Grafikkort på väg att gå sönder?

Permalänk

Grafikkort på väg att gå sönder?

Hej.. Mitt grafikkort beteer sig väldigt märkligt. Lite då och då får jag fps drops/mkit lägre fps än jag ska ha. Då har jag installerat om grafikdrivrutinen och allt har fungerat som vanligt för att sedan gå ett par veckor och samma sak händer igen. vad är felet? :S:S dator spec står i sign under.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Överhettning? När rensade du burken/grafikkortet på damm senast?
Ladda ner MSI Afterburner (googla det) och kolla vilka temperaturer kortet ligger på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

fått några artefakter eller andra visuella buggar? Före mitt grafikkort brann så blev fick jag tears över hela skärmen i flera färglada färger!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Överhettning? När rensade du burken/grafikkortet på damm senast?
Ladda ner MSI Afterburner (googla det) och kolla vilka temperaturer kortet ligger på.

Grafikkortet är helt rent ifrån damm, fläkten låter inte heller högre än den gjort förut.

Skrivet av azezl:

fått några artefakter eller andra visuella buggar? Före mitt grafikkort brann så blev fick jag tears över hela skärmen i flera färglada färger!

Inga konstiga färger eller artifakter :S Körde 32-bit förut och kunde bli precis samma fel. Så känns ju inte som att det är mjukvarufel heller.

Det skummaste är att problemet försvinner när ja ominstallerar drivrutinerna för och sen komma tillbaka. Kört 301.42 drivrutinen, Så har tankat den näst nyaste nu och ska testa denna istället. Men någon som har en idé om vad felet kan vara?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Även om det inte är dammigt, kolla temperaturer med förslagvis HWMonitor. Ta en printscreen och visa oss :).