En fråga kring Graffekort med multi-GPU (GTX 690)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

En fråga kring Graffekort med multi-GPU (GTX 690)

Hallå!
Kan börja med och säga att jag är ny i denna sida. Har hört jäkligt mycket bra om Sweclockers. Och jag med ett stort, men fortfarande amatörskalig, datorintresse kände att det var på tiden jag skaffade acc här.

Det finns något jag ej har förstått mig på grafikkort med två GPU. Från vad jag förstår är dessa kort i teorin 2 kort i ett, iomed två GPU. Därför måste dessa köras i SLI. Jag har läst om Sweclockers recension, och där skriver de att vissa spel har stora problem med och köra i SLI. Om man t.ex kör SLI med två kort (säg 2x GTX 680), kan man ganska enkelt stänga av ena kortet om SLI skulle strula, eller hur?

Men om ett GTX 690:s SLI skulle strula, hur löser man det då? Man kan väll inte stänga av GPU inom samma kort, eller?

Jag vill gärna också veta varför vissa spel skapar problem med SLI. Känns bara... ologiskt med min låga kunskap.

Vore tacksam för svar! mvh

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Middle Earth
Registrerad
Maj 2012

Du kan stänga av SLi, dvs köra på ett kort. Jag har inte varit med om några problem med min konfiguration so far, förutom microstutter o lite tearing om jag inte använder V-sync. Att problem med SLi uppstår kan vara på grund av drivrutiner, spelets kompabilitet, konfigurationer etc. Och ja man kan stänga av en gpu på ett 690.

Fler svar, problem och mysterier kring SLi hittar du via google.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Aug 2011

Och problemen som tidigare var väldigt uppmärksammade är nästan obefintliga i 600-serien jämfört med tidigare serier och speciellt jämfört med AMD's kort.

I övrigt så går det bra att stänga av ett kort.

Att man får tearing utan V-sync är inte ett symptom på SLI, utan bara ett tecken på att skärmen inte hänger med i datorns tempo

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av 0lsson90:

Du kan stänga av SLi, dvs köra på ett kort. Jag har inte varit med om några problem med min konfiguration so far, förutom microstutter o lite tearing om jag inte använder V-sync. Att problem med SLi uppstår kan vara på grund av drivrutiner, spelets kompabilitet, konfigurationer etc. Och ja man kan stänga av en gpu på ett 690.

Fler svar, problem och mysterier kring SLi hittar du via google.

jag vet att man kan stänga av SLI om man har två kort.
Är du säker på att man kan stänga av en GPU på GTX 690? På Sweclockers recension av GTX 690 skrev dem att en nackdel med kortet är att det är beroende av SLI...

Kan man stänga av en GPU på Gtx 690 är det fan riktigt schysst. Men som sagt, är du säker på det? Jag har nämligen läst på många ställen att det ej går.

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010

Intressant fråga, och jag vet inte. Att stänga av en gpu lär ju troligtvis inte gå, men däremot så gissar jag på att man kan stänga av sli-funktionen i nvidias kontroll-panel förutsatt att den läser av kortet som en sli-konfiguration, vilket jag misstänker att den gör. Dock borde detta vara lätt för någon som har ett 590/690 att kolla upp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Middle Earth
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Xaid:

jag vet att man kan stänga av SLI om man har två kort.
Är du säker på att man kan stänga av en GPU på GTX 690? På Sweclockers recension av GTX 690 skrev dem att en nackdel med kortet är att det är beroende av SLI...

Kan man stänga av en GPU på Gtx 690 är det fan riktigt schysst. Men som sagt, är du säker på det? Jag har nämligen läst på många ställen att det ej går.

Jag använde google i 10 sekunder och fick svar att det går. Ett GTX690 kommer fortfarande uppfattas som 2 690, då det är 2 gpuer och kommer ge dig möjligheten att konfigurera efter det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

Jag körde tidigare med ett 5970 (två GPU), och då det var outhärdlig microstuttering i vissa spel så fick jag "inaktivera" ena GPUn mha RadeonPro, så på AMD 5970 så går det att stänga av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Färingsö
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av WolfOfVengeance:

Intressant fråga, och jag vet inte. Att stänga av en gpu lär ju troligtvis inte gå, men däremot så gissar jag på att man kan stänga av sli-funktionen i nvidias kontroll-panel förutsatt att den läser av kortet som en sli-konfiguration, vilket jag misstänker att den gör. Dock borde detta vara lätt för någon som har ett 590/690 att kolla upp

Är bara att bocka i "inaktivera läget flera GPU-enheter" i Nvidias kontrollpanel. Efter det så arbetar inte GPU 2 i några spel eller benchmarks så det går att stänga av ena GPU:n på ett 690.

