Permalänk

Vad gör CPU current capability?

Hejsan!
Igår när jag satt och överklockade så hitta jag inställningen cpu current capability på mitt moderkort. Någon som vet vad den gör? Har bara hört att om man ska ha 4,7ghz ska man ha den runt 130%. Har googlat runt men inte hittat något.

Mitt moderkort är ett ASUS p8p67 EVO som ni kan se i min sign

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

google is you best vännnnnnnnnnnnnn

googlade snabt o hittade mycket läsning om den asus grejen så gör om gör rätt

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av itkoll:

google is you best vännnnnnnnnnnnnn

googlade snabt o hittade mycket läsning om den asus grejen så gör om gör rätt

jag har googlat men kan inte hitta någonting, du kan väll dela med dig vad diu hitta?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

google is you best vännnnnnnnnnnnnn

googlade snabt o hittade mycket läsning om den asus grejen så gör om gör rätt

Vad snällt att du skriver en länk till honom Vi hittar tyvärr bara att alla har den på 130% eller 140%, visa gärna vad det står att den gör

Permalänk
Medlem

Finally, the CPU Current Capability is the total power current available to the CPU cores. Intel purposely limits this to its own spec so the cores won't explode when someone attempts to shoot 200 amps through them. However, this also limits overclocking as the current demand increases with frequency and voltage. Increasing this factor can prevent any artificial limit of high overclocks.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Jag kör min på 100% i 4,6ghz med 1,3v, och det är stabilt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jag kör min på 100% i 4,6ghz med 1,3v, och det är stabilt.

Då tycker jag du ska bencha prestandan nu, sen höja den till t.ex. 130 % och jämnföra resultatet mot när du hade 100 %.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Då tycker jag du ska bencha prestandan nu, sen höja den till t.ex. 130 % och jämnföra resultatet mot när du hade 100 %.

Spelar ingen roll. Resultatet kommer bli detsamma. Han har processorn i 4,6ghz nu med 100%. Klocken ökar inte för att du höjerCPU Current Capability.

Det som CPU Current Capability gör är att det tillåter dig att kringå intels egna begränsningar. Om du vill överklocka med typ kväve så lär du sätta CPU Current capability på en högre nivå för att du tänker öka volten till en nivå där en processorn hade stängt av / gått sönder vid normal kylning.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Spelar ingen roll. Resultatet kommer bli detsamma. Han har processorn i 4,6ghz nu med 100%. Klocken ökar inte för att du höjerCPU Current Capability.

Tack för det då slapp jag svara, men som sagt.. klocken blir inte ändrad för att man ändrar till 130% och OM den skulle bli det så skulle volten höjas också vilket skulle leda till att den förmodligen höjde volten alldeless för högt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det som CPU Current Capability gör är att det tillåter dig att kringå intels egna begränsningar. Om du vill överklocka med typ kväve så lär du sätta CPU Current capability på en högre nivå för att du tänker öka volten till en nivå där en processorn hade stängt av / gått sönder vid normal kylning.

Edit: nu blev det både edit och nytt inlägg. :/ . Jaja

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Spelar ingen roll. Resultatet kommer bli detsamma. Han har processorn i 4,6ghz nu med 100%. Klocken ökar inte för att du höjerCPU Current Capability.

Det som CPU Current Capability gör är att det tillåter dig att kringå intels egna begränsningar. Om du vill överklocka med typ kväve så lär du sätta CPU Current capability på en högre nivå för att du tänker öka volten till en nivå där en processorn hade stängt av / gått sönder vid normal kylning.

För min del minskar överklockningen, vid load (OCCT), om jag inte ökar CPU current capability. Detta för att processorn minskar frekvensen för att klara sig inom sin TDP.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

För min del minskar överklockningen, vid load (OCCT), om jag inte ökar CPU current capability. Detta för att processorn minskar frekvensen för att klara sig inom sin TDP.

Det var lite märkligt med bara 1.3v VCORE. För du har inte offset klockat eller hur. Vad har du då LLC på? Att den kan sänka sig är möjligt, men inte höja sig.

Edit: Du har Ratio (multipliern) på x45 eller hur?

Edit2: Nu ser jag att du skrev frekvensen. Varför har du ändrat den? Baseclock frequency ska vara på 100. Det är nog därför.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Det var lite märkligt med bara 1.3v VCORE. För du har inte offset klockat eller hur. Vad har du då LLC på? Att den kan sänka sig är möjligt, men inte höja sig.

Edit: Du har Ratio (multipliern) på x45 eller hur?

Edit2: Nu ser jag att du skrev frekvensen. Varför har du ändrat den? Baseclock frequency ska vara på 100. Det är nog därför.

Kör offset voltage eftersom jag vill att CPU:n ska kunna gå ner i idle, cirka 1.3v i load, LLC på ultra high, ratio 44x (45x blev instabilt månader sedan... kass cpu). Baseclock är på 100? Processorn klockar ner sig, frekvensmässigt, när den belastas om man inte höjer current capability.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Kör offset voltage eftersom jag vill att CPU:n ska kunna gå ner i idle, cirka 1.3v i load, LLC på ultra high, ratio 44x (45x blev instabilt månader sedan... kass cpu). Baseclock är på 100? Processorn klockar ner sig, frekvensmässigt, när den belastas om man inte höjer current capability.

Okej, jag sitter jobbet nu. Men ska kolla när jag kommer hem. Min current capability är default vad jag vet.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Så vem är det tänkt att han ska lyssna på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Så vem är det tänkt att han ska lyssna på?

Vem ska lyssna på vad?

TS: Jag har bara klockat min upp till 4.5 och sen stannat där. Vill du upp i 4.7 tror jag du gör rätt i att öka på current capability. Det är det den är till för.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

VCore och TDP är två olika saker pojkar. Tycker ni ska testa en LLC nivå på 50%, sedan justera current capability och läsa av i CPU-Z hur spänningen justeras mellan t.ex 110 och 120%.

Det går att köra 180% utan att "spränga" processorn på t.ex 1.3Vcore. Det hela har nog missuppfattats duktigt häromkring

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Kör offset voltage eftersom jag vill att CPU:n ska kunna gå ner i idle, cirka 1.3v i load, LLC på ultra high, ratio 44x (45x blev instabilt månader sedan... kass cpu). Baseclock är på 100? Processorn klockar ner sig, frekvensmässigt, när den belastas om man inte höjer current capability.

Du borde kunna hoppa över LLC helt och hållet och bara hålla dig till offset vid en så pass låg överklockning. LLC i ultra high kan just göra din överklockning ostabilt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du borde kunna hoppa över LLC helt och hållet och bara hålla dig till offset vid en så pass låg överklockning. LLC i ultra high kan just göra din överklockning ostabilt.

Lägre LLC än så krashar det för eller senare

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/