tips om hårdvara för minecraft server

Permalänk
Medlem

tips om hårdvara för minecraft server

Jag kör just nu en minecraft server på min stationära dator. Dock drar denna på tok för mycket el och låter för mycket för att ha igång under natten (bor i en etta). Därför skulle jag vilja bygga ihop en liten stationär dator (tänker mig mini ATX) som drar lite ström, låter minimalt och som endast är till för servern.

Är detta ens rätt val? Notera att jag ej vill ha dessa tjänster där man betalar typ 50kr månaden. Jag gillar att bygga datorer och ser detta bara som en utmaning. Men finns det smidigare sätt att hosta en minecraft server på? Är som sagt inte så kunnig på servrar.

Kan det blir problem om typ en helt vanligt dator med win7 ska stå på 24/7? hur som hälst är jag tacksam för svar (:

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk

Sök lite under detta forum, tror det kommer upp 2-3 trådar i veckan om just hårdvara till minecraftserver.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

jo jag sökte runt lite och hittade att SSD's inte var så smart för en minecraft server då den skulle skriva sönder den direkt.
Dom tyckte man skulle ha två snabba sata i raid.

Då undrar jag, hur stor behöver dom vara egentligen? man lär ju knappast använda 1TB till bara en minecraft server. Sen vill man väl ha så hög RPM som möjligt och även cache minne antar jag. sen om det ska vara raid blir det ju ganska mycket dyrare.

Men det är ju även OS, Själv ska jag ha en craftbukkit server, vad finns det då för OS förutom win7 och ubuntu (som jag tror kan köra craftbukkit)?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk

Alla OS som kan köra Java kan köra minecraft(server).

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Man kan behöva runt 20GB lagring för en minecraft server, Om du kör backups.

minne skulle jag minst köra med 4GB, Har 16GB på min server, Kör med 25 plugin, Den tar 1GB RAM när man startar den, Max på 7GB RAM när det är en del inne på den (40 spelare) (Kan bero på memory leaks), Men det beror på hur du vill ha din server, Det är själva pluginsen som tar "minnet".

Den tar 1,45GB RAM just nu med 5 spelare inne.
4% CPU load med AMD Phenom II X4 Black Edition 965, 3400 MHz