Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011

Slutar fungera efter klockning

OK så hej, jag har letat efter detta men inte hittat det i något forum. Rakt på sak, flera program slutar fungera för min nu, detta hände efter jag överklockade min processor (i7 3770k) till 4.7Ghz. Jag började stress testa datorn med prime95 vilket gick väldigt bra tills det slutade fungera efter 10 min.
Då skaffade jag IBT villket fungerade hur bra som helst! Temperaturerna har inte förändrats så överdrivet mycket heller, min Antec Kühler 620 verkar göra sitt jobb väldigt bra. Senare så skulle jag kolla något i kontrollpanelen och nu har den slutat fungera, jag kommer inte ens in på den. Nu har allt fler och fler program slutat fungera (4-6st). Har det något med min klockning att göra eller är det bara bra timing? Om det nu har något med min klockning att göra, vad kan jag göra åt det?

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av zazze1:

OK så hej, jag har letat efter detta men inte hittat det i något forum. Rakt på sak, flera program slutar fungera för min nu, detta hände efter jag överklockade min processor (i7 3770k) till 4.7Ghz. Jag började stress testa datorn med prime95 vilket gick väldigt bra tills det slutade fungera efter 10 min.
Då skaffade jag IBT villket fungerade hur bra som helst! Temperaturerna har inte förändrats så överdrivet mycket heller, min Antec Kühler 620 verkar göra sitt jobb väldigt bra. Senare så skulle jag kolla något i kontrollpanelen och nu har den slutat fungera, jag kommer inte ens in på den. Nu har allt fler och fler program slutat fungera (4-6st). Har det något med min klockning att göra eller är det bara bra timing? Om det nu har något med min klockning att göra, vad kan jag göra åt det?

Låter som din CPU inte är stabil i den klocken. Ge den mer ström eller sänk klocken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av zazze1:

Min dator gör något liknande om den inte är helt stabil, t.ex jag kan inte starta webbläsaren eller mitt mail program, IBT borde ioförsig säga ifrån ganska snabbt om den inte är stabil, kör du på extreme eller high minnes användning när du kör det? vad du kan göra är att sänka din O.C och se om programmen börjar fungera igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Exeo:

Min dator gör något liknande om den inte är helt stabil, t.ex jag kan inte starta webbläsaren eller mitt mail program, IBT borde ioförsig säga ifrån ganska snabbt om den inte är stabil, kör du på extreme eller high minnes användning när du kör det? vad du kan göra är att sänka din O.C och se om programmen börjar fungera igen

Jag körde på Extreme

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av lanbonden:

Låter som din CPU inte är stabil i den klocken. Ge den mer ström eller sänk klocken.

Jag vet inte hur mycket jag vågar ge den

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

Vad ger du den nu?
Och temps
Skickades från m.sweclockers.com

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2008

Alltså, IBT... När ska det komma en ordlista eller lexikon här på Swec?
Det enda jag hittar är http://www.autismstodet.se/?page_id=12 eller liknande men det har ingenting med detta att göra antar jag.
Även blck som någon pratade om i en annan tråd förut angående överklockning, vad nu dom bokstäverna står för..

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Punnisher:

Alltså, IBT... När ska det komma en ordlista eller lexikon här på Swec?
Det enda jag hittar är http://www.autismstodet.se/?page_id=12 eller liknande men det har ingenting med detta att göra antar jag.
Även blck som någon pratade om i en annan tråd förut angående överklockning, vad nu dom bokstäverna står för..

IBT Intel Burn Test
BLCK Base CLocK

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av iSw3de:

IBT Intel Burn Test
BLCK Base CLocK

Tack

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Punnisher:

Om du ska överklocka så kom ihåg att du nästan aldrig ska ändra BCLK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av iSw3de:

Om du ska överklocka så kom ihåg att du nästan aldrig ska ändra BCLK

Ok, nu verkar base clock ännu mer förvirrande än förkortningen, eller så vet jag det utan att förstå det...
Då jag bara klockat på 775 moderkort utan större problem, men då inte mer än ~25%, förutom E2140 som gick bra i 100% överklock.
Ok, första gången gick inte så bra då jag inte visste vad MCH strapping var men sen dess har jag alltid ändrat "minnesklockningen".

Om nu CPU Clock ratio är ställd på max auto, så måste man ju ändra "CPU Host Frequency" och då ändras ju blck automatiskt, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av iSw3de:

Vad ger du den nu?
Och temps
Skickades från m.sweclockers.com

Klockade nyss ner den till 4.6Ghz

http://tinypic.com/view.php?pic=9k54yx&s=6 tog denna just efter jag hade kört IBT i ca 2 timmar ( 41 grader, 1.336v ) brukar ligga mellan 42 - 46 grader i load
http://tinypic.com/view.php?pic=29wxur&s=6 tog denna några minuter efter förra ( 34grader, 1.342v ) brukar vara mellan 32-34 grader Idle
http://tinypic.com/view.php?pic=50h1de&s=6
http://tinypic.com/view.php?pic=2edayyp&s=6 som du ser så är den på auto