Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Permalänk
Skrivet av infinity08:

De har inte tagit bort något, de har förbättrat. All funktionalitet plus mycket mer finns kvar.

Så Microsoft har inte tagit bort startmenyn nu? De har alltså förbättrat det? Var kan man få fram startmenyn då? Och säg inte att man kan köpa denna för det är inget man ska behöva göra enligt mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EpicBoobs:

Du har tydligen inte använt Windows 8 eftersom du gör exakt likadant i det, tryck på windowstangenten och börja skriv, precis som i Windows 7.

Förutom detaljen att den listar inte alla sök resultat utan man får ta och klicka på olika kategorier.

PS: Väntar bara på att MS säger att alt extra rörande av musen och extra klickande är bara deras sätt att minska fetman i befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Vad gör ni med startmenyn hela tiden? Jag kan inte säga att jag öppnar den särskilt ofta.

Windowsknappen -> skriv namnet på program -> Enter ->Program startar

Säger som jag tidigare sagt. Snälla lilla Microsoft var så snälla och lägg in möjligheten att stänga av "Metro" och lägga dit en startknapp istället så blir alla glada. Resten av de nya funktionerna är ju jättesmidiga(filkopiering, aktivitetshanteraren, bättre multi-skärm stöd) men inte på bekostnad av att man måste använda de tillsammans med "Metro".

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon127948:

Tanken är att MS ska trycka för att alla program ska köras is metro för att det är framtiden... Alltså har vi gått tillbaka till gamla goda DOS tiden. Ett program i fullskärmsläge i taget. Även om du kör med start meny replacement så ser MS att du kör win8 och kommer använda det för att få tillverkare att göra mer metro typ av program. Jag vet inte hur resten här tänker men jag gillar att vara den som bestämmer över min dator och vilka program är aktiva och när.

Inte ens min telefon har så dålig multitasking och det är en hatad symbian.

Du borde sluta läsa "En Ding-Ding Värld" och liknande tidsskrifter, de metroappar som kommer att släppas kommer att vara diverse versioner av webläsare, notepads, mediaspelare och liknande småprogram.

Sedan så kommer du inte heller att vara tvingad till att köra metroappar, utan du kan fortsätta använda Firefox, Chrome, Winamp, MPC-HC, VLC osv precis som tidigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bacon:

Vad gör ni med startmenyn hela tiden? Jag kan inte säga att jag öppnar den särskilt ofta.

Det beror ju vilket typ av användare man är, på min laptop eller htpc använder jag bara webbläsaren, filmmappen och vlc. Inte så mycket användning av en startmeny. Men när jag är tillbaka på min desktop ändras allt. Jag startar program och mappar hela tiden. Program kör jag med winkey och söker på programmet som de flesta andra här. Men det är när mapparna kommer in som startmenyn är överlägsen "metro".

Låt mig introducera studsen.
Man slänger ner muspekaren i starthörnet, klickar upp startmenyn och studsar tillbaka till t.ex "Documents". Och grejen är att tack vare studsen i hörnet så vet man exakt utgångspunkten för utfallet mot mapparna, vilket gör att man med muskelminnet kan öppna mappar på under sekunden.

Med "metro" har man mycket längre avstånd, och dessutom ett helskärms blink som jag i alla fall tycker är obehagligt. Det är helt enkelt inte lika effektivt.
Sen föredrar jag dessutom listor över ikoner.

Så där har du vad jag använder startmenyn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja det är ju det som är problemet Linux. Det finns absolut ett gäng riktigt schyssta distar rent tekniskt sett, men tyvärr så funkar ju varken spel eller program på dom, vilket gör dom helt meningslösa Jag jobbar också mycket med mjukvara från både Adobe och Autodesk, som tyvärr inte går att använda i Linux. Vettiga drivrutiner är väl också fortförande ett allmänt problem där. Hoppas att Valve lyckas sätta sprätt på det hela snart med deras satsning på att fixa Steam till Linux, för Microsoft verkar ju inte vela ha något med oss desktop-användare att göra med längre.

Euhm. Hur kunde jag glömma Wine? Windows program och spel skall ju funka med Windows emulatorn Wine fast med lite prestanda drop.
http://www.junauza.com/2010/02/how-to-install-adobe-photoshop...
http://www.makeuseof.com/tag/idiots-guide-installing-photosho...
http://max.limpag.com/article/installing-photoshop-on-ubuntu-...
http://www.techrepublic.com/blog/opensource/how-to-install-ad...

