Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Hög idle temp. Trasig sensor?

Hej! Jag fick en AMD Phenom II 955 BE idag av en polare som varit använd en gång tidigare då han trodde att hans förra var trasig vilket den inte var.

Jag installerade den felfritt, smetade på kylpasta så som man ska och satte dit kylaren.

Första jag gjorde när datorn satte igång var att kolla temps. Dom visade (58-60c!!!) i både Speccy, Coretemp, HW Monitor och i BIOS.
Testade göra om installationen av kylaren och på med ny kylpasta efter jag rengjort den. Samma problem, höga temperaturer.
Hörde att processorn ska slå av vid 62c men det gör den inte.

Testade köra Prime95, processorn dök från 45-64c men datorn slår inte ifrån. Får inga artifakter eller någonting liknande alls.
Vad kan felet vara, är det en trasig sensor?
Kan tillägga att jag även känt på kylaren och den är sval.

Mvh Tobias

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Bästa är, om du känner runtomrking processorn försiktigt och kollar om den verkligen är 60 grader. Känns det inte farligt varmt, så är det troligtvis sensorn.

Vad ger andra delar för temps?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Andra delar ger ifrån sig bra temps. Grafikkortet på 39c och det är ett 6970.
Kände på kylaren, den är sval förutom kopparrören som är varma. Men det antar jag att dom ska vara.

Märkte nu att på sidan av kylarfläkten så går den varmt. Bara ena sidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

AMD's temsensorer är ju även notoriskt inkorrekta.
Inte helt sällan raporterar dom en idle temp under rumstempen...

Men å andra sidan så kan en sval kylare betyda att kontakten med CPU'n inte är bra.
Ta bort den och kolla hur pastan ser ut.
Den skall vara jämt utsmetad över hela ytan, inga "torra" fläckar.
Vissa kylare är även svåra att få rakt monterade, då får man också usel kylning som resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Kollade till kylpastan så att allt är som det ska. Det är det.
Stoppade tillbaka kylaren korrekt, den sitter så hårt som den kan.
Samma temperaturer. Går lika stabilt, CPU-fläkten går inte igång på den höga värmen som man tycker den borde.

Låter troligen som en trasig sensor, mhm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Towbiekun:

Samma temperaturer. Går lika stabilt, CPU-fläkten går inte igång på den höga värmen som man tycker den borde.

Trasig eller som den levererades från fabriken
Men om du är säker på att kylningen är OK så är det bara att tuta & köra.
Eventuell temp "throttling" sköts av andra sensorer så det är ingen fara med det heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skottland, Schweiz, Sverige
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Towbiekun:

Nu så är detta kanske bara jag, men 58-60 är faktiskt inte så högt, de flesta proccesorcer klarar iallafall 70-80C utan problem (vet inte hur det är med just denna modellen, men gissar på minst 70 förmodligen 90C)

|ASUS Maximus IV | Intel 2600K | H80 | ASUS STRIX DCU III GTX980TI| | OCZ ZX 1250W 80+ Gold | 1TB WD Caviar Black | Crucial M4 128GB | |SSD Samsung Basic 500GB SSD | HAF X | Samsung BD-reader | 16GB Corsair Vengence 1600MHz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Har testat att spela lite spel osv nu, den ligger på samma temp. Runt 60 vid load.
Men den har nu sjunkit till 52-54 idle.