Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Asus TurboV Evo tips

Hej. Mina kunskaper inom överklockning sträcker sig inte särskilt långt. Därför söker jag hjälp av er duktiga medlemmar på sweclockers. Jag använder datorn till spel och vill därmed öka processorhastigheten för bättre spelprestanda.

Mina komponenter:
* Asus P8Z77 V-LE
* Intel i5 3570k @ 3.4ghz
* Corsair Vengeance 8gb 1600Mhz
* GTX 560 ti cuII

Jag vet att de medföljande mjukvarorna är ifrågasatta snälla ha överseende med detta då jag inte vet bättre.

Jag undrar nu, vilka inställningar bör jag ändra på för att uppnå högre hastighet?

Jag bifogar lite bilder på nödvändig information.

Bilderna är tagna i Cpuz och TurboV Evo (asus egna mjukvara)

Här är bilderna ifall länkarna ovan Inte skulle fungera.
http://www.ladda-upp.se/bilder/iymjzjvpudxehg
http://www.ladda-upp.se/bilder/lvomtmstgswkr
http://www.ladda-upp.se/bilder/hxtftcgwohjlks

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Aug 2001

Hej.

Jag rekommenderar dig att läsa lite guider till att överklocka. Det finns massvis. Googla på "överklocka 3570k" och fixar du engelskan så "oc 3570k". Du kan lägga till "guide" också så hittar du en hel del.

Sen när du har läst en del så återkom med mer specifika frågor. Finns även en hel del skrivet på detta forum också.

Kör hårt!

Clevo P170EM, 17,3" 1920x1080, I7 3740QM, 16gb 1600mhz Corsair cl10, 7970M 2gb, 2x120gb SSD, Intel Centrino Ultimate 6300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2009

Hejhej.

De primära inställningarna du vill ändra på är CPU/Turbo Boost multiplier och CPU Voltage(Vcore).
Som en liten snabblektion kan jag förklara enkelt.
För att CPUn ska fungera vid standardinställningar behöver den ett visst antal VOLT för att klara av beräkningar.
Låt oss säga att din standard voltage ligger på 1.2 V för att kunna köra på 3.4 ghz.
Du vill överklocka din processor till 4.5 ghz. Då ändrar du CPU multipliern tills du når 4.5 GHZ. (BCLK som är 100 på din datorx45=4500mhz)
Testa starta datorn och sätt igång ett spel eller stresstest (prime95 kan jag rekommendera) Crashar datorn? Får den blåskärm? Höj voltagen till din CPU.
T.ex höjer du din multipel till 45, testar att starta prime95, du får blåskärm, starta om datorn och öka voltagen steg för steg tills du inte längre crashar.
Voila! Du har överklockat din processor.

Saker att tänka på är temperaturen av din processor, just I5 3570k tål MAX 105 grader celsius om jag inte har fel, kanske 115.
Rekommenderad temperatur att ligga runt vid normal load är 70 grader fast man kan väl säga att det är OK att stiga över 70 grader när man stresstestar, då sällan andra spel kräver så pass mycket av din processor.
Är din processor väldigt varm kan dess livslängd förkortas, dvs den kan 'dö' efter ett tag.

Kyl den väl!

[ASROCK Z77 Extreme4] [Intel Ivy Bridge 3570K 4.6GHZ] [Intel SSD 520 120GB] [8 GB G.Skill 2133 CL11(OC)] RAZER DEATHADDER 2013 QPAD MK50 BenQ XL2420T 120HZ BenQ HD2420 60HZ LOGITECH G930 WIRELESS HEADSET.. och sånt