Ska själv prova detta vid tillfälle. Vore kanon om Swelockers kunde göra ett test & guide.
Med Steam till linux bakom hörnet så kommer detta bli mycket eftertraktad info.

Vad är detta jag har missat?
Adobe: “Creative Suite for Linux definitely on the radar”
By Joey Sneddon, posted April 27, 2011
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/adobe-photoshop-for-linux-...

Microsoft får tappar nog sin dominerande plats på desktop sidan efter det.

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Vad gör ni med startmenyn hela tiden? Jag kan inte säga att jag öppnar den särskilt ofta.

Jag öppnar program via den, leta reda på filer och program. Sen så använder jag den ibland istället för Win+Tab.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Så Microsoft har inte tagit bort startmenyn nu? De har alltså förbättrat det? Var kan man få fram startmenyn då? Och säg inte att man kan köpa denna för det är inget man ska behöva göra enligt mig.

Exakt. Metro är startmenyn i Windows 8. All funktionalitet i klassiska startmenyn finns där.

Skrivet av Massy:

Windowsknappen -> skriv namnet på program -> Enter ->Program startar
.

Fungerar precis likadant i Windows 8 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

De har inte tagit bort något, de har förbättrat. All funktionalitet plus mycket mer finns kvar.

Som t. ex den för mig viktiga funktionen att kunna söka efter program och inställningar samtidigt via Windowsknappen+text? Vad jag vet så är detta inte möjligt i windows 8, men berätta gärna hur man gör, om det nu är så att de inte tagit bort möjligheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Exakt. Metro är startmenyn i Windows 8. All funktionalitet i klassiska startmenyn finns där.

Fungerar precis likadant i Windows 8 också.

Det är dock inte alla som vill ha det så. Men Microsoft kör på ändå. Hur tror du en vanlig användare kommer reagera på Windows 8 ?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som t. ex den för mig viktiga funktionen att kunna söka efter program och inställningar samtidigt via Windowsknappen+text? Vad jag vet så är detta inte möjligt i windows 8, men berätta gärna hur man gör, om det nu är så att de inte tagit bort möjligheten.

win+q för program, win+w för inställningar

Eller var det inte det du menade?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte problemet med Metro. Använde man startmenyn för att komma åt inställningar så finns allt det kvar. Den enda skillnaden är att man högerklickar istället för att vänsterklicka. Ifall man sökte mycket så fungerar det på nästan exakt samma sätt i w8. Skillnaderna är att man använder win + q/w/f istället för bara win, att sökresultaten visas i fullskärm samt att det går mycket snabbare för windows att söka. Program kan man antingen ha pinnade till taskbaren eller lägga i Links-toolbar-mappen, vilket ger exakt samma funktionalitet som den gamla startmenyn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EpicBoobs:

Du borde sluta läsa "En Ding-Ding Värld" och liknande tidsskrifter, de metroappar som kommer att släppas kommer att vara diverse versioner av webläsare, notepads, mediaspelare och liknande småprogram.

Sedan så kommer du inte heller att vara tvingad till att köra metroappar, utan du kan fortsätta använda Firefox, Chrome, Winamp, MPC-HC, VLC osv precis som tidigare.

Du borde kanske läsa uttalanden från MS. De vill verkligen trycka för metro framtid.

Annars skulle skiten inte finnas på en desktop där dessa program är i princip fullständigt värdelösa (förutom för de få nästan blinda som uppskattar att få väderinformation i fullskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

win+q för program, win+w för inställningar

Eller var det inte det du menade?

Nej, som jag skrev, och som du beskriver ovan, så är sökning av program och sökning av inställningar fragmenterade i Windows 8. I windows 7 trycker du Windowsknappen+söktext oavsett vad du söker efter, men i Windows 8 är det olika kortkommandon som används beroende på vad du söker efter. Detta är varken en förbättring eller samma som i 7an, det är en försämring rakt av. De kunde ha släppt en version för Europa där det inte finns rövhål som tagit patent på Global Search-funktionalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du borde kanske läsa uttalanden från MS. De vill verkligen trycka för metro framtid.

Annars skulle skiten inte finnas på en desktop där dessa program är i princip fullständigt värdelösa (förutom för de få nästan blinda som uppskattar att få väderinformation i fullskärm.

