Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Unlocking Cores.

Hej.

jag har ett litet problem med att öppna 2 yttligare kärnor på Cpun amd phenom ii x2 555 black edition .
När jag gör det och sparar inställningarna så stängs den av sen när jag startar datan så fastnar den på " Microsoft startar" man kommer ingen stans den är stannar där i flera ljus år ;/
(har windows 7 34-bit) .
Har moderkortet gigabyte ga ma770 ud3

Vad är problemet :(?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Kärnorna du försöker låsa upp kanske inte är stabila vilket är anledingen till att dom är låsta.
Men testa att öka volten lite till CPUn alternativt sänk Mhz lite tills du får igång det, testa att bara låsa upp 1 core o se om det går bättre då.

Det är inte säkert att man kan låsa upp dom extra/inaktiverade kärnorna på Phenom II processorerna, har man tur så funkar det

Intel i7 2600k@4.5Ghz - ASUS P8Z77-V - ASUS STRIX R9 390 - Vengeance 2*8GB - Samsung 830 128GB - OCZ Arc 100 240GB - Samsung F4EG 2TB - WD Green 3TB - FD Newton R2 650W - FD Define R4 - Be Quiet Dark Rock 2 - Asus USB-N53 - MG279Q - U2412m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

hm..okay ska testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av the_speed:

Kärnorna du försöker låsa upp kanske inte är stabila vilket är anledingen till att dom är låsta.
Men testa att öka volten lite till CPUn alternativt sänk Mhz lite tills du får igång det, testa att bara låsa upp 1 core o se om det går bättre då.

Det är inte säkert att man kan låsa upp dom extra/inaktiverade kärnorna på Phenom II processorerna, har man tur så funkar det

Ja han kan sänka frekvensen och höja spänningen, kanske han ska höja metern på chassit och kolla hur lång sekund det tar innan datorn blir ostabil?

Phenom II x4 c2 @3,5Ghz @1,41v || 12GB RAM 2(4GB+2GB) || HD 6950 2GB DCII @900 Mhz @1,218v || 1TB HDD + 120GB SSD || Corsair HX750 || HAF 922 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Höja metern på chassit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av SleepyCat:

Hej.

... den är stannar där i flera ljus år ;/ ...

Vad är problemet :(?

Jo, ljusår är en enhet för distans. Inte tid.

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Esseboy:

Ja han kan sänka frekvensen och höja spänningen, kanske han ska höja metern på chassit och kolla hur lång sekund det tar innan datorn blir ostabil?

Lugna dig nu

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kan prova med att köra 3 kärnigt, man brukar kunna välja kärnor manuellt under nån meny i bios, testa att slå på nån av kärna 3 eller 4 o se om nån hoppar igång.
Jag har byggt några maskiner med 555 or och de har alltid gått att köra 4 kärniga på de moderkort jag testat med.
Du kan läsa sidan 38 i manualen, där har du justeringar för att öka spänningen lite till extrakärnorna och hur du reglerar dem separat.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

okay ska testa.

Men kan någon berätta om jag gör något fel .

1. går till M. I . T
2. klickar på advanced clock cali.
3.ändra på EC firmware selection till Hybrid.
4 Ändrar Advanced clock cali till auto.
5. Sparar.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

jag vet inte exakt hur ditt moderkort funkar, men acc ska slås på det är det som är det viktigaste.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

*Tråd rensad från OT*