt. Man ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad tills man installerat klart. De andra diskarna kopplar man in och fixar till efteråt i diskhanteraren. Annars riskerar man få problem då och långt senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Tackar!

@Xblaze: Detta löste mitt problem direkt. Funkar utmärkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Jan 2002

Master och slave var mer relevant när det handlade om IDE diskar då två diskar delade på samma kabel. Din disk som är märkt primär handlar om partitionen, partitionen måste vara primär om du vill kunna starta från den. Alltså är operativsystemet inlagt på en primär disk. Man kan ha tre primära partitioner, man måste inte ha operativ på alla men sen blir resten av partitionerna utökade. Tre primära handlar om någon gammal begränsning tror jag så det löste man genom att kalla resten för utökade. Rätta mig gärna.

Intel 4690K, Asus Z97-P, Sapphire tri-x 290, Corsair 8GB vengeance, asus xonar d2/pm, Cooler Master HAF932, 250GB sata2 samsung spinpoint, HX520W Corsair nätdel, Plextor 128GB M5Pro, Samsung s27a850t, Windows 7 64bit.