Jag är "nästan blind". Jag ser 0,3 på bästa ögat och inte ens jag vill ha väderinformation i fullskärm, och vill jag det så räcker det gott att titta ut genom fönstret.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Allt tjat om Windows och startmenyer gör att det känns som 1995 igen.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, som jag skrev, och som du beskriver ovan, så är sökning av program och sökning av inställningar fragmenterade i Windows 8. I windows 7 trycker du Windowsknappen+söktext oavsett vad du söker efter, men i Windows 8 är det olika kortkommandon som används beroende på vad du söker efter. Detta är varken en förbättring eller samma som i 7an, det är en försämring rakt av. De kunde ha släppt en version för Europa där det inte finns rövhål som tagit patent på Global Search-funktionalitet.

Jaha, ok Vill inte vara så dum att generallisera då det kan vara en försämring för vissa, men efterssom jag t. Ex har datorn med HDMI till min TV ställer jag om ljudet ganska ofta. Tillåt mig att beskriva ett scenario som för MIN del inträffar flera gånger per dag:

W7=win+q+ljud+enter> Ljudinspelaren öppnas
W8=win+w+Ljud+Enter>ljudiställningarna (Som jag vill åt) Öppnas

Förklara gärna hur detta är en försämring rakt av

Hade givetvis varit en fördel om alternativet funnits dock

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Jaha, ok Vill inte vara så dum att generallisera då det kan vara en försämring för vissa, men efterssom jag t. Ex har datorn med HDMI till min TV ställer jag om ljudet ganska ofta. Tillåt mig att beskriva ett scenario som för MIN del inträffar flera gånger per dag:

W7=win+q+ljud+enter> Ljudinspelaren öppnas
W8=win+w+Ljud+Enter>ljudiställningarna (Som jag vill åt) Öppnas

Förklara gärna hur detta är en försämring rakt av

Hade givetvis varit en fördel om alternativet funnits dock

Ja där har du en lösning som kanske funkar bättre för vissa. Men valmöjligheten borde finnas, som du skriver. Microsoft verkar sikta på svart bälte i att tvinga in folk i beteenden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är dock inte alla som vill ha det så. Men Microsoft kör på ändå. Hur tror du en vanlig användare kommer reagera på Windows 8 ?

Nej, folk är rädda för förändring. Vissa mer än andra, det ligger i människans natur. Jag tror att en vanlig användare kommer vänja sig efter ett par veckor, och många som redan vant sig tycker sig vara mer produktiva med det nya gränssnittet. Men självklart kommer det finnas bakåtsträvare som hänger kvar in i det sista, precis som att det fortfarande finns lirare som sitter på XP idag.

Det betyder inte att allt är perfekt med W8, det som fungerar mindre bra får såklart åtgärdas med tiden. Men utan nytänk kommer man aldrig vidare.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Nej, folk är rädda för förändring. Vissa mer än andra, det ligger i människans natur. Jag tror att en vanlig användare kommer vänja sig efter ett par veckor, och många som redan vant sig tycker sig vara mer produktiva med det nya gränssnittet. Men självklart kommer det finnas bakåtsträvare som hänger kvar in i det sista, precis som att det fortfarande finns lirare som sitter på XP idag.

Det betyder inte att allt är perfekt med W8, det som fungerar mindre bra får såklart åtgärdas med tiden. Men utan nytänk kommer man aldrig vidare.

Haha det där biter inte på mig. Om jag skulle vara rädd för förändring hade jag inte använt Ubuntu nu. Jag gillar inte Microsofts sätt att göra som dom vill och inte lämna kvar ett alternativ i detta fallet startknappen och startmenyn.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som t. ex den för mig viktiga funktionen att kunna söka efter program och inställningar samtidigt via Windowsknappen+text? Vad jag vet så är detta inte möjligt i windows 8, men berätta gärna hur man gör, om det nu är så att de inte tagit bort möjligheten.

Nej, det var nog tänkt som en förbättring. De gjorde om det så att program, filer och inställningar är uppdelat för att det skulle bli tydligare för användaren. Förmodligen har de gjort en undersökning bland testanvändare och/eller insamlig av användningsstatistik så de vet vad majoriteten av användarna föredrar.

Men det trevliga med Windows är ju att du kan få det som du vill, på ett eller annat sätt. Installera Star8 så får du ju tillbaka din kära gamla startmeny.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Haha det där biter inte på mig. Om jag skulle vara rädd för förändring hade jag inte använt Ubuntu nu. Jag gillar inte Microsofts sätt att göra som dom vill och inte lämna kvar ett alternativ i detta fallet startknappen och startmenyn.

