Utblåsfläkt nära CPU-Fläkt, ett problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Utblåsfläkt nära CPU-Fläkt, ett problem?

Tja! Köpte idag en ny CPU-Kylare av modellen: http://bit.ly/Syb0Rs

Fläkten som sitter på kylflänsen till CPUn sitter väldigt nära utblåsfläkten i chassit.
Är det möjligt att CPU-Fläkten kyler sämre p.g.a att ublåsfläkten "suger bort luften" från CPU-Fläkten?
Tycker det är lite märkligt att jag ligger på 50C idle (Core i7 2600) med helt ny kylare, kylpasta och totalt nystädad/avdammad dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2010

Du bör ju ha fläkten på andra sidan utav flänsen så att den blåser luft över flänsen och sedan blåser utblåset ut den varma luften.

rätta mig gärna någon om jag har fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Dec 2005

50C i idle låter högt, sitter kylaren på riktigt hårt? Hur mycket kylpasta använde du?

|Gigabyte GA-970A-UD3|AMD Phenom II 965BE @stock|Corsair Vengeance 4GB 1600mhz DDR3|Samsung Spinpoint F1 1TB|XFX Radeon HD 6870 dualfan|Fractal Design Tesla 550W 80+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Kylaren ska ju monteras så att fläkten på kylaren är på den andra sidan och blåser MOT "utblåsfläkten".

Gör om. Gör RÄTT!

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011

Kan du visa med en bild hur du menar? För normal placering av den typen kylare är att fläkten på kylaren trycker luften genom kylaren och man brukar rikta det luftflödet mot en utsugsfläkt, oftast bak eller i toppen på chassit.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Mar 2009

Det bör se ut så här med 2 fläktar på din 212'a. Har du bara en ta bort den inringade på bilden.

NZXT H2, MSI P67A-GD65 REV B3, Intel i5-2500k, Corsair Vengeance 16gb, Corsair force GT ssd 90gb, HIS 7950

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av blekfet:

50C i idle låter högt, sitter kylaren på riktigt hårt? Hur mycket kylpasta använde du?

Såg denna video http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ&feature=plcp precis innan jag monterade så gjorde som han, en relativt liten klick i mitten. Tyckte jag skruvade fast den ordentligt. Hade problem med passformen dock men fick den att fästa med lite våld.

Skrivet av Ant3:

Kylaren ska ju monteras så att fläkten på kylaren är på den andra sidan och blåser MOT "utblåsfläkten".

Gör om. Gör RÄTT!

Jag får skruva upp igen och byta plats på fläkten då, tänkte ändå köpa en till fläkt så jag har från båda sidor, det är väl ändå den generella tanken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av psychoorocker:

Det bör se ut så här med 2 fläktar på din 212'a. Har du bara en ta bort den inringade på bilden.

http://img4host.net/upload/25015748503814fc20b41.jpg

Yes! Ska skruva upp i morgon och ändra då jag inte vill väcka någon med massa skrammel mitt i natten.
Skriver här om temperaturen sjunker. Tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Föresten så kanske det är någon annan med socket 1155 som hade problem med 212'ans passform? Tyckte det va konstigt att jag behövde kämpa för att få dit den då jag följde instruktionerna till punkt och pricka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Artcore:

Föresten så kanske det är någon annan med socket 1155 som hade problem med 212'ans passform? Tyckte det va konstigt att jag behövde kämpa för att få dit den då jag följde instruktionerna till punkt och pricka.

Vad menar du med att kämpa för at få dit den? Jag har 1155 och fick dit min utan problem.

i5 3570K @ 4,5Ghz - Asus Maximus V Gene - AMD Sapphire Nitro RX480 4gb - Intel 330 180GB - 8gb DDR3 - Bitfenix Prodigy M - beQuiet L8 530w
Mediahörnan: Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Yamaha AX-640 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Provade byta plats på fläkten, skruvade även åt lite hårdare och använde mer kylpasta. Nu ligger den på 30C idle med silent som fläktprofil. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Pelleboj:

Vad menar du med att kämpa för at få dit den? Jag har 1155 och fick dit min utan problem.

Tyckte det var svårt att få skruvarna på rätt plats över CPUn så dom gick i skruvhålen perfekt. Men det gick mycket bättre denhär gången, nu sitter det ordentligt och rakt.