Corsair Obsidian 750D | EVGA X99 Classified | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz CL15 | i7-5930K @4.5 GHz | EVGA GeForce GTX 980 Classified 4GB @1384/B1599/M8148 | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + Acer Predator XB271HU |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

...och till skillnad från AMD's drivrutiner kan du stänga av SLI för specifika spel eller program i direkt applikationsprofilen, vilket gör att man inte måste stänga av och sätta på det manuellt.

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Xaid:

Hallå!
Kan börja med och säga att jag är ny i denna sida. Har hört jäkligt mycket bra om Sweclockers. Och jag med ett stort, men fortfarande amatörskalig, datorintresse kände att det var på tiden jag skaffade acc här.

Det finns något jag ej har förstått mig på grafikkort med två GPU. Från vad jag förstår är dessa kort i teorin 2 kort i ett, iomed två GPU. Därför måste dessa köras i SLI. Jag har läst om Sweclockers recension, och där skriver de att vissa spel har stora problem med och köra i SLI. Om man t.ex kör SLI med två kort (säg 2x GTX 680), kan man ganska enkelt stänga av ena kortet om SLI skulle strula, eller hur?

Men om ett GTX 690:s SLI skulle strula, hur löser man det då? Man kan väll inte stänga av GPU inom samma kort, eller?

Jag vill gärna också veta varför vissa spel skapar problem med SLI. Känns bara... ologiskt med min låga kunskap.

Vore tacksam för svar! mvh

Undrade samma sak som du innan jag köpte mitt 690 kort. Du kan lätt stänga av en GPU i NVIDIAs kontrollpanel men har aldrig stött på ett spel/program där det behövts. Om ett spel inte stödjer SLI så används bara en gpu. Spelar väldigt mycket och många olika spel men har inte sett de "stor problemen med sli" som vissa har pratat om. Kanske problem med gamla drivrutiner? Har 301.42 fortfarande och inte ett enda spel som inte fungerat bra med dem.

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av 0lsson90:

Jag använde google i 10 sekunder och fick svar att det går. Ett GTX690 kommer fortfarande uppfattas som 2 690, då det är 2 gpuer och kommer ge dig möjligheten att konfigurera efter det.

Hallå. Jag använde också Google.

Jag hittade en Engelsk review där reviewern skrev; det är synd att nvidia inte har en funktion så man kan stäng av ena GPU:n. Det hade varit en funktion som eliminerat ett av få problem med multi GPU grafikkort.

Jag läste även på Sweclockers recension att GTX 690 är SLI beroende. Och då drog jag slutsatsen att den måste köras i SLI - måste ha båda GPU på.

Jag har också läst att Crysis 2 är ett spel som skapar stora problem i SLI. Det förvånade mig då jag aldrig hört någon klagat, samt att Crysis är ett spel med SLI-stöd...

Riktigt schysst att man kan stänga av 1 GPU! Får mig nästan och tycka att kortet faktiskt är prissvärt. Är det någon som vet hur ofta Nvidia kommer med nya kort? När förväntas 700-serien komma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Asus ROG PG 348q ,Corsair Graphite 760 T (Vit) ,MSI Z97-Gaming 7 ATX ,Intel Core i5-4670K 3,4GHz ,Noctua NH-U12S,Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz ,SSD Samsung 256 GB,Samsung Spinpoint F3 1TB ,2 TB Seagate Desktop SSHD 8GB,be quiet!Dark Power Pro 10,850W 80+ Platinum,Asus ROG STRIX 1070,Creative Sound Blaster X Katana ,WIN 8,1 64-bit ,NOD 32,Logitech G810 Orion Spectrum,Logitech G900 Chaos Spectrum,Logitech G633 Artemis Spectrum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Då är GTX 600-serien fortfarande värdiga. Skönt att de inte gör som Apple, lanserar en ny jä*la produkt varje år. Eller, gör Nvidia också det annars?

Hade utan tvekan haft ett GTX 680 i mitt system om det inte vore för helvetes-universitet...

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Xaid:

Då är GTX 600-serien fortfarande värdiga. Skönt att de inte gör som Apple, lanserar en ny jä*la produkt varje år. Eller, gör Nvidia också det annars?

Hade utan tvekan haft ett GTX 680 i mitt system om det inte vore för helvetes-universitet...

Släpper grafikkort med olika mellen rum bara googla lite så kan du ju se release datum mellan fermi kepler etc.

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard