ASUS GTX 670 DCUII TOP vs Gigabyte GTX 670 Windforce 3X

Permalänk

ASUS GTX 670 DCUII TOP vs Gigabyte GTX 670 Windforce 3X

Hej!

Har sedan tidigare lagt en beställning på ASUS GTX 670 DCUII TOP på Komplett.se. Dock så verkar leverantören ha svårt att få fram några kort, mitt sändningsdatum blev precis flyttat från 5/9 till 19/9. Känns ju självklart surt att vänta två veckor extra när man sitter som en femåring på julafton och väntar på godsaken.

Läste i en annan tråd om Gigabyte GTX 670 Windforce 3X, detta kort verkar självklart intressant då det dels är ca 500 kr billigare samt finns i lager idag hos Komplett.se.

Min fråga är: Är det värt att vänta på ASUS-kortet samt betala ca 500 kr mer gentemot Gigabyte-kortet? Är ASUS-kortet markant mycket bättre så väntar jag självklart på detta, men om det endast handlar om bagateller så kan jag lika gärna köra på Gigabyte-kortet.

Vad säger ni som har koll?

Mvh
Oskar

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har haft Asus kortet och var väldigt nöjd med den. Men den gick tyvärr sönder en månad tror jag.
Dem hade inga mera asus kort på lager så det fick bli en gigabyte istället.

+ med asus är att du får garanterat 1137 mhz
Finns inga garantier att du kan klocka ditt gigabyte kort lika högt.

Ändå så tycker jag det är mer prisvärt med gigabyte kortet.

Edit: Gigabyte kortet finns i lager på flera ställen också

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Har haft Asus kortet och var väldigt nöjd med den. Men den gick tyvärr sönder en månad tror jag.
Dem hade inga mera asus kort på lager så det fick bli en gigabyte istället.

+ med asus är att du får garanterat 1137 mhz
Finns inga garantier att du kan klocka ditt gigabyte kort lika högt.

Ändå så tycker jag det är mer prisvärt med gigabyte kortet.

Edit: Gigabyte kortet finns i lager på flera ställen också

Tackar för båda svar ovan!

Jag blir dock lite förvirrad när jag kollar närmare på Gigabytes kort:
GV-N670WF2-2GD Detta är ett GTX 670 med Windforce 2X om jag kan läsa specifikationerna rätt. Ej Windforce 3X?
GV-N670OC-2GD Detta är ett GTX 670 (överklockat) utan Windforce-teknologi? Eller är detta ett OC-kort med Windforce 3X?

Har läst runt lite på nätet och det verkar ju som att det är rätt lika mellan Gigabyte och Asus, med en viss fördel till Asus (om nu de forumposter jag har läst faktiskt jämför rätt kort).

Vilket av ovanstående kort är närmast Asus GTX 670 DCUII TOP? Kommer det vara några problem att överklocka Gigabyte-kortet till motsvarande prestanda som Asus-kortet? Det är som du säger nzt positivt att kortet finns i lager, men då jag inte planerar att köpa nytt kort på ett antal år så vill jag självklart få tag på det bästa möjliga :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Entusiast

Jag köpte Asus-kortet för att det bara skiljde 300kr mellan korten då jag köpte mitt kort och jag ville ha den tystaste kylaren på marknaden så att jag kan hålla mina temperaturer nere utan att ha en flygplats i datorn när jag kör SLI i framtiden men i ditt fall så tycker jag att Gigabytes kort är ett bättre val.

Men för att få ut det mesta av kortet så bör du klocka det i så fall, Gigabytes kort ska kunna komma upp lite högre än Asus DC II TOP-kort men Asus kort är redan fabriksöverklockat till sin gräns (Vissa har till och med råkat ut för ostabilitet med Asus-kortet direkt från fabrik har jag hört!)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Jag köpte Asus-kortet för att det bara skiljde 300kr mellan korten då jag köpte mitt kort och jag ville ha den tystaste kylaren på marknaden så att jag kan hålla mina temperaturer nere utan att ha en flygplats i datorn när jag kör SLI i framtiden men i ditt fall så tycker jag att Gigabytes kort är ett bättre val.

Men för att få ut det mesta av kortet så bör du klocka det i så fall, Gigabytes kort ska kunna komma upp lite högre än Asus DC II TOP-kort men Asus kort är redan fabriksöverklockat till sin gräns (Vissa har till och med råkat ut för ostabilitet med Asus-kortet direkt från fabrik har jag hört!)

Strålande Uzanar, tackar för kommentarerna!

Det verkar onekligen som att Gigabyte-kortet kan vara en bra kompromiss mot Asus-kortet, att överklocka kortet några Mhz borde inte vara några problem av vad jag har läst på nätet.

Om jag har förstått det rätt (främst genom denna recension på TH) så har GV-N670OC-2GD kylning med Windforce 3X-teknologi. Det är ju självklart inget minus att kortet kostar 500 kr mindre.

En sista fråga: Det borde inte vara några problem att utöka med ytterligare ett kort i framtiden och köra SLI om jag väljer Gigabyte-kortet?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Skrivet av RogerAndOut:

Strålande Uzanar, tackar för kommentarerna!

Det verkar onekligen som att Gigabyte-kortet kan vara en bra kompromiss mot Asus-kortet, att överklocka kortet några Mhz borde inte vara några problem av vad jag har läst på nätet.

Om jag har förstått det rätt (främst genom denna recension på TH) så har GV-N670OC-2GD kylning med Windforce 3X-teknologi. Det är ju självklart inget minus att kortet kostar 500 kr mindre.

En sista fråga: Det borde inte vara några problem att utöka med ytterligare ett kort i framtiden och köra SLI om jag väljer Gigabyte-kortet?

Det hänger nog på chassit ditt. Kör själv 2st av gigabytes gtx670 i sli och de håller sig på 60c, dock har jag ett carbide500r som är fullsketet med fläktar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RogerAndOut:

En sista fråga: Det borde inte vara några problem att utöka med ytterligare ett kort i framtiden och köra SLI om jag väljer Gigabyte-kortet?

Nej då, det fungerar kristallklart!
Den enda nackdelen är att eftermarknadskylare pumpar ut varmluften i chassit (Referenskylare dumpar ut luften genom bakdelen på chassit) vilket innebär att man behöver någorlunda bra ventilation men jag tänker anta utmaningen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Det hänger nog på chassit ditt. Kör själv 2st av gigabytes gtx670 i sli och de håller sig på 60c, dock har jag ett carbide500r som är fullsketet med fläktar

Hehe, troligtvis fungerar det halvbra i nuvarande chassi. Men min tanke är att köra en totalrenovering med nytt chassi/CPU/moderkort/SSD i samband med att Intel släpper sitt nya under nästa år :).

Det får nog bli ett Gigabyte trots allt, gött att få godiset lite tidigare!

Tackar för hjälpen.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W