stock kylare till amd A8 3870k problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

stock kylare till amd A8 3870k problem?

Tjenare!
Efter lite goda råd här från Sweclockers så beställde jag en HTPC, till denna valde jag a8 3870 med stock kylaren till.
Efter mycket läsande beställde jag artic silver 5 för det skulle ju vara kanon, Läste också att jag skulle rengöra kylarens orginalpasta med tex T-röd så jag tog en tops med t-röd och gnuggade bort all gammal (ny) pasta och då vart det mörkgrått/grafitgrått där pastan hade suttit med lite svarta streck typ. Är det som det ska eller sabbade jag någoting?
Förövrigt så råkade jag vrida runt kylaren lite efter att jag lagt på nya pastan för att få i fästena ordentligt, Tänkte att det skulle sabbat "utsmetningen" av pastan på processorn eller är det lugnt tror ni? tempen ligger mellan 30-35c ungefär.
Och en fråga till, Orginalfläktarna låter rätt mycket i Lian li chassit men ska dom kopplas in på cpu fan 2 och chassie fan 1 för tempstyrning? skulle vara sådana fläktar iallafall.

Tack på förhand och trevlig helg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Ingen som vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Du kan nog sova gott, min stockkylare till min 3870k har lossnat några gånger så den har rört på sig en hel del.
Nu när jag bytte till vattenkylt så rengjorde jag också och såg en mörkare yta, inga problem med det.

Kolla din moderkorts manual om du kan styra fläktarna där, CPU-fan är väl i vissa fall automatiskt styrda utefter tempgivaren på CPU ?
Lite osäker på det, andra kanske kan förtydliga det.
Chassi fan uttaget låter mer aktuellt för att styra med t.ex. speedfan.