Permalänk
Medlem

Tyst tornkylare

Hej jag är på jakt efter en så tyst tornkylare som möjligt! Den ska inte vara passiv utan vill ha lite swooshande luft igenom den. Pwm styrd om möjligt men inte ett måste! Huvudsaken är att den är tyst! Ska sätta in den i ett Silverstone fortress 2.

Har inte nån direkt prisnivå men är nog inte sugen att betala flera allt för mkt för att få ner ljudet 1-2 DB.. men säg maxpris 1500 kr så täcker det nog allt som fins av intresse.. Och NEJ jag vill inte ha vattenkylning!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Du vet att 2dB kan vara en stor skillnad
3dB är en dubbling av ljudnivån

Du skriver att du inte vill ha vattenkylning men jag skulle faktiskt vilja rekommendera Antecs slutna vattenkylning för riktigt bra resultat, med 920 kan du klocka 4.8 utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du vet att 2dB kan vara en stor skillnad
3dB är en dubbling av ljudnivån

Du skriver att du inte vill ha vattenkylning men jag skulle faktiskt vilja rekommendera Antecs slutna vattenkylning för riktigt bra resultat, med 920 kan du klocka 4.8 utan problem

Min H2O 620 är allt annat än tyst.... ändå har jag en tyst fläkt på den.
Pumpen låter och man hör hur vattnet porlar där inne ibland.
Dock bra prestanda för pengarna!
Jag skulle nog ta någon tornkylare om jag fick välja igen, det går att få långt tystare än vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du vet att 2dB kan vara en stor skillnad
3dB är en dubbling av ljudnivån

Du skriver att du inte vill ha vattenkylning men jag skulle faktiskt vilja rekommendera Antecs slutna vattenkylning för riktigt bra resultat, med 920 kan du klocka 4.8 utan problem

Skrivet av M4rsian:

Min H2O 620 är allt annat än tyst.... ändå har jag en tyst fläkt på den.
Pumpen låter och man hör hur vattnet porlar där inne ibland.
Dock bra prestanda för pengarna!
Jag skulle nog ta någon tornkylare om jag fick välja igen, det går att få långt tystare än vattenkylning.

Tack för svaren men vill inte ha vattenkylning pga att jag kommer ej att klocka.. när datorn blir slö så kommer jag ist att uppgradera komponenterna.
Är ute efter en tyst kylare.. om den sen kyler mer eller mindre bra spelar liten roll, är ute efter mycket tysthet för pengarna
Och med att 2 DB inte spelar någon större roll, då syftar jag på att jag är inte sugen att lägga ut 1000 kr extra för en minimal sänkning..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Tack för svaren men vill inte ha vattenkylning pga att jag kommer ej att klocka.. när datorn blir slö så kommer jag ist att uppgradera komponenterna.
Är ute efter en tyst kylare.. om den sen kyler mer eller mindre bra spelar liten roll, är ute efter mycket tysthet för pengarna
Och med att 2 DB inte spelar någon större roll, då syftar jag på att jag är inte sugen att lägga ut 1000 kr extra för en minimal sänkning..

Sade bara att om det skulle skilja några hundra för att få en kylare med 23dB och 26dB då den med 26 låter dubbelt så högt

Permalänk
Medlem

Typ Thermalright Silver Arrow SB-E? Det verkar tyvärr som att Thermalright HR-02 Macho har utgått från de flesta butiker, den hade du kunnat köra passivt i ett Fortress 2 utan klockning utan problem annars.

EDIT: Silver Arrow SB-E verkar inte funka, se detta inlägg från en annan tråd:

Skrivet av Typhonos:

Vanliga Silver Arrow är faktiskt bara 163 mm hög så den går in, det är nya Silver Arrow SB som inte går in.
http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_i...

Får du tag i den äldre varianten så behöver du inte oroa dig och det är inte stor skillnad på prestandan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Be quiet rekommenderar jag då dem är väldigt tysta och i test brukar dem ligga i topp samt vara tystast.
http://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-r...