Uppenbarligen är du rädd för förändring, annars skulle du ge det en ärlig chans på ett par veckor. Att de inte gjort det valbart (vilket det dock är i praktiken iom att windows går att anpassa, som star8 bevisar och som MS visste skulle hända), är en helt annan sak. De insåg att det var enda möjligheten att få den stora massan att lära sig det nya gränssnittet.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Uppenbarligen är du rädd för förändring, annars skulle du ge det en ärlig chans på ett par veckor. Att de inte gjort det valbart (vilket det dock är i praktiken iom att windows går att anpassa, som star8 bevisar och som MS visste skulle hända), är en helt annan sak. De insåg att det var enda möjligheten att få den stora massan att lära sig det nya gränssnittet.

Jag har kört Windows 8 på min bärbara dator så där har du fel. Det är skillnad på att vara rädd för förändring och att tycka att förändringen inte är bra överlag. Vissa saker är bättre i Windows 8 andra är sämre. Det gör att jag inte är direkt intresserad av att uppgradera mina datorer till Windows 8.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

http://classicshell.sourceforge.net/ ....

Nämnde jag att det är gratis för att inte tala om allt annat som start8 redan gör?

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har kört Windows 8 på min bärbara dator så där har du fel. Det är skillnad på att vara rädd för förändring och att tycka att förändringen inte är bra överlag. Vissa saker är bättre i Windows 8 andra är sämre. Det gör att jag inte är direkt intresserad av att uppgradera mina datorer till Windows 8.

Att testa det en gång, eller bara litegrann kan nog ge motsatt uppfattning. Det är alltid som störst uppförsbacke i början när man ska lära sig nåt nytt. Jag vet inte hur länge du kört W8 men än så länge har RTM bara funnits i nån vecka och mycket återstår att se för att inte tala om alla program från tredjepartsutvecklare som kommer komma. Och hårdvaran dessutom, vi går mot en framtid där alla skärmar kommer ha pekfunktion tex.

Känns helt enkelt för tidigt att döma ut ett helt nytt koncept.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Att testa det en gång, eller bara litegrann kan nog ge motsatt uppfattning. Det är alltid som störst uppförsbacke i början när man ska lära sig nåt nytt. Jag vet inte hur länge du kört W8 men än så länge har RTM bara funnits i nån vecka och mycket återstår att se för att inte tala om alla program från tredjepartsutvecklare som kommer komma. Och hårdvaran dessutom, vi går mot en framtid där alla skärmar kommer ha pekfunktion tex.

Känns helt enkelt för tidigt att döma ut ett helt nytt koncept.

Jag körde det i runt en vecka sen drog jag in Ubuntu 12.04 LTS som är ett jättebra operativsystem som dessutom är gratis och där är inte ett stort företag som bestämmer hur man ska använda datorn! Det kan du testa tycker jag Ubuntu alltså.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

De insåg att det var enda möjligheten att få den stora massan att lära sig det nya gränssnittet.

Det ända som beslutet grundar sig på är att de insåg att de kan tjäna pengar. Officiellt så är orsaken till ändringen med start meny "att färre människor använder den nu för tiden". Man kan inte officiellt säga att "vi gör så här för att vi vill ha dina pengar".

Om användarna "tvingas" in i metro så ökar chansen för följande saker:

*) Mer människor uppmärksammas av att det finns appar och vad de kan göra. Och dessa kan endast "köpas" via Microsofts market place.
*) Mer användare av apparna skapar ett behov som ökar försäljningen av andra plattformar som Windows Phone och Surface.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

Kommer inte att köpa W8 ändå, håller mig till W7.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Deathtrip2k:

Stardock kommer nog tjäna en bra kosing på detta hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, antar att de tar betalt för det?

Tror många företag som uppdaterar kommer att köpa det isf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag körde det i runt en vecka sen drog jag in Ubuntu 12.04 LTS som är ett jättebra operativsystem som dessutom är gratis och där är inte ett stort företag som bestämmer hur man ska använda datorn! Det kan du testa tycker jag Ubuntu alltså.

Föredrar såklart också open source när det är möjligt. Men nu har jag använt Linux en hel del och tycker tyvärr inte att det kan ersätta Windows för min del. Windows och Microsoft må inte vara perfekt, men de är bra mycket bättre än alternativen enligt mig