Räcker ett GTX680 för att köra spel i 7680x1440?

Permalänk
Medlem

Räcker ett GTX680 för att köra spel i 7680x1440?

Hej! Jag har gått i funderingar om att köpa mig tre stycken Samsung S27A850T. Inte alla på samma gång förstås, så rik är jag inte, utan en åt gången! Jag spelar inte så jättemycket spel, men när jag gör det så vill jag ha en upplevelse på riktigt och det är där de tre 27-tums-skärmarna kommer in i bilden. Jag är också väl medveten om att jag t. ex kan glömma Ultra i BF3, men jag kan nöja mig med Medium/High om grafikkortet tillåter.

Detta är än så länge bara ett mål/drömmar/spekulationer och i slutändan kommer jag troligtvis bara spela spel på en skärm ändå, men det vore ändå kul att veta om det skulle kunna gå att spela. Kan tänka mig att minnet som bara är på 2GB kommer slukas upp ganska fort med så pass hög upplösning.

Så; lång historia kort: tror ni det kommer fungera med ett GTX680 i 7680x1440 och i vilka inställningar kommer jag kunna lira t. ex BF3 i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hej! Jag har gått i funderingar om att köpa mig tre stycken Samsung S27A850T. Inte alla på samma gång förstås, så rik är jag inte, utan en åt gången! Jag spelar inte så jättemycket spel, men när jag gör det så vill jag ha en upplevelse på riktigt och det är där de tre 27-tums-skärmarna kommer in i bilden. Jag är också väl medveten om att jag t. ex kan glömma Ultra i BF3, men jag kan nöja mig med Medium/High om grafikkortet tillåter.

Detta är än så länge bara ett mål/drömmar/spekulationer och i slutändan kommer jag troligtvis bara spela spel på en skärm ändå, men det vore ändå kul att veta om det skulle kunna gå att spela. Kan tänka mig att minnet som bara är på 2GB kommer slukas upp ganska fort med så pass hög upplösning.

Så; lång historia kort: tror ni det kommer fungera med ett GTX680 i 7680x1440 och i vilka inställningar kommer jag kunna lira t. ex BF3 i?

Med ett 680 2GB så kan du nog precis köra på LOW med lite tur och medvind
För att kunna spela i så höga upplösningar så bör du gärna ha 2st 680 4GB.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Kort och gott, nej.
Det räcker inte med ett enda 680, även om det är 4Gb för att köra 7680x1440 hyffsat. Du får bättre spelupplevelse på en skärm med högre dealjrikedom än på tre med väldigt låg detaljrikedom.

Jag kör 6080x1200 på 670 4GB i SLI, det är "ok" fps i BF3 t.ex., men långt ifrån "woohoo" spelbart om man fräser på med detaljer.
Även TDU2(uselt optimerat) funkar lite sisådär med mellan/high inställningar på tre skärmar.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Jaha ja, får väl antingen köpa mig ett GTX690 eller helt enkelt leva med att bara köra på en skärm, då! Med tanke på att jag ändå går från att spela på en 22" med TN-panel så blir det nog rätt stor skillnad ändå.

Tack för era svar!

Permalänk

Skulle kört med 2 st 4gb 680 istället för ett 690 då den bara har 2gb per core

Permalänk
Medlem

3 x 680 4GB får du nog köra om ska kunna fräsa på med max detaljer! Det kostar att ligga på topp.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av Spartlinz:

Skulle kört med 2 st 4gb 680 istället för ett 690 då den bara har 2gb per core

Exakt. Eller 2x670 4GB

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Föreslår att du skippar GTX 690 då varje gpu bara har 2GB vram. Köp hellre 2 st GTX 680 eller GTX 670 med 4gb för vardera kort.
Det här får ändå anses som prisvärt i sammanhanget : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1241929
Men testa med 3 st
Rätt mycket billigare än 3st GTX 680 med 4gb! Lite klockning på det i ett välventilerat chassi. Sen blir det kanske "lite åka av" med dina 3 skärmar trots allt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Oturligt(hur pass oturligt det egentligen är vet jag dock inte eftersom jag är väldigt nöjd med kortet) nog så köpte jag mig nyligen ett GTX680-DC2O som endast har 2GB VRAM och jag tror inte jag har lust att byta ut det med två andra kort fast med 4GB minne istället... vill nog inte ge upp den låga ljudnivån som jag har lyckats uppnå med min dator heller. Så jag får väl helt enkelt lägga drömmen om att spela i 7680x1440 på hyllan i en stund - i alla fall fram tills nästa gång det är dags för en uppgradering av grafikkortet. GTX790 kanske? ;x

Igen, tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Oturligt(hur pass oturligt det egentligen är vet jag dock inte eftersom jag är väldigt nöjd med kortet) nog så köpte jag mig nyligen ett GTX680-DC2O som endast har 2GB VRAM och jag tror inte jag har lust att byta ut det med två andra kort fast med 4GB minne istället... vill nog inte ge upp den låga ljudnivån som jag har lyckats uppnå med min dator heller. Så jag får väl helt enkelt lägga drömmen om att spela i 7680x1440 på hyllan i en stund - i alla fall fram tills nästa gång det är dags för en uppgradering av grafikkortet. GTX790 kanske? ;x

Igen, tack för era svar!

Ja alltså... Högupplösta skärmar är ju inte långt bort nu. När 4k skärmar börjar bli den nya standarden så lär det finnas singel gpu-kort som gillar högre upplösningar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...