Permalänk
Medlem

Noctua DH-14 är ett annat alternativ

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med min Noctau D14 och med motstånd på så är det nästan knäpptyst.. Oftast är det vattenpumpen i slutna kylsystem som tex Antecs eller Corsair´s H2O kylare som låter. Fläcktarna kan man ju alltid byta ut om det skulle vara ett problem.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Största Noctua du hittar ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Be quiet rekommenderar jag då dem är väldigt tysta och i test brukar dem ligga i topp samt vara tystast.
http://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-r...

PWM styrning är alltid trevligt! Men den är 1 MM högre än maxstorlet i chassit kan vara.. Kanske kan klämma in den men trist att köpa om man inte vet säkert? Någon som har testat en sådan i en FT02?

Skrivet av NiklasN:

Typ Thermalright Silver Arrow SB-E? Det verkar tyvärr som att Thermalright HR-02 Macho har utgått från de flesta butiker, den hade du kunnat köra passivt i ett Fortress 2 utan klockning utan problem annars.

EDIT: Silver Arrow SB-E verkar inte funka, se detta inlägg från en annan tråd:

Som du själv skrev så är den tyvärr för stor, annars hade den helt klart varit ett alternativ!

Skrivet av NightFred:

Grymt nöjd med min Noctau D14 och med motstånd på så är det nästan knäpptyst.. Oftast är det vattenpumpen i slutna kylsystem som tex Antecs eller Corsair´s H2O kylare som låter. Fläcktarna kan man ju alltid byta ut om det skulle vara ett problem.

Är inte så insatt i fläktar, kan man köpa lösa som har PWM styrning och koppla in? Några alternativ på tysta?

Tack för alla hjälpsamma svar!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Är inte så insatt i fläktar, kan man köpa lösa som har PWM styrning och koppla in? Några alternativ på tysta?

Tack för alla hjälpsamma svar!

Många byter fläktar för att öka effekten av kylning eller minska ljudnivån då det är nästan omöjligt att få båda dessa två alternativ. Men som torrnkylare är Noctau D14 super. Följer med motstånd så att du kan sänka hastigheten två steg. Tyvärr så är den inte PWM styrd men du kan i bios dra ner hastigheten eller med andra hjälppogram. Har dock inte gett mig på detta utan nöjt mig med motståndet. Kör för tillfället ingen överklockning häller. Nocktau PWM styrd fläckt se
http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Många byter fläktar för att öka effekten av kylning eller minska ljudnivån då det är nästan omöjligt att få båda dessa två alternativ. Men som torrnkylare är Noctau D14 super. Följer med motstånd så att du kan sänka hastigheten två steg. Tyvärr så är den inte PWM styrd men du kan i bios dra ner hastigheten eller med andra hjälppogram. Har dock inte gett mig på detta utan nöjt mig med motståndet. Kör för tillfället ingen överklockning häller. Nocktau PWM styrd fläckt se
http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm

Hur pass lätt är det att byta motstånden på en moterad enhet? Sitter dom smidigt åt eller måste man skruva lös "tornet"?
Lutar lite mot Noctuan ATM men har inte bestämt mig totalt! Blir nog att byta till andra fläktar om jag köper dock

Edit : Går det att byta fläktana när den sitter monterad eller måste man ha lös hela kylaren för det med? Om man kan byta på plats kan man ju altid köra med orginal för att höra hur dom låter.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Hur pass lätt är det att byta motstånden på en moterad enhet? Sitter dom smidigt åt eller måste man skruva lös "tornet"?
Lutar lite mot Noctuan ATM men har inte bestämt mig totalt! Blir nog att byta till andra fläktar om jag köper dock

Edit : Går det att byta fläktana när den sitter monterad eller måste man ha lös hela kylaren för det med? Om man kan byta på plats kan man ju altid köra med orginal för att höra hur dom låter.

Väldigt lätt att sätta dit motstånd, de sitter på en liten förlängningssladd.

På de flesta kylare går det att montera av fläktarna när kylaren är på plats, men beroende på hur lådan ser ut inuti så kan det vara mer eller mindre jävligt.