Intel core i5 - hur mycket kan man överklocka den med stockkylaren Bl.a

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2012

Intel core i5 - hur mycket kan man överklocka den med stockkylaren Bl.a

Tjenare! har precis byggt ihop min första dator (Specs står i sign) och skulle nu vilja veta några saker som jag hoppas någon kan svara på.

- Har köpt en Intel core i5 2500k 3.4 Ghz och skulle vilja överklocka den en aning, det jag undrar är hur mycket man kan överklocka med stockkylaren utan att det blir värmeproblem?

-Nästa fråga är hur jag placerar fläktarna bäst i mitt CM elite 430? just nu har jag Utblås bak och en i toppen och insugen sitter fram och på sidan men vet inte riktigt hur jag får den ultimata konditionen i chassit.

- Om jag nu skulle behöva köpa en ny cpu kylare, vilken är då den bästa för ca 500 kr? och såklart så ska kylaren få plats i mitt chassie.

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Dannekkk:

Tjenare! har precis byggt ihop min första dator (Specs står i sign) och skulle nu vilja veta några saker som jag hoppas någon kan svara på.

1. - Har köpt en Intel core i5 2500k 3.4 Ghz och skulle vilja överklocka den en aning, det jag undrar är hur mycket man kan överklocka med stockkylaren utan att det blir värmeproblem?

2. -Nästa fråga är hur jag placerar fläktarna bäst i mitt CM elite 430? just nu har jag Utblås bak och en i toppen och insugen sitter fram och på sidan men vet inte riktigt hur jag får den ultimata konditionen i chassit.

3. - Om jag nu skulle behöva köpa en ny cpu kylare, vilken är då den bästa för ca 500 kr? och såklart så ska kylaren få plats i mitt chassie.

1. Vad jag vet så kan man, om man har normal ventilation i sitt chassi, nå ca 4ghz med stockkylaren. Detta är dock inget att rekommendera då eftermarknadskylare idag är så billiga. För nåra hundralappar lägger du dig garanterat på en sval 4.2 med låg ljudnivå ist för en varm 4ghz med fläkten på högvarv. Hur mycket du kan överklocka med stockkylaren är helt omöjligt att svara på, men du borde väl nå 3.8-4.

2. Jag vet inte exakt hur det chassit ser ut, men det borde väl inte vara så avvikande från den stora massan och därmed blir mitt svar att den fläktkonfigurationen du har nu, i mina öron låter bäst.

3. Kolla i köprådssektionen och i de kundvagnar som folk gjort. Läs omdömen och recencioner. Dels på ex Inet och sen kan du googla på den kylaren du tycker verkar intressant. Det finns en hel uppsjö kylare och att finna en lämplig gör man snabbt. Thermaltake Silver Arrow är en bra kylare, den vann sweclockers test för ett tag sen. Den är ganska stor och tung, kolla måtten och avgör om den får plats.

Mvh

Blesk

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

1. som ovan säger så borde du skaffa en eftermarknadskylare, kostar inte alls mycket.
2. Oftast vill man ha insug fram utsug top och bak, jag sänkte dock mina temps med 10C med insug bak med, beror på
3. Jag rekommenderar Antec 620! Jag kommer upp i 4,9GHz med den med 2500k som du har
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com