Permalänk
Medlem

Funderingar kring OC I5 750

Tjo!

Tänker införskaffa mig ett Fractal Design R4 i dagarna, och funderar på att köpa något mer när jag ändå är i farten,
dock har jag ett tak på 2000 :- inkl. chassit.

Det jag undrar över är om det är värt att skaffa mig bättre kylning än min Thermalright mux-120? För den känns allt annat
än sval, ligger på 40-44 grader idle @ 3.2 ghz, dock stockvolt.

*Har funderingar på om det är värt att köpa t.ex Antec 620, Corsair H60 eller liknande?

Mitt mål är att jag skulle vilja ha en 24/7-klock runt 3.8 - 4.0 ghz.
Sedan ser jag även fläkten som en liten framtidsinvestering med tanke på att cpun kommer säkert bytas ut nästkommande år.

*En annan fråga är om mitt minne bör bytas ut kvickt? 1333mhz-minnen kanske hindrar min klock?

*Annars har jag funderingar på att istället behålla nuvarande delar förutom chassi och istället investara i ett bättre, stabilare nätagg, vilket
alltid känns tryggt om man går högre i klocken, samt framtissäkert om det kommer en SLI/CF-lösning framöver för min del.

Vad hade ni prioriterat?

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Hm... Hade bytt chassi, jag gick från Antec 300 till Antec P280 så FD R4 är skitbra det med.

Vattenkylning kan jag inte så mycket om, men jag tror den kylaren du har nu räcker. Se hur tempsen blir i det nya chassit först.

Minnet kommer inte begränsa din klock, bara att ställa ner minnesmultipeln så den håller sig under 1333 MHz. Eller se om det går att överklocka minnet också? Minnesprestanda märker man inte ändå, bara i benchmarks, jag tror du gör bättre i att köpa nya snabbare minnen när du byter ut processor och moderkort också.

Nätagget räcker lätt till överklockningen så det behöver inte bytas om du inte ska stoppa i ett grafikkort till. Vet du med säkerhet att du ska göra det, byt ut det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Hm... Hade bytt chassi, jag gick från Antec 300 till Antec P280 så FD R4 är skitbra det med.

Vattenkylning kan jag inte så mycket om, men jag tror den kylaren du har nu räcker. Se hur tempsen blir i det nya chassit först.

Minnet kommer inte begränsa din klock, bara att ställa ner minnesmultipeln så den håller sig under 1333 MHz. Eller se om det går att överklocka minnet också? Minnesprestanda märker man inte ändå, bara i benchmarks, jag tror du gör bättre i att köpa nya snabbare minnen när du byter ut processor och moderkort också.

Nätagget räcker lätt till överklockningen så det behöver inte bytas om du inte ska stoppa i ett grafikkort till. Vet du med säkerhet att du ska göra det, byt ut det.

Tjena tack för svar!
Då väntar ja med minnet.
Låda införskaffades nu, r4 på komplett's rea.
Köpte även h60 mest för att den var billig, lär inte vara sämre än nuvarande iaf, återstår att se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Tjena tack för svar!
Då väntar ja med minnet.
Låda införskaffades nu, r4 på komplett's rea.
Köpte även h60 mest för att den var billig, lär inte vara sämre än nuvarande iaf, återstår att se

Skickades från m.sweclockers.com

Ah det blir säkert mycket bra, lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz