IP Telefoni, egen server

Permalänk
Medlem

IP Telefoni, egen server

Fick en idé när jag satt på bussen förut och kollade på en netto skylt.

Skulle man inte kunna använda IP telefoni tjänsten genom att man driver en server, t.ex. som man gör med e-post servrar, fast det här som en telefon växel, att man ringer till en IP via t.ex. En app i sin telefon, eller en freeware i datorn, så kopplas det upp, datan skickas till servern som sedan ringer upp till appen/mjukvaran, och på så vis få ett gratis sätt att prata via datorn, eller mobilen? (Måste vara uppkopplad till samma IP)
Servern agerar alltså som en "koppling" mellan samtalen, som tar emot data från den som ringer, och skickar datan till den som ska svara, ja ni borde förstå.

Detta kanske redan finns, men jag är inte riktigt en googlare, utan ville dela min idé med er här, och kanske få ut något av det.

Alltså nu skackar vi ej skype eller viber och dylika tjänster, utan en tjänst där man skriver in mottagarens IP eller DNS och kopplas upp.

Så vad tror ni?

DISKUTERA!

Mvh FobbanN

PS: Det är mest en idé. Jag har ej stor koll inom ämnet, så det kan vara heltokigt.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

Asterix

Detta är vad du vill ha - om du orkar
http://www.asterisk.org/

Bygg en liten server med ett telefonikort så kan du ringa hem med en adress liknande en mailadress (t.ex. fobban@voip.e-sluts.net) och svara på en vanlig telefon. Eller med datorn eller skicka vidare samtalet till en växel i Polen. Eller ringa ett thailändskt nummer som sedan skickar samtalet till din Asterix-server som ringer på din telefon eller din mobil eller vad som helst.

Har tittat på det men jag orkar inte, plus att jag har rivit ner mina telefonkablar i lägenheten. Lite roligt vore det dock, tills det börjar ringa telefonförsäljare till mitt utomlandsnummer

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RulerOfHeck:

Detta är vad du vill ha - om du orkar
http://www.asterisk.org/

Bygg en liten server med ett telefonikort så kan du ringa hem med en adress liknande en mailadress (t.ex. fobban@voip.e-sluts.net) och svara på en vanlig telefon. Eller med datorn eller skicka vidare samtalet till en växel i Polen. Eller ringa ett thailändskt nummer som sedan skickar samtalet till din Asterix-server som ringer på din telefon eller din mobil eller vad som helst.

Har tittat på det men jag orkar inte, plus att jag har rivit ner mina telefonkablar i lägenheten. Lite roligt vore det dock, tills det börjar ringa telefonförsäljare till mitt utomlandsnummer

Tackar!
Ork har jag, ska bara bygga om nätverket hemma först sen ger jag mig in påt!
Tack!
Mvh FobbanN

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Jag har kört egen telefonväxel i mååånga år. Asterisk självklart.

Bara fantasin som sätter gränser ringer *1 för att tända taklampan etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag har kört egen telefonväxel i mååånga år. Asterisk självklart.

Bara fantasin som sätter gränser ringer *1 för att tända taklampan etc...

Hej!
Sitter och kollar presentationen på asterisk.org. Finner det väldigt intressant, du får gärna berätta mer om hur du använder asterisk och till vad, om du vill.

Hehe, har redan börjat fundera på användningsområden... Även om jag knappt kan ett dugg om hur det fungerar.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Genial idé! Ska kolla upp detta jag med!

Visa signatur